44

Лудо пазаруване: Черният петък бутна цената на телевизор с 1000 лева

Познаваме, че наближава Коледа, по това, че петъците и уикендите стават „черни”. Вlack Friday и  Black Weekend доскоро бяха запазена марка за американците и западноевропейските страни, но сега шопингът се вихри с пълна сила и у нас. Напук на високите цени и тревожните прогнози, че ни чака тежка зима. 

В петъчния ден магазините за техника в Пловдив гъмжаха от хора, непривично за делник по никое време. При „Техномаркет” и „Технополис” черният уикенд хваща петък, събота и неделя и е валиден при пазаруване както онлайн, така и във физическите магазини на веригите. И верни на принципа „ръка да пипне, око да види”, кандидат-купувачите се втурнаха по търговските обекти. А там се бяха постарали да канализират шопинг лудостта.

Служители и консултанти имаше достатъчно, но най-силно впечатление правеха хората на банковите и небанковите институции, които са готови да сключат бързо договор за стоков кредит. На техните работни места бе доста натоварено и дори се натрупваха опашки от четирима - петима души, видя „Марица”.

Оферират се 0% лихва, 0 такси и съответно 0% годишен процент на разходите

при разсрочването на стоки на десет равни вноски. 

Намаленията в „Техномаркет” за промоционалния период бяха до 50 на сто и номиналните отстъпки варираха от двайсетина лева при дребните уреди като маши за коса и сешоари до хиляда лева при много скъпите. Като например - комбинирана пералня със сушилня, която в момента се продаваше за 1229 лева, а цената на доставчика е 1549 лева, или намаление с 320 лева. От стоките за дома на особена почит ​бяха именно пералните, съдомиялните, хладилниците  и телевизорите. Мине, не мине, и някой доволен клиент се отправяше към паркинга с натоварен кашон с бяла и черна техника. Едрогабаритните уреди се доставят с транспорт на магазина. 

Вчера едрите покупки в магазините за бяла и черна техника бяха честа гледка

/Снимка: Наташа Манева/

 

На черните петъци обаче голяма част от оборота идва от „невидимите клиенти”, тези, които пазаруват от дивана вкъщи в онлайн магазините. Те са доста в час с динамиката на шопинга, защото виждат и сигналните надписи над определени стоки „последни бройки”. Според маркетолози това е безотказен похват, който да подтикне колебаещите се хора към сделка.

Любопитна подробност е, че такова съобщение се появи и за най-скъпия телевизор в онлайн магазина на „Техномаркет” -  HISENSE HE100L5 UHD SMART LASER TV. За черния уикенд той се продава на промоционална цена 6699 лева. А редовната му е с хилядарка по-висока - 7699 лева. Предлага се и на изплащане.

Всъщност вчера

и на онлайн шопинг маниаците не им беше лесно. 

Черният петък в „Технополис” например тръгна с фалстарт - сайтът се срина за кратко и показваше само рекламното съобщение, че промоциите на над 3000 продукта до 50% вече са започнали. Поръчки обаче не можеха да се правят. Малко по-късно техническият проблем бе отстранен и бяла и черна техника се купуваха нормално.

Онлайн магазинът на „Зора” също даде дефект за кратко, където бяха обявили „опасно падащи цени” до минус 40% за дните от 17 до 21 ноември. По-наблюдателните обаче веднага забелязаха, че намаленията са още по-изгодни. Като например климатик, клас А++, чиято цена е свалена с 41.94 на сто, до 749 лева. Отбив от минус 46.3% имаше и при така модерните прахосмукачки роботи, които за промоционалните дни са на цена от 349 лева, а иначе - на 650 лева.

При моловете ситуацията е доста по-различна

Те не разчитат на ударно пазаруване в рамките на един конкретен ден или един уикенд, а на истински предколеден шопинг. Правилото при големите търговски центрове е, че колкото повече наближава Коледа, толкова повече се увеличават тълпите. Мол Плаза например обещава до минус 70 процента намаления на определени стоки в определени магазини, като пазаруването няма нужда да е скоростно, защото цените важат до края на ноември.

В Мол Пловдив пък върви кампания за „хитър петък” - всеки, който пазарува в дните между 25 и 27 ноември на стойност над 150 лева, участва в томбола. 50 късметлии ще спечелят ваучер на стойност 100 лева, за да попълнят липсващите коледни подаръци. 

 

Пет съвета как да не пилеем излишно пари

Традицията на Черния петък се променя. Немалък брой търговци започват да предлагат намаления още в началото на месец ноември, а други удължават периода до Коледа и Нова година. Примамен от промоциите, човек често посяга към стока, която не му е нужна. Как да не харчим излишно пари, съветват от Активни потребители. 

1. Проучете предварително стоките

Преди да закупите някоя стока на страхотна цена, замислете се дали всъщност ще ви бъде полезна. Да не се окаже, че е на неустоима цена, но всъщност ще е непотребна и с​те загубили пари за нещо, което няма да ползвате.

