3906

Толсистемата срещу скоростта - чудесна идея, ако не я побългарим

Над 300 камери може да се включат в битката с джигитите по пътя

Над 300 камери на толсистемата са готови да се включат в битката с джигитите по пътя. Те ще могат да мерят както средната скорост в дадена отсечка, така и моментната на автомобилите

 

Нищо сложно, тъй като го прилагат Сърбия, Турция и още куп европейски държави. На първо време родните власти вероятно ще сертифицират отсечки на магистралите и на първокласните пътища. Идеята е проста ​- изчислява се при съществуващите ограничения с каква максимална средна скорост може да бъде изминат въпросният участък. И над нея се налагат глоби. Това е акцентът на промените в Закона за движение по пътищата (ЗДП), предложени от депутата Божидар Божанов, бивш министър на електронното управление. Негови колеги обаче са категорични, че ​толкамерите трябва да отчитат и моментната скорост. Идеята е, че някой келеш на 20 години може да изпробва новата си кола с 250 километра в час, после да намали или просто да спре за кафе, за да влезе в средната скорост. Технически заснемането е възможно и в момента. За да заработи системата обаче, трябва няколко институции да свършат работа. Първо, Агенция "Пътна инфраструктура", която управлява толсистемата, да каже кои камери са годни. Второ, на тази основа МВР да определи внимателно отсечките, които ще бъдат контролирани. После идва редът на Института по метрология, който да измери точното разстояние между две толкамери, то определя и средната скорост. И накрая идват депутатите, които трябва да гласуват нужните промени, че всичко това става законно. Трябва да се вкара в ЗДП понятието "средна скорост", а и начинът, по който ще бъдат измервани нарушенията и прилагани санкциите.

 

Реалистичният срок всичко да заработи е докъм лятото

Макар директорът на Националното толуправление Георги Темелков да е оптимист, че това може да стане за четири месеца. Иначе досега основната задача на толсистемата е да следи пътните такси, трафика, задръстванията по граничните пунктове и натоварването на осите на всяко моторно превозно средство. Софтуерът помага и с информация за зимното почистване на пътищата. Ограничаването на скоростта е нова задача, с която системата има техническа възможност да се справи.

Георги Темелков 

 

Въпросът е как ще бъде осъществяван контролът. КАТ и сега се задъхва да обработва нарушенията, а какво остава, когато броят на контролиращите камери скочи в пъти. Ясно е, че българинът няма да спре да кара извън правилата. Не и веднага. Експертът Диана Русинова пък изрази притеснение, че поръчката по софтуера ще отиде в голяма чуждестранна фирма, чийто договор за поддръжка на толсистемата приключва след 5 години. И после ще трябва да стартираме всичко отначало. Затова предложи  в битката с джигитите да бъдат включени и много по-евтините антени. 

 

Те засичат чиповете на стикерите, които лепят върху предното ни стъкло  

 

при всеки технически преглед. Така може да бъдат ударени опитите за хитруване с прикриване на номерата или просто невъзможността те да бъдат снимани при снежни виелици като последната, затворила половин България. Подобна битка на лобита със сигурност има при въвеждането на всяка нова система и не трябва да ни притеснява. 

Въпросът е да бъде пуснато нещо работещо, което на първо време да стресне пътните хулигани по основните трасета с най-много нарушения, съответно катастрофи и жертви. Не просто да отчетем дейност, при която хил​яди необработени фишове ще се трупат в чекмеджетата на КАТ, а тарикати ще продължават да се промушват с лекота в дупките, оставени от закони и наредби от различните институции.  

