3906

„Като две капки вода“ са ударът на годината

„Кухнята“ прати конкурентите в ада на телевизионния бизнес

Миналата седмица беше страстната, ако говорим за битките на риалити форматите. „Като две капки вода“, „Кухнята на ада“ (Hell's kitchen), „Денсинг старс“ и „Ергенът“ предложиха своите финални епизоди. И двете най-големи телевизии - Нова и bTV, отчетоха  доколко правилно са инвестирали, защото тук са замесени десетки милиони левове, къртовски труд на огромни екипи и безценно време в най-гледаните часови зони. И е заложен рейтингът на цялата медия, защото доброто шоу вечер кара зрителя да не пипа дистанционното и да започне на другата сутрин с Виктор Николаев или Злати Йочев.

Абсолютен терминатор на пролетта се оказа „Като две капки вода“. Шоуто се очертава не само като събитието на пролетта, но и на цялата телевизионна година. Финалът по Нова телевизия в понеделник удари нечувания дял от 55,57 процента сред всички телевизионни зрители между 20,00 и 23,45 часа. Да уточним, това е делът сред аудиторията между 18 и 49 г., която е представителна за рекламодателите. Нова я разшири до 54 г. Има рейтинг и сред всички зрители над 4 г., но той не минава за интересен.

Подобен резултат изглежда непостижим за което и да и друго събитие от света на шоу бизнеса, спорта, политика. В конкретни цифри - 998 720 зрители са започнали да гледат финала на „Капките“, излъчван директно от “Арена София“. И в пика надхвърлят 1,33 милиона българи! Към тях трябва да добавим и над 11 000 души публика, напълнили „Арена София“ при цени на билетите от 50 до 140 лв., които свършиха като топъл хляб. И по общото мнение - всички останаха предоволни.

Успехът на финала, продуциран от Маги Халваджиян, не е случаен. Гуруто на този бизнес впрегна екип от 500 души в организиране на грандиозния финал. Тук се доказа абсолютната правота на холивудското правило: Хората обичат да дават много пари и да гледат шоу, за което не са жалени пари! Проблемът е само един и той може да доведе до спиране на този абсолютен телевизионен хит. Продуцентите не могат да намерят достатъчно талантливи участници като победителя Владо Зомбори. Затова броят им беше намален на 8 в последния сезон. Но не търпи допълнително редуциране, затова се чува, че „Капките“ ще спрат, когато са на върха.

Никой не посмя да излезе в ефира на bTV срещу „Като две капки вода“. Но от вторник започна жестоката война между двете медии. Нова заложи на един кон - „Кухнята на ада“, познатото готварско шоу. Отсреща конкурентът хвърли „Денсинг старс“ и „Ергенът“. Българинът тотално избра кулинарните умения на Чоткин и компания.

Цифрите. Във вторник „Кухнята“ заби дял от 39,9 процента от всички зрители срещу 23,53 за танците на д-р Щонова и компания. В пика на кулинарното шоу то беше гледано от почти 820 000 зрители. Форматът, воден от Краси Радков и Алекс Раева, стигна до максимум 755 000. И то при условие, че танците бяха във вихъра си - тоест, bTV излъчваше финала, спечелен от чаровната пловдивска лекарка.

В сряда срещу „Кухнята на ада“ излезе толкова одумваният формат на „Ергенът“. Но и любовните драми между Алек и момичетата стигнаха до дял от 23,60, докато кулинарите държаха нивото си с 31,27 процента.

И така стигаме до сблъсъка на финалите в четвъртък. „Ергенът“ или „Кухнята на ада“. Любовното шоу вдигна до 26,5 процента дела си сред всички гледащи телевизия в този пояс. Кулинарите обаче направо излетяха в небето с 38,76%. В пиковите моменти „Ергенът“ беше гледан от 781 840 българи. При „Кухнята“ броят им удари  841 740.

За сравнение, по същото време интересът към БНТ: централните новини в 20,00 ч. събраха приличния дял от 14,5, после интересът логично падна заради изборните дебати (7,43), а след 22,00 ч. вече стана 5,32% със сериала “Любов в окови“.