2. Направете си списък с желаните продукти

В някои уебсайтове има опция да запазите стоки, които искате, и дори да ви уведомяват, когато има намаления за тях. Създайте си списък с желани продукти, защото това ще ви улесни, когато ви „залеят“ с „невероятни оферти“ за продукти, които не ви трябват. По-добре да имате готов списък със стоки, които сте обмислили, че ви трябват, отколкото да ровите сред многото и „да се хлъзнете“ по примамливите цени.

3. Преди да закупите най-новата технология, запознайте се с жизнения цикъл

Ако сте притежавали най-новия телефон, той със сигурност ви е служил няколко години, преди да започне да създава проблеми. Технологиите се подобряват и повечето известни компании обновяват своя асортимент всяка година с по-добри продукти, но базирани на по-стари версии. Тоест продукт от миналата година може да бъде също толкова адекватен, колкото и актуалният. Шансът миналогодишен продукт да е намален е значително по-голям, затова преценете дали си заслужава да закупите най-новия, като неговият предшественик не му отстъпва по характеристики и изживяване.

4. Обърнете внимание на необичайни марки

Известни и доказани марки телевизори имат обозначения на кутията 4К картина и FULL HD и ни обещават добър продукт с чиста картина и дълбоки цветове. Но същите тези обозначения на кутията ги има и на марки, които не сме чували, но обещават същото качество. Това не означава, че тези неизвестни марки са лоши, но имайте предвид, че нямате голям шанс да получите същото качество. Трябва да сте с повишено внимание, когато купувате марка, различна от утвърдените на пазара. Проучете марката и самия продукт.

5. Купете онлайн и получете продукта на по-късна дата

Можем да избегнем големите опашки и лудницата в магазините, като поръчаме онлайн с доставка до офис на куриер и изчакаме някой и друг ден, за да намалеят потоците от хора покрай този „шопинг“ празник. Може да поискате да бъде доставено на определена дата. Препоръчваме да са минали поне 7 дни от Черния петък, тъй като в този период хората ще посещават куриерските офиси и ще има опашки. 

 

Най-честите грешки при пазаруване

Доставеният продукт е различен от това, което потребителят е поръчал онлайн, или сроковете за доставка не са спазени, а в някои случаи са получени само част от желаните стоки. Това са основните проблеми, посочени в жалбите до Европейския потребителски център (ЕПЦ)-България от Черния петък миналата година, който традиционно продължава до Коледа. 

Експертите открояват 5 грешки, които  най-често допускат потребителите при покупка на стоки:

Разчитате на импровизация

 В седмиците преди намаления и разпродажби вероятността да попаднем на реклама на непознат онлайн магазин, марка или нов продукт е по-голяма. Ако решите да се възползвате от изгодна оферта на сайт, за който знаете малко или нищо, отделете време за предварително проучване. Името на фирмата, адресът <210> и контактите за връзка с търговеца са данни, които той е длъжен да посочи на сайта си, ако оперира в рамките на ЕС.

Пропускате скритите разходи

Търговецът е задължен да ви информира за пълната цена на стоката, включително и разходите по доставка. Проверете и дали намалението не важи само при определени условия - например покупка над дадена стойност или на определено количество.

Подценявате „дребния шрифт“

Веднъж натиснал бутона „плати“, потребителят автоматично се съгласява с общите условия, които търговецът е указал. За да се предпазите от разочарования, е добре да се запознаете предварително с тях.

Не проверявате къде трябва да върнете покупката, ако размислите

Така рискувате тя да се озове на друг адрес, дори и в друга държава, но не и на правилното място, указано от търговеца. Срокът за връщане и размисъл е 14 дни, но някои търговци го удължават допълнително.

Не комуникирате с продавача - просто поръчвате

Всеки етап на отношенията потребител ​- продавач трябва да бъде ясно документиран. Ако пазарувате онлайн, пазете всички документи и мейли, които получите от електронния магазин, а след това и от куриера. При проблем с търговец, регистриран някъде в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, потребителят трябва да бъде активната страна - да напише имейл до търговеца, като обясни ситуацията и поиска решение. Твърде често това е достатъчно. В противен случай може да се свърже с ЕПЦ-България. 

 

Харчихме по 11 милиона лева на час

Black Friday на eMAG тръгна много ударно с оборот от 11 милиона лева на час. Кампанията на електронния търговец е еднодневна и се провеждаше единствено вчера.  

Само през първите два часа на пазаруването бяха направени сделки за над 22.47 милиона лева, съобщиха от компанията. По всичко личи, че тази година Черният петък ще счупи рекорда от миналата и ще надмине оборот 2021, който беше в размер на 55.9 милиона лева (виж таблицата).

eMAG Black Friday започна в 7:03 ч. вчера сутринта при по-голям от всякога потребителски интерес, обобщиха от компанията. Броят на поръчките, направени през първата минута на кампанията, беше 1095, почти удвоявайки броя им от 2021 година. До 9 часа сутринта са били направени покупки на над 123 313 броя продукта, като всеки клиент е слагал средно по над 3 продукта във виртуалната си количка.

