От първо лице: Мартен положи основите на клубната култура за цяло поколение
- 11:15, 20.08.2024
- 11:15, 20.09.2024
- 215
- 0
Огромно количество хора обявиха Мартен за неизвестен озвучител, въпреки че безспорно той е сред най-популярните DJ в страната през последните години. Приносът му за клубния, музикалния и дори културния живот на поколението, родено в периода 80-те до средата на 90-те година на ХХ век, е безспорно. Нещо повече, Мартен винаги е ползвал платформата си, за да дава поле за изява на редица млади родни артисти, групи, каузи, фестивали и събития. Невъзможно е да си бил част от столичния нощен живот през последните 20 години, и да не си бил поне на едно парти, на което Мартен да е селектирал музиката.
Годината е 2015-а, а аз гостувам за първи път на Мартен в предаването му Musicology (тогава по Радио Фреш, сега в БНР)
Аз се запознах с Мартен някъде около 2015 година в София, макар и за първи път да бях на негово парти, още в студентските си години във ФЖМК, някъде през 2010-2011 година. По това време клубната и музикалната сцена дори в столицата беше до голяма степен изцяло съсредоточена в попфолк или в електронния жанр, а Мартен беше един от пионерите, които експериментираха с модерен джаз, соул, фънк, груув, хип-хоп и редица други стилове, които тогава звучаха като екзотика.
Тук е моментът да сложим и една важна разделителна линия и да обясним, че сватбарски и банкетен тип дисководещи (или водещи на програма) често са извън схващането за DJ в музикалните среди. И това не е излишна помпозност или избиване на комплекси - това е професионализъм, защото организаторите много добре знаят кого канят, каква е визитката му и каква музика пуска.
Мартен не е длъжен да знае, че Джокович ще му поиска точно чалгата "Луда по тебе". Нещо повече, с очите си съм виждал не един път как отказва да пуска песни, дори изцяло в стилистиката на музиката, с която той се асоциира. Защото, както казахме, има разлика между DJ, който приема работата си като част от изкуството и културата, наречено музика, и между дисководещ, който с кеф ще изпълни всяко желание срещу навити на фуния 20 или 50 лева.
В този контекст вината за гафа с музикалния поздрав за Ноле е на организаторите и екипа зад събитието, защото в над 20-годишната си кариера Мартен никъде не е отворил дума за попфолк или дори не се е допирал до този свят и тази музика. Целият жлъч, който родните фенове леят в момента по него, със сигурност няма да приключи кариерата му, нито да навреди на бройката участия, които има, нито пък ще свали предаването му по БНР. Той обаче показва една много по-дълбока тенденция - за твърде много хора е напълно приемливо да склониш глава и да се откажеш от принципите и името си, за да угодиш на някой по-богат, известен или по-силен от теб.
Талантът на Мартен пък се простира извън музиката. Неслучайно зад модния му бранд "Кристал" застанаха достатъчно солидни имена от родната сцена, като Владо Пенев и дори Лили Иванова, която е известна с това, че не прави реклами, а подкрепя идеи и каузи на талантливи артисти и творци. Какъвто е и Мартен.
На 13 г. е талант №1 в родния тенис, но избира музиката
„До дванайсетата си годишнина бях спортист, но винаги съм се вълнувал много от музика. Може би този глад и емоция към това изкуство бяха създадени у мен от баща ми, който е страхотен меломан. Когато бях на 13 години дойде момент, в който трябваше да реша дали да продължа да спортувам, или да се отдам на образованието си. Това беше първият момент в живота ми, в който майка ми каза да направя самостоятелен избор. И аз реших, че не искам да бъда тенисист, въпреки че за годините си бях обещаващ талант, най-добрият в България. Нещо в мен тогава ми подсказа, че трябва да продължа да уча. В освободеното от тренировки време започнах да слушам много музика и това събуди… Мартен“, изповядва се в едно от интервютата си роденият като Мартин Лепоев диджей и музикален редактор.
Промяната на името му се ражда във Френската гимназия в София, по това време започва да съставя музикални седмични класации топ 20, прилежно написани в тетрадки, които и до днес пази в дома си. „Не смятам, че на 14 можеш да имаш категорично мнение какво харесваш, но онова, което харесвах тогава, положи основите на това, което съм днес.“ И предопределя голямата му мечта да бъде радиоводещ. „По ирония на съдбата това е последното, което ми се случи“, с усмивка отбелязва Мартен. След работа в различни клубове, кастинг агенция, в музикални телевизии и предавания следва и роля във филма на Димитър Коцев-Шошо „Лора от сутрин до вечер“.
„Минах по трудния път, т.нар. old school път - с много работа. Четири дни след като се уволних от казармата, имах възможността да помагам на един DJ в столичен клуб и оттогава не съм спирал. Останалото е история.“