46
Следвайте ни

Повече от 80 общини у нас вече нямат автобусни превози

Националното сдружение на автобусните превозвачи не смята да вдига цените на билетите

viber icon

Автобусните и таксиметрови превозвачи отложиха насрочения си за днес протест за 13 октомври. Действията до момента не са политически, единствената цел е секторът да продължи да съществува, каза пред БНР Ивайло Константинов от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България.

От края на май беше преустановено действието на специализирана мярка за подпомагане и на автобусния сектор – с 210 лева за всеки транспортен служител, припомни той. От края на юли вече не действа и мярката за подпомагане на служителите 60/40, което е лишило бранша на автобусните превозвачи от сериозна помощ, поясни Константинов. По думите му това е довело до невъзможността голяма част от фирмите да упражняват дейността си.

Ивайло Константинов уточни, че превозите по редовните автобусни линии трябва да се осъществяват с или без пътници и при съответните отстъпки за определени категории пътници и не могат да преустановяват обслужването. По думите му близо 150 дружества, извършващи редовни автобусни линии, са преустановили дейност: „Над 80 общини в България вече нямат автобусни превози. Около 500 фирми извършваха такъв тип превози, те намаляха само в рамките на една година с около 150.“

Сред най-големите губещи са общинските предприятия и големите предприятия, които до този момент по никакъв начин не бяха компенсирани, посочи Ивайло Константинов.

От правителството са поели ангажимент от излишък от някоя от другите мерки или с трансфер на бюджетни средства да бъдат компенсирани най-засегнатите сектори в автобусния бранш, каза Константинов. Това според него е най-губещият сектор от началото на пандемията, защото наред с косвените разходи произвежда ежедневно и преки оперативни такивa: „Ние произвеждаме загуби ежедневно.“

„Ние всички, 99,90% от превозвачите в България в автобусния транспорт нямаме намерения и нямахме намерения да предприемаме никакви стачни действия“, декларира Васил Пиронков, председател на УС на Камарата на автобусните превозвачи. Той е скептичен, че за две седмици ще може да се стигне до изплащане на средства към превозвачите.

Цената при редовните автобусни линии трудно би могла да бъде коригирана, процедурата не е лесна, изтъкна Ивайло Константинов: „Или ако се случи това, то е само с процента на инфлацията, който не е никак малък.“

„Ако ще има такива поскъпвания, те ще бъдат разрешени от възложителя и то с процента на инфлацията“, добави Васил Пиронков.

Според Константинов няма нагласа сред превозвачите за „търсене на различна от тази цена, защото проблемът не е цената, проблемът е пътникопотокът, особено в рамките на последната година и половина“.

„Българският гражданин в този тежък момент е достатъчно обеднял. Ние трябва да издържим без да увеличаваме цените“, категоричен е Пиронков. Той обаче допълни, че има общини, които години наред не са променяли цената и там могат да се очакват промени за превози на къси разстояния: „С някакви стотинки в билетите, което не е нещо съществено.“

Станимир Кронев

Станимир Кронев

Репортер-редактор - екип "Бизнес"

Станимир Кронев е завършил журналистика в СУ и финанси в ПУ. Участва в създаването на редица културни и развлекателни събития в Пловдив. Публикува в американски издания.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

Бай Тошо

Бай Тошо

28.09.2021 | 15:27

Честито другари, при капитализма и "демокрацията" до село не можеш да идеш, но иначе високопарни пръдни, как в ЕС свободно движение на хора и товари!

Отговори
1 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

За кой кандидат-президент ще гласувате на 14 ноември?