1939

Фейсбук стана дубъл на тел. 112, но реагира много по-бързо

Социалните мрежи набраха шеметна скорост и бързо успяха да изместят полицията,  социалните служби, съда, а в по-тесен кръг - родителите и учителите. Младото поколение живее, за да диша във Фейсбук, а пък по-големите го използват за всякакви поводи, често като заместител на тел. 112 и поле за търсене на възмездие. Оставайки без избор, дори институциите започват да се ровят из модерните мрежи, за да констатират нередности или просто от суета да разберат какво мислят хората за тях и за работата им. Оказа се, че каквото и да се случи, независимо дали става въпрос за катастрофа, избягал папагал, убийство, измама, издирван близък, то има своята премиера във Фейсбук. А мненията за това дали е редно или не, са изключително полярни. 

 

Едната от основните причини Фейсбук да изземе функциите на основните държавни структури е липсата на доверие към тях, смятат експерти. Сценариите, които обикновено се наблюдават, са основно два - социалните мрежи влизат в ролята на първа или последна инстанция. Първият вариант е все по-често срещан. При него сигналите за престъпления, нарушения, измами, различни оплаквания и т.н. излизат, премиерно, във Фейсбук. Оттам насетне се очаква машината да се задвижи или да последва реакция от компетентните институции. Така социалните мрежи се оказват посредник, намигване, дори закачка с властимащите, които би следвало да знаят най-напред за конкретната ситуация.

Вторият вариант е провокиран от недоволство. Потърпевши или свидетели са подали сигнал на тел. 112, започва да се действа по конкретния казус, но след месеци затишие идва момент за последен вариант за бърза развръзка и това е именно публикация във Фейсбук, която да стане достояние на всички, включително на медии и институции, имащи отношение. 

 10 повода, при които мрежата измества спешния телефон

1. Джигит зад волана - нарушения на пътя
Това е най-честата ситуация, при която социалните мрежи изцяло изместват тел. 112 от челната позиция. Ежедневно във Фейсбук, и по-точно в специализирани групи от типа „I see you КАТ-Пловдив“ и „Забелязано в Пловдив“, се публикуват стотици сигнали за неразумно поведение на пътя ​- каране с луда скорост, засичане, неправилно паркиране и т.н. Тук полицията обаче бди и действа с правомощията си на наказателен орган.

2. Изгубено, изхвърлено или умъртвено животно
Търсенето на изгубени домашни котки, кучета и папагали, както и постовете за блъснати и ранени такива заемат второто място в класацията. Много често пътуващи пишат, че пред тях е било блъснато куче или пък някой е изхвърлил чувал с малки котета. Не са малко и постовете във Фейсбук за граждани, които са пребили или умъртвили животно.

3. Измама с пари
Ужилените от измамници с немалка сума пари са тези, които също ползват Фейсбук вместо спешен телефон. Ако са станали жертва на измама и са подали, а полицията и прокуратурата действат бавно според представите им, то тогава те разказват подробно преживяното в социалните мрежи с надеждата да се разшуми и да се подтикнат институциите да си свършат работата.

4. Издирван човек
Близките на изчезнали хора пък разчитат едновременно както на МВР, така и на мрежи като Фейсбук. В подобна ситуация идеята е молбата за помощ да достигне до колкото се може повече граждани за възможно най-кратко време. В този момент на незнание и притеснение в очите на роднините социалните мрежи са спасение. Много често се заформят групи с доброволци, които се включват в издирването и се молят заедно с близките за добър завършек на историята. Снимката на изчезналия се споделя със светкавична скорост и в повечето случаи се стига до откриването му, благодарение на възможностите на Фейсбук.

5. Кражба на ценна вещ
Кражбите на колело, детска количка, телефон или портмоне също се появяват първо в социалните мрежи. Притежателите на откраднатите вещи ги описват максимално добре, дори публикуват и снимки, за да може, ако някой ги види, да ги познае и съответно да се обади. Обикновено кражбите са трудно разкриваеми или пък, ако се постигне успех по конкретния случай, то това става доста бавно. 

6. Пожар
Първата реакция на всеки, който забележи дим или пламъци, е не да позвъни на тел. 112, а да снима и да публикува снимка във Фейсбук с изречението „Нещо май гори!“. Пожарната служба обаче няма навик да приема сигнали през социалните мрежи и затова правилната реакция за безопасността на всички би била да се подаде сигнал където трябва.