 

Агенция „Пътна инфраструктура“: И в момента пращаме данни до КАТ, но само за сведение

 

Агенция „Пътна инфраструктура“ и Националното толуправление в партньорство и тясно сътрудничество с Министерството на вътрешните работи и Българския институт по метрология към Министерството на икономиката работят по разработването и внедряването на система за секционен контрол на средната скорост. Целта е да бъде подобрена пътната безопасност и да се намали броят на пътнотранспортните произшествия чрез точно измерване на средната скорост по различни отсечки на пътната мрежа и санкциониране на нарушителите от МВР. Проектът е в процес на разработка. В момента се провеждат замервания и изпитвания като част от процедурата за сертификация на системата от Българския институт по метрология. По този начин системата ще отговаря на всички законови и технически изисквания, за да бъде осигурен надежден и ефективен контрол на движението, обявиха от АПИ. 

За успешното внедряване на системата за секционен контрол на средната скорост са необходими и изменения в законодателството, за да се улеснят правоприлагането и ефективното използване на данните от системата. Тези промени ще прецизират правомощията на МВР при използване на данни от системата и възможността за налагане на санкции при установени нарушения. 

От пътната агенция обясняват, че и в момента данни за скоростта на пътните превозни средства, преминаващи през стационарните контролни точки на електронната система за събиране на пътни такси, се изпращат към МВР. Предоставените данни дават информация за движението на пътните превозни средства и потенциалните нарушения на скоростта, но е невъзможно налагането на глоби за нарушения поради липсата на сертификация от Българския институт по метрология. 

Електронната система за събиране на пътни такси има 295 стационарни контролни точки и 50 мобилни контролни точки по цялата републиканска пътна мрежа. 

 

Божидар Божанов, бивш министър на електронното управление: В парламента може да се справим за две седмици

Моето желание е системата да измерва средната скорост, някои камери може и моментна, но това е второстепенно. Разбира се, идеята е толкамерите да снимат предимно магистрали и първокласни пътища. Като текстовете, които  аз съм внесъл, предвиждат при временна организация на пътното движение да важи по-високата средна скорост, която е заложена в определения участък.

Софтуерно е суперлесно да бъде въведена системата за контрол на скоростта чрез толкамери, въпросът е да се оразмерят двете точки на участъка. Защото разстоянието е ключово при изчислението на скоростта, както знаем. Тоест Институтът по метрология трябва да удостовери всеки участък с точност.

Законово също не е особено трудно. Една работна група може да изработи промените в закона и за 2 седмици, но не е реалистично да се случи, предвид важността на бюджет, промените в конституцията, които ще се гледат като приоритет. Но напролет е напълно реално толсистемата вече да снима и скоростта. Сертифицирането на самите камери е необходимо само при снимането на моментната скорост, не и при средна. За тези камери е достатъчно да засичат точно времето.  Дори не съм убеден, че трябва сертификация, а просто стига и гаранция от производителя, че поддържа NTP.

Всички толкамери могат да свършат работа, но работа на МВР е да определи кои участъци да бъдат контролирани. Виждал съм картата, но трябва да се съчетае с типове пътища, населени места и т.н. 

 

 

Христо Терзийски, бивш министър на вътрешните работи:  Пробвахме да засичаме в тунел на "Струма", имаше голям ефект

Твърд привърженик съм толсистемата да регулира скоростта на пътищата, каквато е практиката в над половината от страните в Европа. Може би Франция е лидер в това отношение, като министър проучвах техния опит. И с всяка година там свалят фиксираната скорост, над която следва наказание. Французите имат два центъра за обработка на нарушенията, като единият работи само по средната скорост. Ние имахме такава отсечка - последният тунел на АМ „Струма“, между София и Перник в посока Перник. Самият тунел беше отсечка за измерване на средна скорост. Но последните години не се поддържа заради липса на пари, ако не се лъжа. Нарушенията намаляха рязко и ефект определено имаше. 

Разбира се, аз съм привърженик толсистемата да снима и моментна скорост. Защото един хулиган може да вдигне 260 километра в час, за да види новата кола, а после някак да влезе в рамките на средната скорост. Това е не по-малко опасно!

