Направи си сам: Учители си поръчват при дърводелец интерактивна дъска

Плащала съм на дърводелец да ми изработи интерактивна дъска, която съм видяла в каталог, за да работя с деца със затруднения, разказа шефката на Ресурсния център в Пловдив Катя Стоилова. Тя си спомни, че в миналото  с колегите купували от Англия и Франция учебници и ги превеждали, за да ги ползват в своята практика.

В момента на пазара вече  има много дидактически материали за деца със специални образователни потребности и ако човек иска да работи професионално, може да си ги набави, добави тя. Все още не всички издателства са адаптирали стандартните си учебници и помагала така, че да могат да се ползват от деца с увреждания, но доста бързо се ориентират и към тази група. Специалните разработки за специфичните им нужди вече са на разположение и само трябва да се намерят средства, за да се закупят, а преди и да си готов да платиш, нямаше как да се открият, каза Стоилова.

Според нея просветното министерство напоследък действа адекватно на нуждите с усилията си да направи училището по-достъпно. Извън специалните училища и градини в момента в масови учебни заведения в Пловдивска област има 963 хлапета с увреждания. Подкрепят ги 87 ресурсни учители. Всяко школо, в което има такъв ученик, получава допълнителни средства, за да обезпечи подготовката му.

Допреди около 10 г. имаше специални учебници за децата в помощните училища, разказаха още експертите. После била спряна употребата им и се минало към стандартните заради претенции на родители, че хлапетата се третират като различни. Беше реверанс към  някои семейства, който обаче затрудни работата на учителите, тъй като децата с изостанало развитие не могат да възприемат този материал, сподели Стоилова. Според нея ще бъде добре да се направи завой към старата система и да се създадат по-гъвкави модели. По новия закон помощните училища като пловдивското „Стефан Караджа” ще бъдат с друг статут - на Центрове за личностно развитие, и за тях няма да важат общите правила.

От Ресурсния център са предложили да се предвиди подкрепа от психолог и логопед за всички, сега тази услуга получават само някои категории. Необходимо е и да се осигурят повече такива специалисти, макар в Пловдив да се падат най-много на брой ученици със СОП, каза Стоилова.

Другото предложение е в училищата да има оборудвани кабинети. В момента психологът и логопедът разчитат директорът да осигури свободна класна стая за заниманието. Където има ресурсни кабинети, в тях обикновено работи ресурсният учител с по-голяма група деца и няма как да се проведе и индивидуалното занятие с психолога и логопеда. Това затруднява работата на специалистите. Според Катя Стоилова е по-удачно тези часове да се провеждат в Ресурсния център, където има помагала и винаги може да се получи помощ от колеги. Това обаче би затруднило родителите, някои от които и в момента отказват да водят там децата си.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Кое е любимото ви място за отдих и разходка в Пловдив?