Следвайте ни

Петър Писарски: Трябва да има квота за БГ музика, сега парите изтичат навън

viber icon

Петър Писарки, известен повече като Пепи от "Атлас", е основател на групата и автор на куп хитове. Първи председател на Сдружение „Независими автори, музиканти и продуценти“ и член на „Музикаутор“. Изключително компетентен събеседник по темата.  

- Питам директно, провокиран от тази шумотевица, която се повдигна покрай фризьорите, какво се случва? 

- Това, което толкова скандализира у нас, е отдавна нормалност в другите европейски държави. Когато музика се пуска в салони, болници, ресторанти, хотели с комерсиална цел, е логично да се заплаща на авторите й. Това е публично изпълнение. Когато хора чакат във въпросния салон, те се забавляват. В крайна сметка, като не им се плаща, могат да не пускат радиата или музикални канали. За сравнение. 11 години работя като музикант на кораби по Северно море. То си е хотел с фризьорските салони, кафенета, барове. На година всеки кораб плащаше 180 000 евро такса за музика. Въобще не е малко.

Българинът е много докачлив, когато трябва да плаща за нещо, което му е било безплатно. Без да отчита, че плаща за много по-страшни неща, за несправедливи такси, като тази за сметта например. Или за зелена зона в Лозенец, срещу което няма гарантирано място от общината. Нека българинът се замисли за безумното становище на КЗК относно минимални квоти за българска музика. Ако някой психиатър прочете аргументите, веднага ще освидетелства авторите им.

- Обяснете по-подробно?

- В 19 държави от ЕС има такива подобни държавни регулации. Сред нашите съседи сме единствени без квоти за националната музика. В Сърбия и Северна Македония са по 50 процента. Ние искахме едни 30! Финансовото измерение е и за държавата. Много повече пари щяха да остават в България, а не да излизат към САЩ и Англия, двата най-големи производителя на музика.

- Може ли все пак да дадете пример за приходите на родните певци от авторски права? 

- За да си пълноправен член с право на глас в „Музикаутор“, трябва да имаш доход от 300 лева на година от права. От 3000 членове преди година, когато приехме въпросната точка в устава, 1000 успяха да покрият изискването.

- Тоест 2000 не изкарват и 300 лева на година от авторски права?

- Болшинството сме така. Трагедия! В пандемията нямахме други източници! Медиите във Финландия реагираха първи, после и други, започнаха да излъчват в знак на съпричастност само местна музика. Ефектът се усеща след половин година.  Тук в България е точно обратното. В момента БГ музиката ни се колебае между 8 и 20 процента.  В телевизиите не смея да говоря. Щом БНТ излъчва по два часа през нощта само клипове на един от световните гиганти с представител у нас ​- „Вирджиния Рекърдс“. Тук идва темата с монопола, наложен от 2-3 компании. Оттам и драмата. 

- Тоест, ако цитирам един познат продуцент, вместо тези пари да отидат при Лили Иванова например, се отправят към Бионсе или нейните продуценти?

- 80 процента от приходите за авторска музика отиват в чужбина. Основно Англия и САЩ. Миналата година мистериозно от Закона за радио и телевизия се изпари понятието "българска музика". За капак се появи „европейска музика“, а не музика от ЕС. Тоест албанска, турска или беларуска. Нали разбирате къде бия! Всичко стана след Брекзит. Тоест защитават се лобистки представителите на английските компании? Тъй като директивите са за 50 плюс 1 процента музика на ЕС, като целта беше да се защити европейският пазар от американския. ЕС, не европейска! В България успяхме, подозирам, с пари от чекмеджета, чрез няколко депутати да променим това. Сега Законът за радио и телевизия е пълна тиня. Това рефлектира директно с милиони левове върху авторските права.

- Вярно ли е, че ваши колеги се отказват от авторски права в определена верига, за да бъдат въртени постоянно там? 

- Има такива. Има и случаи с телевизии, които карат автори да се отказват от права, за да бъдат излъчвани често. „Музикаутор“ им налага санкции. Не им прави чест! Може ли Би Би Си да покани Стинг, но на входа да го накара да се подписва под отказ от права!

 

Ивайло Йолчев

Ивайло Йолчев

Редактор

Ивайло Йолчев е работил във вестниците "7 дни спорт", "Планета спорт" и "Стандарт", агенциите Standartnews и OFFnews, както и в PR сферата. Носител на журналистическата награда "Черноризец Храбър" за 2011 г.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

Dii

Dii

17.10.2020 | 10:33

Ами правете музика, която се слуша и хората сами ще ви слушат. Като произвеждате некачествен продукт, няма как да задължите хората да слушат вашата некадърност, че и пари да изкарате. Некадърни, нахално нагли и алчни - това сте вие. През соца се бяхте самопровъзгласили за интелектуалеци . Ай стига вече интелектуалеци и общественици. Работете нещо. Стига сме ви хранили.

Отговори
1 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво първо да построи община Пловдив с парите от заема, който смята да тегли?