Таксуват ни с 2 лева за "лошо време" при доставките
- 09:45, 03.08.2024
- 11:13, 04.08.2024
- 1265
- 0
Хиляди домакинства всяка вечер поръчват храна през приложенията за доставка, без да подозират, че плащат с до 25 на сто по-скъпо, отколкото в ресторанта.
Въпреки че липсва точна статистика за общия брой потребители на двете приложения за доставка на храна - Glovo и Takeaway, над 1 млн. потребители в страната ползват услугите им. Подобна посредническа услуга работи у нас под някаква форма от десетилетия, но мащабите, които двете компании създадоха, са невиждани до момента.
В началото на новия век почти всяка таксиметрова компания в Пловдив или София предлагаше доставка на храна от заведения, макар и това да липсваше сред официалните услуги. Под тепетата беше публична тайна, че около 2010 г. жълтите автомобили разнасяха кутии от ресторанти срещу 5 лева такса плюс цената на курса от заведението до адреса на клиента. Това често значеше, че срещу 10-12 лева пловдивчани получаваха любимата си храна у дома. Почти всички големи и известни заведения в града пък си имаха собствена мрежа за доставки - така беше с местната пицария "Верди", веригите "Тони-2000" и "Даяна", както и редица други ресторанти под тепетата.
След 2015 г. пък на родния пазар започна експанзията на Takeaway и Foodpanda (които бяха купени от Glovo през 2021-ва). Двете приложения започнаха с големите градове и бързо добавяха ресторанти към каталога си. В началото доставките бяха евтини (често дори безплатни), а допълнителните такси не съществуваха. Така например през 2018 г. повечето доставки в Пловдив бяха или безплатни, или около 2 лева. Към момента средната цена на доставка под тепетата вече гони 4-5 лева, като за крайните квартали (като "Остромила" и "Беломорски") може спокойно да стигне и 7-8 лева.
И двете приложения, които българите ползват, вече начисляват различни такси - от 15-20 стотинки за обслужване на всяка поръчка при Takeaway, до 2 лева за доставка в лошо време при Glovo (когато това се случва с колело). Освен това те често начисляват и такса в размер до 1 лев за малки поръчки с един артикул или ястие. Така може да се окаже, че плащайки близо 18 лева за доставка на вечеря от едно ястие за един човек, близо половината сума е доставка и допълнителни такси.
Проверката на "Марица" показва, че доста заведения продават храната си по-скъпо през платформите за поръчка, за да могат да компенсират процента печалба от всяко блюдо, който те получават. Така например популярен ресторант в Пловдив продава своята салата "Цезар" за 10,90 лева на място в заведението. През приложенията на Glovo и Takeaway обаче цената вече е 12,90 лева - или с 2 лева повече. Подобна е ситуацията и с най-популярния китайски ресторант в града - на място ориз с три вида месо се продава точно за 10 лева, докато при поръчка за доставка цената е 12,50 лева - с цели 25% по-скъпо.
Ресторантьорите обясняват, че за да не отива цялата печалба при платформите, а да остава в ресторантите, които приготвят храната, са принудени да действат така. Все пак всеки собственик е свободен сам да определя цените си. Има обаче няколко заведения в Пловдив, които предлагат храните на едни и същи цени, но те са единици.
Ако трябва да се направи профил на клиента на тези платформи, може да се каже, че 53% са мъже, а 47% - жени. Хората на възраст между 18 и 34 години са 45%, а между 35 и 55 - 43%. В пиковите дни през 2023 г. пък платформите са имали средно по 20-25 хил. поръчки на ден.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни
Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.