За съжаление, не съм видял някакъв проект по темата, иначе винаги ще се намери консенсус. Въпросът е не толкова законодателен, колкото на техническо подсигуряване. Естествено, на административен капацитет. В последния кабинет на Бойко Борисов изградихме такъв център за обработка на нарушения, снимани с камери, с възможност за надграждане. Естествено, важен е и капацитетът на Регионалното министерство.  Вече работата на парламента е да създаде законова рамка, така че актовете да не падат в съда.

 

Николай Нанков, бивш министър на регионалното развитие:  Всичко е готово, 3 г. Министерският съвет не прави нищо

Малко цялото усилие е като парата в свирката. ​Толкамерите имат тази функционалност от над 3 години - могат да отчитат и средна, и моментна скорост. Има две теми, по които не виждам движение от Министерския съвет. Едната е сертифицирането на камерите от БИМ - Български институт по метрология. Второ, нямаме нормативна база, която да регламентира правораздаването след установяване на нарушителите. Това са двете теми, по които няма развитие от 3 години. Тоест няма нещо ново. Може би на българските граждани не е обяснено добре, че тези камери могат да снимат скорост от самото начало на толсистемата. Иначе съм твърд привърженик на използването им в битката с войната по пътищата. Но питам - защо три години всичко е в изходно положение.  Питал съм и от парламентарната трибуна, адекватен отговор липсва. 

 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
14 коментара
Руснака

Руснака

06.12.2023 | 20:36

Нищо няма да стане Или моментна скорост да засича и ден и нощ, да щрака както в Германия ...или нищо не правите

Отговори
0 0
Петър

Петър

06.12.2023 | 18:41

Не средна,а директно превишена скорост трябва да засичат

Отговори
1 0
бургазлия1

бургазлия1

06.12.2023 | 08:19

Моята кола няма уред за средна скорост. Ако средната ми скорост се окаже с 1 км/час в повече, да няма да ме глобят? Винаги се слага някакъв толеранс!

Отговори
5 0
Милиционер

Милиционер

05.12.2023 | 21:02

Добре де бг тол щели да засичат скоростта. Горските кога ще ги оборудвате с радари. А защо никой не споменава че освен в Турция Русия и Сърбия никъде другаде не мерят средна скорост. А че е противоконституционно някой помисли ли?

Отговори
9 0
Чифиор

Чифиор

05.12.2023 | 19:10

Мръсници. Ей големи мръсници

Отговори
7 0
Този,

Този,

05.12.2023 | 17:32

Щом опряхме до тол системата тя да регулира, значи няма файда от ченгета, значи немогат да се справят със ситуацията-немогат..

Отговори
10 0
И като как

И като как

05.12.2023 | 15:59

Ще ми я изчислят средната скорост за дадена отсечка кога ДВА деня съм клепал в преспите поради това че баш тази отсечка не е почистена от АПИ дето само за пари ме АПИ Ами щом ще ме глобяват че съм я минал по бърже Аз пък трябва да имам законното право да ги съдя че съм я минал по бавно Много са изобретателни търтейте кога става дума да грабят от народа Дабетер от ония телефоните измамници който минават в графата престъпници Разлика между тези административни плъхове търтей и тунеядци и телефоните измамници да виждате Не Нали

Отговори
16 0
хахо

хахо

05.12.2023 | 15:47

Звучи интересно! Но... Изглежда недодялано замислина! Грешката е в Интелекта ня предлажителя!

Отговори
4 1
Иван

Иван

05.12.2023 | 14:35

Нищо нема да излее,от това,много шум за нищо

Отговори
9 1
Поредната

Поредната

05.12.2023 | 13:56

милиционерска тптия, както тази с фишовете на границите. Само два часа след сертифицирането на великата система всички камери ще бъдат качени във Вейз и подобни, и ефекта от цялото това напъване ще е 0, даже 00.

Отговори
15 1

Анкета

Как оценявате възнагражденията от близо 3000 лева, които ще получават общинските съветници в Пловдив?