71

Първолаци с мустаци: 58 затворници станаха ученици за първи път

„В затворите лицата имат равен достъп до осъществяваните образователни и квалификационни дейности. Днес в класните стаи влизат изявилите желание да повишат образованието си и да придобият професионална квалификация. Пожелавам успех и търпение на всички“. Това заяви главният директор на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията гл. комисар Ивайло Йорданов при откриване на учебната година в затвора в Ловеч.

В града се намира първото училище в системата на местата за лишаване от свобода - Средно училище „Димитър Митев“, в което за тази година са записани 72-ма ученици.

Справка на ГДИН показва, че 860 са лишените от свобода, които са пожелали да продължат обучението си през учебната 2024/2025 година. Първокласниците в местата за лишаване от свобода са 58.

Участието в образователния процес е доброволно, като то намалява и срока на наказанието. В системата на затворите функционират шест средни училища и седем филиала към тях, обучението е от 1-ви до 12-и клас.

Най-висок е броят на учениците в София – 184 затворника, следвани от Стара Загора, където е и най-голямото училище в системата на затворите. В единствения затвор за жени в Сливен ученичките ще бъдат 63, в Поправителния дом за непълнолетни младежи към затвора във Враца –12, а в Поправителния дом за непълнолетни девойки към затвора в Сливен ще има една ученичка. Според изискванията, настанените непълнолетни лица подлежат на задължително обучение.

Учебните планове и учебните програми, по които се обучават осъдените лица, съответстват на държавните образователни изисквания за придобиване на степен на образование. Завършената степен на образование, придобитата квалификация по професия или част от професия се удостоверяват с документ, утвърден от Министерството на образованието и науката.

Сред специалностите, по които се обучават лицата в местата за лишаване от свобода са основни и довършителни работи, озеленяване и цветарство, шлосерство, производство на облекло и др.

Анкета

Кой е най-големият проблем на българското училище?