На принципа „най-бързият печели” много хора се бяха подготвили предварително за големия щурм. И с право, защото още сутринта се изчерпаха наличностите на доста стоки, като например пералня Samsung, комплект за готвене от 4 части Tefal, сушилня Beko, телевизор Samsung и др. Пералните бяха разграбени буквално за 49 секунди, като предвиденото количество бе 252 броя. 350-те готварски комплекта пък се изчерпаха точно за 1:14 минути, а стоте сушилни - за 1:31 минути.  

Напук на кризата, като тенденция се очерта, че тази година клиентите са добавяли в количките си с 10% повече продукти от различни категории. Най-купувани са били стоки от категорията „Мебели, продукти за дома и авто”, следвани от детските стоки и секция  „Парфюми, лична грижа и козметика”.

А най-разточителни са били клиенти от Кърджали, Ямбол, Търговище, София-град и Хасково. Те са регистрирали поръчки с най-висока стойност.

Тази година имаше и доста необичайни оферти, които се предлагаха ексклузивно за кампанията от търговци на Marketplace платформата. Сред тях бяха напълно и частично организирани посещения на спортни събития, като мачове от Английската висша лига, Серия А в Италия, Ла Лига в Испания и Формула 1. Предлагаха се автомобили, с важното уточнение, че всички са на склад. Най-голямата отстъпка по време на eMAG Black Friday за единичен автомобил бе 11 000 лв., съобщиха от компанията.  Избор имаше и за екзотични туристически пакети до Френските Алпи, остров Мавриций и Занзибар; разкрасителни процедури; различни курсове за личностно развитие; ваучери за гориво; първокласни алкохолни и гурме продукти. 

 

Версиите защо петъкът е черен - от пазар на роби до празничен шопинг

По света шопинг събитието на годината, известно като "Чер​ен петък", е неразделна част от тържествата по повод на Деня на благодарността - национален празник в САЩ, Канада и някои от Канарските острови. У нас, понеже си нямаме Ден на благодарността, Black Friday доби популярност като предпразничното коледно пазаруване. Има обаче много версии защо петъкът е черен, и повечето от тях съвсем не са свързани с празници.

Понятието "черен петък" се използва за пръв път за финансова криза. Това е катастрофата на американския златен пазар на 24 септември 1869 г. Двама инвеститори - Джей Гуулд и Джим Фиск, работят заедно, за да закупят колкото се може повече злато, надявайки се да вдигнат цената му и да го продадат с удивителна печалба. На този петък през септември всичко се променя. Фондовият пазар се озовава в позиция на свободно падане, довеждайки до фалит абсолютно всички - от работещите на Уолстрийт до обикновените фермери.

А най-често срещаната история зад традицията на Черния петък остава свързана с пазаруването след Деня на благодарността и с търговците на дребно. След цяла година работа на загуба ("на червено"), магазините би трябвало да печелят ("минават в черно") след Деня на благодарността, защото празнуващите купувачи пазаруват поголовно стоки с отстъпка. Изходната точка за тази теория е, че компаниите записват в счетоводните си книги загубите в червено, докато печалбите са в черно.

През последните години се появява и друг мит, който дава особено грозен облик на историята за Black Friday, като твърди, че през 1800 г. южните собственици на плантации могли да закупуват роби с отстъпка в деня след Деня на благодарността. 

Счита се обаче, че истинската история зад Черния петък се корени в 50-те години на ХХ век. Полицията във Филаделфия използва този термин, за да опише хаоса в деня след Деня на благодарността, когато орди от крайградски купувачи и туристи наводняват града преди големия футболен мач на популярни американски отбори. Не само че полицаите забравят за почивните си дни, но трябвало да работят на много дълги смени, за да обуздаят тълпите. И за тях това определено се превръщало в „черен петък“. Междувременно търговците успяват да се възползват от прилива на хора, за да се отърват от стоката си. И в края на 80-те години намират начин да превърнат отрицателните асоциации с "черния петък" в нещо, което се отразява положително на тях. 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
2 коментара
Хайл

Хайл

22.11.2022 | 16:25

ПРОЗ НАРОД СЪР...МНОГО ПРОЗ...КАТО ИМА ТОЛКОВА МНОГО БУДАЛИ ЩЕ ИМА И МНОГО ТАРИКАТИ...ПРАЗНОГЛАВЦИ

Отговори
1 0
Фанка

Фанка

19.11.2022 | 21:25

Къщата 50 квадрата,Асан купи телевизор 100 квадрата на негу

Отговори
12 0

Анкета

Ще успее ли новият парламент да излъчи правителство?