Следвайте ни

Останаха ни 11 изтребителя! Ето колко МиГ-29 загубихме през годините

viber icon

Със загубата на самолета до Шабла България вече разполага само с 11 изтребителя МиГ-29. Освен тях има и 2 учебни МиГ-29 УБ. Според експертите само 8 или 9 от тях отговарят на стандартите на НАТО.

Преди 30 години страната закупи 22 изтребителя, които трябваше да подменят постепенно основната част от бойната ни авиация, която се състоеше от над 200 самолета МиГ-21.

Последните бройки са доставени малко преди падането на режима на Тодор Живков.

От тогава досега броят на МиГ-29 постепенно намалява. В средата на 90-те години пада до 16 самолета.

Първият инцидент със самолета става през в авиобаза Равнец. Тогава командирът на базата полковник Иван Даев се разби на пистата току пред празника на авиацията 16 октомври. Катастрофата е на 29 септември в 16.35 часа.

Разследването показа пилотска грешка.

Непосредствена причина за катастрофата е недостиг на височина при преминаване от ляв в десен вираж през гръб при полет на ниско.

Полковник Даев лети от 1976 година и има три дъщери. Бил е заклет футболист и рибар. В тежките години на кризата Отива до Нефтохим и проси пари за авиополка. Посмъртно го произвеждат в полковник.

Последната катастрофа с МиГ-29 УБ е през 2012 година до село Голям чардак. 

Тогава майор Илия Дойчинов и капитан Петър Методиев закачат подтелна бака с керосин и така предизвикват пожар. Двамата успяха да катапултират.

Катастрофите по света

От бившите соц. страни най-.много самолети от този тип има Унгария, която през 1993 година купува 28 бойни изтребителя и 6 учебни за 800 милиона долара. Сумата дългът на бившия СССР към Унгария.

От началото на производството си досега при различни инциденти са загубени 56 самолета МиГ-29 в цял свят.

Най-опасният за пилотиране самолет си остава F-104 Старфайтър на Локхийд. Само по време на експлоатацията му в германските ВВС са загубени 107 пилота.  

134 загубени самолета за 60 години

От 50-е години досега имаме 134 катастрофи с военни самолети. Само три години – 1973, 1984 и 1990 са минали без разбити машини. През 90-е години на миналия век аварират основно изтребители МиГ-21 и МиГ-23.

Много инциденти през последните години станаха с военни хеликоптери като повечето са от авиобаза „Крумово”.

Първият инцидент през този век стана на 24 юли 2003 година при гасене на горски пожар край Разлог. Хеликоптерът бе Ми-17. Загинаха майор Милко Пейковски, капитан Николай Радулов и офицерски кандидат Бойко Панайотов.

Отиде си и служителят на районната служба "Пожарна безопасност и защита на населението" подполковник Кирил Чемишки.

По време на учение "Черно море-2017" на 9 юни падна вертолет AS "Пантер"-565 във водите на Черно море.

Двама от членовете на екипажа са ранени, а командирът на вертолета - капитан Георги Анастасов бе откаран в кома в болницата, където загина.

2018 бе черна за вертолетната ни авиация. Пловдив бе потресен, когато на 11 юни в района на авиобаза "Крумово" при изпълнение на тренировъчен полет от 50 метра височина падна вертолет Ми-17.

Той бе една от трите останали машини от този вид по време на Гергьовденския парад същата година прелетя с трибагреника ни над София. При катастрофата загинаха капитан Пламен Пантелеев и капитан Стоян Неделчев.

На 21 август същата година стана друг инцидент с хеликоптер по време на тренировъчен полет за медицинска евакуация.

Тогава тежък хеликоптер "Кугар" след рязка маневра, за да избегне ято птици закачи жици на електропровод. Тричленният екипаж остана невредим.

 

Росен Саръмов

Росен Саръмов

Репортер-редактор - екип "Общество"

Росен Саръмов е випускник на Английската гимназия в Пловдив. Завършил е МИО и има магистратура по Външна търговия. Владее отлично английски и руски език.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

Бай Тошо

Бай Тошо

09.06.2021 | 13:35

Ха ха ха, поздравявам демократите на България, НАТО ще ви пази!

Отговори
0 1

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще гласувате ли на извънредните парламентарни избори през юли?