7. Катастрофа
Над 90% от катастрофите, случващи се в Пловдив и страната, се документират във Фейсбук. Шофьорите докладват подробно какво виждат и предупреждават останалите за опасността. Често задаван въпрос под такива публикации обаче е: „А подадохте ли сигнал на тел. 112, или просто гледате сеир?“.

8. Бездомни 
Драмата с бездомни хора също е сред топпримерите, при които социалните мрежи заместват тел. 112. Ежедневно се появяват постове за самотни и бездомни хора, особено когато времето стане студено. Граждани съобщават точното място, на което се е позиционирал бездомният, молят за оказване на подкрепа. Не подават сигнал на тел. 112, тъй като твърдят, че когато чуят какъв е казусът, оттам или реагират бавно, или въобще не откликват, уповавайки се на принципа, че конкретният човек не желае ничия помощ.

9. Фалшиви дарителски кампании
Съвсем естествено, измами дебнат на всяка крачка и във Фейсбук. Престъпниците бързо се адаптираха към живота в социалните мрежи и търсят всякакви подходи за бързо припечелване на пари. Един от тях е чрез публикуването на фалшиви дарителски кампании и използването на съчувствието на хората по този начин. Измамените докладват чрез пост във Фейсбук, за да няма повече жертви. Рядко сигнал се подава на тел. 112.

10. Съседски спор
Често шум от ремонтни дейности, силна музика или пък спор за паркиране между съседи също се превръщат в причина за обширни постове със снимки във Фейсбук, и то с посочване на имена, за да има назидателна функция.  В много от случаите дори се стига до саморазправа. Подобни истории обаче също не се споделят със спешните служби, а чрез създаването на постове в отделните групи. 

 

Постовете в нета - в помощ на съда

Към днешна дата социалните мрежи се превърнаха във враг №1 за измамниците от всякакво естество. Фейсбук вече служи не само за предупреждение и сигнал към останалите, а и за назидание. Измамените публикуват снимка с лицето на онзи, който ги е преметнал, като публикацията, естествено, е видна за всеки с профил в мрежата. Някои изпитват срам, втори завеждат дела за клевета, а трети потъват вдън земя, за да не ги застигне правосъдието.  

Напоследък "модерни" станаха постовете за измамени от пишман строители. В половината от случаите "майсторът" прибирал солидно капаро и духвал, а при другите просто си е оставил ръцете, но пък за сметка на това си е напълнил добре портфейла. След което и да е от двете изпълнения, т​ой получава "честитка", с която е уличен. Оттук насетне зависи от попарените дали и как ще му търсят отговорност. Ако подадат сигнал, то разследващите ще започнат работа по случая. Ако ли не, потърпевшите се чувстват спокойни, че са изпълнили гражданския си дълг и са предупредили останалите потенциални жертви. Случва се дори измамниците да върнат парите, с уговорката постът да бъде свален.

Все повече зачестяват и случаите, в които Фейсбук служи като доказателство в съда. Един от пловдивските примери е разкритието на емблематичния уличен музикант, известен с прякора Моцарт. Той уличи измамници от Румъния, които се представят за глухонеми и уж събират дарения за хора с такива проблеми. След негов пост със снимки и видео полицията и прокуратурата предприеха активни действия и последва арест. 

 

Животът на пенсионери зависи от социалните мрежи

Колкото и невероятно да звучи, Фейсбук е последната възможна врата към оцеляването и спасяването на десетки пенсионери. Категорично доказателство за това е например групата "Пловдив, подай ръка на пенсионер". Тя е дело на Николета Чавдарова, млада и чаровна дама от Пловдив, която не се спира пред нищо, за да окаже нужната помощ.  

Постовете в тази група касаят самотно живеещи или тежко болни възрастни хора, на които няма кой да даде рамо, за да се справят с трудностите. И така, през Фейсбук, се случват малките чудеса, които за нуждаещите се са жизненоважни. 

"Здравей, мила Николета. Пиша ти, за да ти кажа, че взех пенсията от 600 лв. Купиха ми лекарствата и превързочните материали, платихме тока и водата. Останахме пак без пари, защото имахме борч и го платихме. Молбата ми към теб е дали ще можеш да помогнеш с храна и с някое подаръче за децата - за Коледа и за Нова година."  Това е един от последните постове в групата и поредният зов за помощ за хранителни продукти на Ивайло, който е прикован към легло, с множество рани и силни болки.