Обяснението за резултатите не е едно, но тук основните са правилно подбраните водещи и потенциалната аудитория. „Капките“ е по вкуса и на мъже, и на жени, а Геро и Рачков са отлично познати. „Ергенът“ едва ли е любим на мъжката аудитория, а и доста известни жени публично се възмутиха от унижението, което търпи нежният пол в риалити формата. Докато при „Денсинг старс“ е ясно - почти няма мъж, който да се зазяпа. А и Краси Радков е суперводещ на политическа сатира и комедийно шоу. Не и на танци! Е, доволен може да бъде другата голяма акула в бизнеса - Нико Тупарев, който стои и зад „Кухнята на ада“, и зад „Денсинг старс“, и зад „Ергенът“.

Времето за равносметка обаче приключва бързо и телевизиите вече започнаха да рекламират есенните си формати. Две състезания тръгват по bTV срещу хита „Игри на волята“ по Нова телевизия, зад който отново е екип на Нико Тупарев. От върха ще се опита да го бутне „Бягство към победата“, което през 2009 г. направи дебют при Слави Трифонов, а сега го продуцира Евгени Димитров - Маестрото. Пак по bTV тръгва и “Островът на 100-те гривни“ с общ награден фонд от 300 бона, ще го води Сано. Кастингите приключиха, а самите снимки ще са на Филипините. Продуцент е Ники Николов, който помагаше на Нико Тупарев при дебюта на „Биг Брадър“ в България. Дали ученикът ще стигне учителя, ще разберем наесен. Когато ни очаква още доказан терминатор като „Гласът на България“, „Пееш или лъжеш“ (с Рачков) и „Биг Брадър“.

Залогът отново ще е голям, защото битката за рекламодатели ще стане двойно по-ожесточена. Букмейкърите се скъсваха да дават пари на риалити форматите, привлечени от отличните рейтинги. Сега обаче техните пари са забранени със закон. И телевизиите със сигурност ще държат сметка за всяка похарчена стотинка.

 

Мнението на експерта:

Българският зрител иска да гледа нещо положително

Крум Савов

 

Не бих поставил риалити форматите тази пролет под един знаменател. От една страна на върха са „Капките“, което неведнъж хваля на своята стена. Към него трябва да прикрепя всички музикални формати плюс „Денсинг старс“. Те носят нещо положително и красиво.

На другия полюс е това, не бих казал и предаване, „Ергенът“. Абсолютно самоунижение на жените, които участват там. Аз не знам въобще как човек може да се запише за такова пошло шоу. Доколкото съм мяркал, има и свестни дами вътре. Но не знам какво правят там - вдигат цената си ли, искат слава ли! Пълно унижение и за мъжете, които влизат в ролята на Ергена. Не е ясно защо го правят. Вярно, режисирани са доста формати и какви ли не предавания. Но тук направо е вбесяваща еднаквата линия, повтаряемост, плиткост. Не знам какви хора го гледат „Ергенът“.

Но да минем към положителното. Ще ви разкрия, че улисан от работа, пропуснах да потърся билети за финалното шоу на „Капките“ в „Арена София“. Звъннах на Джуди Халваджиян три дни преди спектакъла. Подчертавам, не за покани, а да си купя билети. Отговори ми, че имало шанс да помогне, но преди месец. Това говори много.

Вярвам, че добрият рейтинг на „Капките“ и подобни предавания се дължи на желанието на българския зрител да види нещо положително, красиво, тъй като му писва от постоянните новини на катастрофи, жертви, престъпления. Специално успехът на „Като две капки вода“ се дължи и на холивудския размах, който предложиха продуцентите. Като започнеш от невероятния балет с безупречни хореографии, светлини. Дори понякога той стига, не е нужно да слушаш певеца. Минавам към водещите - безупречен Геро и понякога леко дразнещ Рачков. Песните - това са хитове, които всеки от нас си е пускал на плочи, касетофони, компактдискове, сега вече модерните технологии. Оживяха любими звезди като покойните Фреди, Джордж Майкъл, като някои изпълнения - като последното на Зомбори, граничеха с перфектността.

Успехът на  „Хелс Кичън“ го обяснявам с многобройните фенове на готвенето. Аз не съм сред тях и затова шоуто ми изглежда прекалено претенциозно в някои отношения. Първо, обикновеният българин не може да си позволи повечето ястия. Второ, не виждам кое му е интересното дали лукът е малко препържен или аспержите не са малко не знам какви.

Анкета

За кой отбор ще стискате палци на Евро 2024?