71

Любомир Дончев: Партийната пропаганда се мести в ТикТок и Телеграм заради по-слабия контрол

Установихме около 420 сайта, които са сайтове гъби, те публикуват не само в социални мрежи, но и в цялото онлайн медийно пространство, твърди специалистът от Фондация за хуманитарни и социални изследвания

 

Любомир Дончев е част от екипа на Фондация за хуманитарни и социални изследвания, с които участва в редица изследователски проекти, свързани с различни аспекти на пропагандата​. Неговият фокус и специализация са в полето на социалните мрежи и общественото им въздействие в контекста на хибридната война. ​Магистър е по специалност  "Език и публичност. Философски и социологически перспективи" от НБУ.

- Г-н Дончев, направи ми впечатление, че в социалните мрежи сякаш има много теми, които наглед не са свързани, но намират една и съща почва в групите, например ковид и руската позиция за войната?  

- В нашето изследване за Фондацията за хуманитарни и социални изследвания следим точно тези процеси. Всъщност тогава се получи голямото обръщане от ковид към Русия и войната в Украйна. Тогава това стана някак си неусетно точно през такива хоби групи, които се преобърнаха.

Въпросът е, че през последната година има своеобразен отлив точно от Фейсбук. Това може да се дължи и на по-завишените изискания от Европейския съюз покрай Законодателния акт за цифровите услуги, с който се затяга контролът върху големите социални мрежи. Но е факт, че има отлив, който е в посока Телеграм, поради липсата на администрация, както и към ТикТок.

- А как ползват Фейсбук родните партии? Успяват ли да създават аудитория там?

- Всъщност може да кажем, че във Фейсбук партия "Възраждане" е някакъв еталон, който последните 2-3 години стана модел за следване за политическа кампания в социалните мрежи. Те имат около 46-50 групи във Фейсбук, които са официални и най-често ги разделят на регионален принцип.

Изключвам личните профили на политиците, тъй като те не могат да бъдат окачествени като официални канали. Въпреки че Костадинов казва нещо от свое име и то се възприема като позиция на партията, разликата между официалната позиция и личната, колкото и размита, все още я има. Но прави впечатление, че те също карат потребители си да ги следват в различни други платформи - в Ютуб, в най-вече в Телеграм. 

При това "Възраждане", доколкото ние сме ги проследили, сами направиха групите си и не са ги пазарували.

Но наблюдавайки ги през аналитичните инструменти, се вижда, че има затишие. Все още не можем да говорим за спад, но се вижда от числата как последователите реагират на съдържанието, което се публикува. Подобен процес се наблюдава за първи път при "Възраждане" от фактическото им възникване като партия.

- С какво те се отличават от останалите партии в така да кажем проруския сегмент?

- Освен тях към този спектър можем да причислим БСП, АБВ, както и коалиция "Левицата!" към момента. "Възраждане" действат активно чрез точно тези техни групи, които на практика не могат да се проследят като дейност и послания. Докато старите партии, най-вече БСП, разчитаха на неправителствени организации, на конференции, на публична дейност, която може да бъде проследима.

Така че до голяма степен дори част от старите партии възприеха модела на "Възраждане" в социалните мрежи. Например АБВ и Румен Петков са доста активни в момента във Фейсбук от поне 6 месеца - непрекъснато качват видеа с изказвания, които са на границата на приличието.

- Тоест социалните мрежи се превръщат в мегафон за политиците, техните послания, но и за пропагандата.

- Да, но друго, което трябва да кажем, е, че при нашето изследване от ноември 2022 година установихме около 420 сайта, които са сайтове гъби, които публикуват не само в социални мрежи, но и в цялото онлайн медийно пространство. И до голяма степен съдържанието им беше свързано с руски тези.

Голяма част от тези сайтове действат автоматизирано - с минимална човешка намеса, затова се наричат и „гъби“. Целта им беше да пробият и заблудят алгоритмите в социалните мрежи и търсачки. Но тяхната активност намаля във времето и вече са около 370.

Но пък начините да се влияе на общественото мнение се променят. В момента най-актуалният подобен инструмент се нарича „Медия Мол“ - това е нещо като разпръсквачка, в която участват голям брой медии в България. Тя е заявена като медия, която също ще събира всякакви гледни точки.

Но любопитното е, че заявката за „всички гледни точки“ е невярна, поне по отношение за начина, по който те се представят в социалните мрежи. Ще спомена само няколко малки подробности. Да кажем, че наистина в сайта им има голямо ветрило от публикации на различни сайтове. Има дори и по-леви, и по-десни, и проруски, и не толкова руски, но всъщност социалните мрежите се рекламират изцяло през проруски публикации.

- Какво можем да кажем за партиите в десния спектър, които в момента са управляващи?

- Групата на "Елфите", които изкараха "Пътната карта" за Турски поток, пуснаха интересна публикация за взаимовръзките на ГЕРБ, които са във Фейсбук, на базата на публично достъпна информация през администратори и споделяния. Те представяха голяма топка от информация с различни взаимовръзки.

Например в групи, свързани с футбол, или в такива против Кирил Петков, или срещу Васил Терзиев, няколко едни и същи профила споделят едни и същи неща. При "Продължаваме промяната" нещата са малко по-различни, защото те дори като партия в момента все още се изграждат. Извън техните собствени групи не можем да твърдим категорично, че други са пряко свързани с тях.

- Могат ли по-малки субекти да пробият през социалните мрежи и да станат фактор в реалната политическа среда?

- Тук можем да дадем за пример партията на така наречения Венци Чикагото „Истината и само истината“. Покрай пандемията те събраха една огромна група от антиваксъри, която обедини близо 60-70 хиляди последователи. И вече на базата на тази аудитория те започнаха да опипват почвата по други теми.

В тази голяма група започнаха да създават по-малки групи, които един вид да ги ориентират за мнението на техните последователи - например такава с проруски тези, друга против Байдън, трета срещу правителството на ПП-ДБ и ГЕРБ, както и против ЕС и НАТО. Общо бяха над 20 по-малки групи и по този начин според мен се опитаха да се ориентират как техните последователи реагират на отделните теми. По своята същност това е някакъв вид квази-социологическо проучване.

 

 

 

 

 

 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
2 коментара
Пропагандата е за двойкаджиите!

Пропагандата е за двойкаджиите!

22.03.2024 | 13:03

Пропагандата е за двойкаджиите! Тези кито ги мързи или не са се научили да мислят!

Отговори
0 0
Наблюдаващ

Наблюдаващ

22.03.2024 | 10:23

Тук, в маричките*, партийната пропаганда на Единна росия НЕ Е СПИРАЛА и за час!

Отговори
2 0

Анкета

Как оценявате служебния кабинет "Главчев"?