3906

Огнената Славена Родинова: От лютата ферма на село до класация на Forbes

Едно от най-големите постижения на фермата е създаването на най-пикантната чушка у нас - "Български дух"

Чували ли сте за скалата на Сковил? Тя е известна като „библията на лютите чушки“. С други думи, това е измервател на огнената сила на пипера.

В началото на ХХ век американският химик Уилбър Линкълн Сковил се заема с предизвикателството да измери лютивостта на различните видове чушки. Така се ражда методът за измерване на капсаицина - химичното съединение, което придава онази пареща топлина, която мнозина обожават.

От 1912 година се пренасяме в наши дни - на територията на китното село Страшимирово, разположено на брега на Варненското езеро. Там, насред красивата природа на Североизточна България, откриваме първата у нас ферма за люти чушки.

 

 

Вратата към нея ни открехва огненото момиче Славена Родинова 

Тя е на 27 години и наскоро става част от международно призната класация за успешни млади хора.

Класацията на Forbes „30 под 30 Европа" (30 души под 30 години) събира на едно място младежи, постигнали значителни резултати в различни сфери на живота. Първо Славена попада в българската класация на Forbes през 2023-та. Днес тя е част и от европейската в категория „Ритейл“, като е единствената жена от България за тази година.

Как едно младо момиче успява да извърви дългия път от малкото българско село до огромния международен пазар?

Славена се сблъсква със земеделския труд още от ранна детска възраст. Тогава родителите ѝ се занимават с отглеждането на различни видове подправки.

„Аз съм потомствен градинар и съм рамо до рамо с майка ми и баща ми от малка. Знам цената на парите и колко много трябва да се трудиш за тях“, разказва тя.

Точно затова решава, че няма да бъде подвластна на къртовския труд и ще сбъдне своята най-съкровена мечта - да стане певица. Участва в редица международни конкурси и музикални формати, един от които е "X Factor".

Тя обаче решава да учи нещо, което би ѝ дало по-широка и богата обща култура. Записва  „Медии и журналистика“ в столицата, като пеенето за момент остава просто любимо хоби.Нещата обаче претърпяват своя голям обрат през 2020 година - с настъпването на ковид пандемията у нас.

Славена е принудена да се завърне в родното село и да загърби за кратко софийския живот. Това „за кратко“ обаче продължава до ден днешен.

 

Връщайки се в Страшимирово, тя попада в друг свят. По това време нейното семейство развива на пръв поглед безинтересния и не особено вълнуващ бизнес с люти чушки.

Славена обаче вижда в това огромна възможност за развитие. Решава да поеме продажбите, маркетинга, рекламата и визията на фермата. Започва да създава уникално съдържание в социалните мрежи на бизнеса, което приковава погледите на хора от цяла България, а и от чужбина.

Наскоро семейството ѝ участва в най-голямото изложение за храни и напитки в Съединените щати - Summer Fancy Food в Ню Йорк.

„В САЩ социалните мрежи са на пиедестал. Изключително важно е как се позиционираш в тях. Нашият ТикТок канал е супер привлекателен дори за техните мащаби - разказва момичето. - Когато решават дали ще работят с теб, американците първо гледат представянето ти в социалните профили.“

Според нея българските бизнеси все още не са разбрали напълно колко важна е този тип ангажираност за потребителите.

„Тук се смята, че ТикТок е по-скоро за деца. Това е напълно погрешно схващане. Все още дори има брандове, които нямат социални мрежи. Смятам, че един бизнес винаги трябва да бъде в крак с новостите и да показва целия процес на работа. Така правиш потребителите съпричастни с твоята кауза“, убедена е Славена. Самата тя признава, че бизнесът заема по-голямата част от времето ѝ - особено през лятото, когато е и активният сезон във фермата.

„Денят ми започва в 5-5:30 сутринта. Трудя се заедно с баща ми и работниците в оранжериите, а после цял ден се занимавам с маркетинга на бранда - отговарям на имейли, разговарям с партньори и прочие. Динамиката е наистина огромна.“

Славена и семейството ѝ отглеждат над 150 вида люти чушки, като сред тях е и най-пикантната в света - "Каролина Рийпър", създадена от американеца Ед Къри. Отскоро обаче има нов световен шампион. Създателят на последния бие собствения си рекорд с три пъти по-лют сорт - "Пепър Екс". „Все още никой няма семената за новата най-люта чушка, тъй като сертификатът, който доказва сорта, все още не е излязъл“, обяснява Славена, която поддържа комуникация със създателя на горещото изкушение.

Едно от най-големите постижения на лютата ферма е създаването на най-пикантната чушка у нас. Казва се "Български дух", а формата ѝ е екзотична и прилича на гланцирана ягода.

 

Български дух

 

Славена съветва хората да хапват повече люти чушки, тъй като те влияят изключително благоприятно на организма: „Те имат наистина положително въздействие върху храносмилателната система. Също така са полезни при мигрена, дори намаляват рисковете от различни видове рак. Доказано е, че капсаицинът забавя и унищожава туморните клетки“.

Огнената земеделка съветва да хапваме люто във всяка възраст, независимо от сезона - ползите са гарантирани.

За ключа към успеха Славена е лаконична: „Желание, постоянство и трудолюбие - това са качествата, които човек трябва да притежава, за да покорява върхове. Пътят не е лесен, а ние младите сме свикнали да получаваме всичко много бързо и на момента. Търпението е едно от най-важните неща, а другото - да си влюбен в това, което правиш“.

Анкета

Кой е най-големият проблем на българското училище?