Тайните на талисманите: Доцент гони женски проклятия с черен глог
Получаването на материала за амулета трябва да става през нощта и в пълно мълчание
- 08:00, 02.04.2023
- 23:15, 02.04.2023
- 1218
- 1
Хиляди амулети и талисмани за защита са изработени от ръцете на доц. д-р Ангел Гоев. Бившият директор на етнографския резерват „Етъра” е автор на няколко научни книги, посветени на урочасването, седянката и културата на балканджиите. Зад гърба си има над 90 изложби, в които показва своите защити срещу света на мрака. Преди седмица изнесе лекция в Етнографския музей „Магия и магичност в българската народна култура“, която вече може да бъде гледана свободно в YouТube.
Майсторът на амулети тръгва да търси материалите за своите талисмани в тъмна доба. И през цялото време в гората не трябва да отрони и дума - приказките развалят връзката с отвъдния свят.
„Амулетите прогонват злите сили и се явяват като защитна преграда срещу злото, за да го прогонят. Според вярванията има определени растения, които прогонват всякакво зло. На първо място това е черният глог”, обяснява доц. Гоев.
Дъбът е другото магическо дърво у нас - според народните вярвания то символизира живота. Освен черен глог и дъб майсторът използва метали, камък, кристали. Използва и кости на животни, зъби, рога, бивни. Тук е залегнала древната вяра в магичното, че подобието ражда подобие.
„Добиването на самото обредно вещество не се взема произволно. Трябва да се отиде и да се отсече задължително през нощта.
В народните представи нощта е „другият свят”
Силата винаги се съдържа в „другия свят” и трябва да се вземе оттам в човешкия живот. Получаването на материала за амулета трябва да става в пълно мълчание. Човешкият говор е от нашия свят, а мълчанието е характеристика на отвъдния”, добавя ученият.
Трябва да се знае откъде е било осветявано дървото и къде е расло. Трябва да е от източен склон, а не на западен, където светлината отива в мрака.
Не подарява амулетите си, а иска дребна сума за тях, защото според поверията подарените талисмани нямат сила. „За да получиш нещо, според народната вяра трябва да дадеш нещо. Щом амулетите са красиви и хубави, те привличат лошото око. Амулетът трябва да виси точно на слънчевия сплит. Оттам влиза енергията и оттам тя излиза. Това е мястото на прехода”, обяснява той.
Доц. Гоев припомня, че ако се вгледаме внимателно, ще видим, че има и талисмани за къща - те се слагат на вратата, на прозорците. Това е мястото на прехода и то се смята за особено. В строителната област има много строителни обичаи - при първата копка, при полагането на първия камък. И там, откъдето може да влезе злото - врати, прозорци, има много апотропеи (предпазваща магия - б. р.) и защитни неща.
Проклятията и урочасването не са женско изкуство, както вярват хората.
Мъжете също проклинат, но женското урочасване е по-силно
„Това е въздействие въз основа на завистта - обикновено се урочасват хубавите нещо - дете, невеста, къща. Урочасването го има и при другите народи, но при българите е много разпространено”, подчертава ученият. Затова човек, когато види хубав човек и го обича символично, да го заплюва: "Пу, да не ти е уроки!".
Когато се роди детето, има цяла родилна обредност. Плюе се и се нарича, за да отвлече вниманието на зловредното въздействие.
Доцентът смята, че влечението към етнографията е заложено у човек и той усеща това. Когато бил ученик, родителите му гледали като нещо по-перспективно специалността „Технология на пластмасите”. В Габрово завод „Капитан дядо Никола” произвеждал всякакви видове. „Учих, учих пластмаси, ама не ми беше интересно. И се насочих към историята и към етнографията. От едната крайност отидох в другата и разбрах, че това ми е дадено отвътре”, спомня си доц. Ангел Гоев.
Според науката
магическата реалност е първото нещо, което открива мислещото същество.
И че най-важно са животът и живеенето. За да има живот, трябва да има три неща - това са мъжкото и женското начало, да се оплоди, зароди и роди животът. Това го виждаме под една или друга форма и при обредността и обичаите. Човек, за да го има, след като се роди, най-важно е животът да се поддържа. „Това е енергията. Това са храната, водата и сънят”, обяснява доцентът.
Затова и най-ранните ловни сцени на пещерното изкуство са за убиване на едро животно - глиган, елен или бизон, а не за зайци. В онези времена човек разбира, че за да се получи нещо, трябва да се използва основният магически принцип - подобието ражда подобие. Във всички народни обичаи и вярвания е заложено на тази имитация.
Слага се една ловна сцена - с копие той го убива, за да го изяде. Пред този лов той отива и по един символичен начин замахва три пъти на това изображение, за да покаже, че той ще го убие. Така магичното става част от духовния живот на хората.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни
