Баща и син надвиха тропическите бури с лодка в океана
Шега на маса дала началото на гребното пътешествие, продължило 105 дни и 4444 километра
- 20:00, 18.06.2022
- 20:14, 18.06.2022
- 2369
- 0
Идеята беше да направим със сина ми нещо заедно, казва финансистът Стефан Иванов, който заедно със 17-годишния Максим прекоси Атлантическия океан с гребната лодка „Неверест”. Пътешествието им през 2020-а бе дълго 4444 морски мили и продължи 105 дни в сезона на ураганите.
Стефан е предприемач с богат опит, който се занимава с финанси и инвестиционно банкиране чрез своята консултантска компания „Чаленджър кепитъл мениджмънт“. 5 години е бил директор на „Сити Банк” у нас. Макс е приет да следва инженерство в университета в Станфорд. Преди няколко дни Макс и Стефан докараха легендарната си лодка в Пловдив и представиха своята книга „Неверест”. Лодката пристигна с теглич в центъра на Пловдив. Много хора минаха и я разгледаха.
-----------------------------------------
Максим е роден в бразилския град Сао Пауло по времето, когато баща му работи в една от големите местни банки там. Една от целите на пътешествието е да се върне с лодка в страната, в която е роден - Бразилия. Не се получава съвсем така - двамата българи стигат до остров Барбадос.
Голямото приключение на бащата и сина започва от случаен разговор на маса за залитанията на Стефан по екстремните спортове. „Тате, някой ден ще вземеш да прекосиш Атлантика с гребане”, подметнал на шега Макс през 2018-а. "Звучи интересно", казал Стефан и след вечеря двамата се заровили в нета и открили, че този вид приключения съществуват от години.
„Това приключение няма нищо общо с професията ми, а е излизане от релсите в природата. Купихме си материалите - фибростъкло, епоксидна смола, комуникационни уреди и построихме лодката в гаража ни в София. Проектантът на лодката Фил Морисън я е измислил така, че да може да бъде построена вкъщи, в домашни условия”, разказва Стефан Иванов.
Така не се налагало да се използва уреди, които да изсмукват въздуха от смолата. „Първият проект на Фил не ни хареса, вторият - също. Давахме му насоки - искахме каютата да бъде отпред, а не отзад. Той изпълни всичко”, спомня си Макс.
Лодката носи няколко бутилки воден баласт. Фил Морисън я проектира така, че
ако се обърне, да се изправи обратно сама.
Пет от складовите помещения по време на плаването обаче започнали да се пълнят с вода. Ежедневно трябвало да я изгребват. На Канарските острови спрели, за да поправят това. Баща и син Иванови не казват колко пари струва лодката им. Инвестирали са в нея и няколко хиляди работни часа.
Официалната регистрация на „Неверст” става през август 2019 година на Панчаревското езеро. Чиновниците от изпълнителна агенция „Морска администрация” изпаднали в ужас как точно да регистрират лодката. Никой не можел да си представи, че гребна лодка може да бъде регистрирана за Район V - тоест "за неограничено плаване". Наложило се Иванови да купуват допълнително червени парашутни ракети, плаващи димки и какво ли още не. Височината на борда на "Неверест" над водата, когато е натоварен с 800 килограма, е само 42 сантиметра.
Макс и Стефан взели 200 килограма храна, като планирали експедицията да продължи 60-70 дни. Тяхното пътешествие обаче отнема 105. Яли лиофилизирана храна - тя е подобна на астронавтската - дехидратирана е, като се отвори пакетът, в нея се слага вода, чака се 20-30 минути и тогава се консумира.
По едно време храната взела да свършва
„Започнахме да делим порциите наполовина и да ловим риба. Хващахме големи риби - около метър дълги - махи-махи. Уловихме 12-13 екземпляра. Когато се доближихме до финала, майката на Макс - Жени, изпрати яхта с допълнителни провизии, която да ни срещне насред на океана”, смее се Стефан.
Българите осъществяват приключението си в сезона на бурите. Преживяват четири тропически бури и урагана „Тери”. Имало страшни моменти - когато вълните били 8-9-метрови. „Отвсякъде около нас падаха мълнии, не знаеш колко силен ще стане вятърът”, разказва финансистът Стефан Иванов. Първата тропическа буря „Жозефина” ги принудила да стоят "под ключ" два дни в плътно затворената кабина. Пуснали плаваща котва, а вълните заливали лодката. От конденза кабината се затоплила като сауна, а под двамата пътешественици се оформили локви от влага. От време на време отваряли люка, за да влезе свеж въздух и да излезе влагата.
Прали се с по 1-2 литра сладка вода, защото се оказало, че с океанската вода дрехите никога не изсъхват. Когато тръгнали от Португалия, в началото им било студено, но като приближили екватора, станало твърде горещо. „На палубата бе горещо заради слънцето - 38 градуса на сянка, а вътре в каютата ставаше като сауна - все едно от грила влизаш в сауната. Тогава скачахме често да се охладим във водата, но и там трябваше да внимаваме. Имаше големи опасности - виждахме риби меч, дълги по над метър,
имаше акули, по-дълги от лодката”,
разказва Стефан.
След края на пътешествието Макс и Стефан пишат книгата "Неверест", в която описват всичките си преживелици.
Макс с двата рекорда за „Гинес”
Макс поставя два рекорда за Гинес по време на пътуването. Първият е рекордът е за „Най-млад океански гребец”. Другият - за „Най-млад гребец, прекосил океана в двойка”. Новост е и фактът, че това е първата океанска експедиция с гребане, която е изцяло през сезона на ураганите. „Годината, в която тръгнахме, бе най-активната за бури и урагани, откакто се водят метеорологични статистики от 150 години насам”, обяснява Стефан Иванов.
Точка на пречупване
Всяко пътешествие има момент, в който човекът, който го е предприел, си казва:
Къде ми беше умът! И тогава духът пада. За Макс и Стефан това се случва, когато попадат в тропичната конвергентна зона и продължава около месец.
“Това бе непрестанна борба с ветрове и вълни!
Гребем 2 километра напред и течението след това ни връща 4 километра назад. Това бе най-трудният период! Духът пада много силно. Ние знаехме, че ще е трудно, и никога не сме искали напълно да се предадем”, разказва Макс.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни