3906

Диана Русинова: По-ефикасно е антени да засичат чиповете на предното стъкло

Диана Русинова от Европейски център за транспортни политики коментира идеята камерите на тол системата да следят и за скоростта

 

- Г-ж​о Русинова, как гледате на идеята камерите на тола да следят и за скорост? 

- Позицията ни е категорично „за“, когато още едно помощно средство следи за спазване на скоростта. Ако ме питате като човек, ще кажа: „Браво“! Но като експерт имам едно голямо "но"! Преди години се направи експеримент на АМ „Струма“. На един от тунелите се сложи едно от най-съвършените устройства за измерване на средна скорост. Да де, но имаше толкова много нарушения, че КАТ не смогваха да ги обработват. Спряха камерите, а те още си седят там. Как ще може МВР да гарантира, че ще се справи с обработването на нарушенията, като не може с един тунел да се справи, а ще трябва с цялата страна. Второ, представет​е си време като сегашното и шофьорът не е така добър да си измие номера на първата бензиностанция. Ами в сняг толкамерата не може да прочете номера. И то говорим за добронамерен шофьор. Ами ако е решил да си преправи номера с някаква черна черта.  

- Не може ли да лъжем така и КАТ системата сега? 

- Не точно, защото КАТ може да снима и задния номер, защото много рядко го „пипат“ недобросъвестните шофьори. А и ако е зацапан, винаги може да ви спрат или да се обадят на следващия пост.  Глобите са толкова  жестоки, че няма да се сетите да го правите втори или трети път. Обаче толсистемата няма да ви хване.  Дори може да не си преправяте номера. Просто заставате  зад по-голямо превозно средство като камион или автобус и камерата не ви хваща. Повтарям, ние сме 100 процента „за“. Но нека го направим така, че да работи.

- Да, по Вашите думи излиза, че системата ще лови нормалните шофьори, но тарикатите пак ще бягат от закона?

- Точно така, както и досега е било. Втори проблем. Софтуерът на системата ще трябва да се преработи, а той е на частната фирма "Капш". Държавата плаща на една чужда компания продукт, който никога няма да е наш. Какво печелим! 2028 г. договорът на тази фирма с толсистемата приключва. Отива си и ние какво правим?! В същото време въведохме едни стикери на предното стъкло, които имат RFID чипове. Те не се влияят от време или част на денонощието и могат да ви засекат чрез антени. Номерът става без значение. И аз се чудя защо 2-3 партии в парламента се опитаха да съборят тези стикери. Иначе обясняват как се борят с нарушителите. Една камера започва от 20 000 лева. А нали се сещате колко ще трябват да покрият всички нужни точки. Защото, ако няма пълен контрол, нарушителят спира за едно кафе на бензиностанцията и всичко е наред. Ако целта е да се дадат едни пари за софтуер, аз като гражданин не съм съгласен. Трябва да се направи нещо наистина работещо.

- Възможно ли е?

- Разбира се, не е толкова сложно. Ние първите стъпки с тези чипове на предното стъкло сме ги направили. Нека работи и едното, и другото. Една антена, за която споменах, струва 200-300 лева. Не 20 000 като камерите. Тя спокойно може да засича допълнително, хайде, да не е основата на системата. Но съседни държави доказват кое е най-добре работещото. В Турция системата е 100% основана на тези антени. Включително контрол​ът на толсистемата за плащане на такси. Давам пример и с контрола на нискоемисионните зони в Австрия, които се контролират само с такива чипове.

- Между другото, точно се чудех как ще контролират новата наредба в София за влизане в центъра на автомобили до определена екокатегория и ето идея.

- Никак! На око! Аз съм в шок. Не мога да разбера, при условие че чипът носи цялата информация.

- Тоест трябва катаджията да въведе номера на колата в таблета, за да види дали колата има право да минава през зоната с ниски емисии?

- Няма да е КАТ, че не им е в правомощията, вероятно Столичният инспекторат. Аз се питам обаче, дори да е КАТ, как ще успява да се справи, като в момента не успява с пътнотранспортните произшествия. Просто е безумие. Също като бус лентите, които едно време нямаха контрол и всеки караше в тях. Сега има камери и нарушителите рязко спаднаха. Между другото, и тези глоби в бус лентите КАТ не смогва да ги наложи. Затова се връщаме на генералния въпрос - не се ли разработи система, която да контролира и глобява автоматично, вятър работа. 

- Бившият министър Божанов каза, че софтуерно стават лесно тези неща.

- Но не и евтино. Вече се чудя кой защитава интересите на България и кой - на тази частна фирма, която беше изгонена от няколко места, включително Дубай и Чехия. И ще ви кажа, че не се справя и с толсистемата у нас. Един македонец влиза с камиона и декларира, че е евро 6 стандарт, а той е всъщност евро 3. Едното обаче е 53 стотинки на километър, а другото - 12. Според различни организации така държавата ни губи около 150-200 милиона лева на година. Малко ли са! Тотален пробив в системата. Тези чипове доказаха своята ефективност още 2019 г. Защото един камион трябва да мине през 6 месеца технически преглед, а някои не се прибираха по 3 години от Италия например. И уж бяха редовни. Системата с чиповете и антените е българска, не подаряваме пари на чужди фирми. Като при концесията на Летище София, където работим активно и скоро ще изнесем данни за тази страховита кражба! Не излизат десетки милиони евро. Но това е тема за друг разговор. 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
3 коментара
хахо

хахо

05.12.2023 | 15:50

Такъв тип радар едва ли някой ще седне да прави за Ганьо!

Отговори
3 1
tyuytu

tyuytu

05.12.2023 | 13:46

Хора, чували ли сте за аналог на виаграта.който е 3 пъти по-ефективен и напълно безопасен на всяка възраст, а и лекува мъжки болести. Лично го тествах и сега го препоръчвам на всички, мега готино нещо е, прочетете сами какво може:----- https://tyny.to/sunex

Отговори
0 5
Интересно

Интересно

05.12.2023 | 13:33

тази институция от къде се финансира ?

Отговори
9 0

Анкета

Как оценявате възнагражденията от близо 3000 лева, които ще получават общинските съветници в Пловдив?