"За съжаление, напоследък все повече хора с ниски доходи се обръщат към групата ни с молба за нещо толкова базово, което ние, останалите, приемаме за даденост, а именно - храна. Нарастващата инфлация и ниските пенсии принуждават хората, изпаднали в крайна нужда, да загърбят достойнството си и да протегнат ръка за милостиня. Такъв е и случаят на инвалида Ивайло, който за пореден път търси спасение чрез вашето милосърдие. Ивайло и семейството му имат спешна нужда от хранителни продукти, тъй като след разплащане на всички битови сметки и заеми нямат никаква възможност да осигурят насъщния.

Припомням, че Ивайло е прикован към легло. Той също така има нужда от одеяла и чаршафи (размерът е за двойно легло), с които близките му го вдигат, за да го изкъпят и преоблекат. С него живеят двете му племеннички, които имат момче и момиче на 2 г. Ивайло помоли, ако някой от вас има възможност, да осигури на децата подарък за Коледа, тъй като това ще е поредният тъжен празник в техния дом без средства. Всяка помощ от ваша страна, скъпи приятели, ще бъде безценна за Ивайло и неговото семейство. За тях всеки ден е борба за оцеляване. Нека им подадем ръка и им покажем, че не са сами в тези трудни времена", призовава Николета, която е помогнала не на един или двама възрастни и болни в Пловдив и страната.

"А къде са социалните? Това е безумие. Срам ме е от тази държава", коментират хората. 

 

МВР дебне за джигити онлайн, но търси свидетели

 

"Започва проверка като при постъпил сигнал - установява се мястото, времето, за което се касае, установяване на свидетели и очевидци. В крайна сметка, за да бъде взето отношение към евентуалния извършител на престъпление или за което и да е забелязано пътно нарушение, трябва да има свидетелски показания - човек, който да застане като свидетел. Винаги апелираме хората да изпълнят докрай гражданския си дълг. Не е достатъчно само да пуснат пост във Фейсбук или да подадат сигнал до някоя медийна редакция. Нужно е съдействие докрай, за да се свърши ефективна работа. Много често се хвърля огромен полицейски ресурс за извършване на проверката, за изясняване на обстоятелствата и накрая, като дойде време да се вземе конкретно отношение, не достигат свидетелски показания. Тези, които са публикували сигнала, след това не желаят да съдействат, защото смятат, че се излагат на риск. А тяхната сигурност и анонимност са гарантирани", коментираха за "Марица" от Областната дирекция на МВР в Пловдив. 

Най-честите случаи на самосезиране чрез постове във Фейсбук касаят неправилно паркиране и опасни шофьорски маневри, уточниха от полицията. Не са малко случаите, при които самите униформени забелязват сигнал за нередност или престъпление в социалната мрежа. "Като служители на реда сме длъжни, когато забележим някакво нарушение, да реагираме, независимо че няма официално подаден сигнал за него", коментираха от ОДМВР-Пловдив.

Един от примерите за самосезиране на полицията чрез Фейсбук и чрез публикации в медиите бе случаят с шофьор, който кара в насрещното, блъска коли и продължава по пътя си до Гребната база. Тогава "Марица" съдейства за името на подателя на сигнала, след което бе осъществена връзка с него за показания. Шофьорът нарушител бе установен и наказан. 

 

Кметът на "Тракия" като Супермен във ФБ, реагира веднага

 

Кметът на район "Тракия" в Пловдив Костадин Димитров е отличен пример за това каква работа върши социалната мрежа. В своята група във Фейсбук "Градивният диалог за Тракия" райкметът е отворен за всякакви препоръки, критики, сигнали, похвали и добри идеи. Очевидно комуникацията протича по-бързо и по-лесно с постове, а от това следва и по-бърза реакция. Всяко едно писание в групата се чете лично от Димитров, след което той отговаря, най-малкото със знак, че сигналът е приет и вече се работи активно по него. От дупка на улица, през счупена люлка, до хлътнала шахта тревожат жителите на квартала, като в рамките на часове, като един общински Супермен, районният кмет реагира и отстранява проблема. Именно така Димитров разбира градивния диалог, а през Фейсбук той протича без засечки и затруднения. Все пак кметът е за това - да комуникира, да действа, а не да пренебрегва и да се крие", коментират тракийци. Засега Костадин Димитров остава единственият, който активно бори възникнали казуси чрез социалните мрежи, и то лично. 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Ще успее ли новият парламент да излъчи правителство?