Следвайте ни

Проф. Димо Зафиров: Курсовете за дронове трябва да са като шофьорските

viber icon

До няколко години в градовете ще има автоматичен пренос на хора и товари с дронове. Това предрича зам.-председателят на Българската дрон академия проф. Димо Зафиров. Той е и член на Института за космически технологии и изследвания към БАН.

Няма нищо случайни, че Пловдив стана първият в България, който ще подготви регламент за управлението на трафиците на дронове и въздушни таксита – той е най-дроновият град у нас, припомня професорът.

Заедно с Института за космически изследвания преди година пловдивска фирма направи много иновативен дрон. Той бе финансиран от Националния иновационен фонд 9-а сесия.  

Нашата дрон академия настоява от години да се въведат някакви правила за летящите в града машини.

„Става въпрос за урегулиране на въздушен градски трафик. Често казваме, че у нас има над 10 хиляди дрона - цифрата е много условна и вероятно са много повече”, казва проф. Зафиров.

В момента за летящи машини до 250 грама не се иска регистрация или изкаран курс за управлението. Законът позволява те да летят в радиус до 100 метра от стопанина си.

„Абсурдът е, че за дронове до 25 килограма обучението е само онлайн! Това е наивно и необмислено - да не кажа лаишко. Смятам, че подобни курсове трябва да са подобни на шофьорските. Трябва да имаш една основна представа какво е дрон и как може да се управлява, трябва и да се изгражда съответната авиационна култура”, убеден и пловдивчанинът.

Без такава култура собствениците на дронове ще са като младите мотоциклетисти, които загиват по пътищата. 

Проф. Зафиров е пилот на безмоторен самолет. Припомня, че за полетите с такъв апарат се иска много голямо майсторство, защото те кацат на места, където моторен самолет дори не би и помислил.

До миналата година не се изискваше никаква регистрация на новозакупен дрон. Сега тя вече е задължителна и се прави в Гражданска въздухоплавателна администрация.

Димо Зафиров подчертава, че не след 5 години, а още след 5 дни, ще се увеличи броят на дроновете в Пловдив. Всеки ден се купуват нови и нови. 

„Новото вече е, че се мисли за превоз на товари хора в градски условия. За хората ще е с автоматични апарати и това не е фантастика. В Сингапур и Дубай вече работят по този въпрос. Важното е, че тези полети са с електрическо задвижване и в градски условия ще намалее значително замърсяването”, смята проф. Димо Зафиров.

Той припомня, че най-голям замърсител в града е каучуковите частици, които се отделят при триенето на гумите. 

Росен Саръмов

Росен Саръмов

Репортер-редактор - екип "Общество"

Росен Саръмов е випускник на Английската гимназия в Пловдив. Завършил е МИО и има магистратура по Външна търговия. Владее отлично английски и руски език.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Кой е най-добрият вариант за страната след изборите?