България - страната на старите голфове! Ето най-продаваните коли втора ръка за 2022 г.
- 13:30, 08.01.2023
- 14:05, 08.01.2023
- 8894
- 9
България си остава страната на старите Golf-ове, ако се съди по традиционната справка на Automedia.bg за регистрациите на употребявани автомобили в МВР за 2022 година.
Страната ни неведнъж е била наричана именно "страната на старите голфове" и това очевидно не се е променило и до ден-днешен, въпреки огромните ръстове при марки като Mercedes, BMW и Audi. Golf оглавява подреждането с почти двойно повече регистрации от марка №2. През 2022 са били закупени дори пет бройки е-Golf и една R32. Спадът спрямо миналата година е едва стотина автомобила, коментира изданието.
Под №2 застава Mercedes C-Class с 5256 автомобила. Компактните премиум модели са може би най-бързо растящият сегмент на вторичния пазар в България. C-класата, А4 и Серия 3 общо събират почти 14 000 регистрации. При С-класата спадът спрямо 2021 е около 500 коли, което е достатъчно, за да измести тя Passat от второто място.
В топ три неминуемо влиза и Volkswagen Passat с 5172 бройки. Още един традиционно много търсен от българите автомобил, който не губи позиции и напоследък. И тук обаче мнозинството коли е на пределна възраст - най-вече от поколението В5 (1997-2005 г), макар вече да има и доста бройки от В6. Заради близо 800-те коли спад спрямо 2021, Passat отстъпва второто място в класирането, което неизменно държеше от десетилетие насам, пише Automedia.bg.
Но разликата между Volkswagen и Mercedes все повече намалява. От десетте най-продавани коли втора ръка у нас първите девет са германски, и цели 6 от тях са от премиум-марки (тъкмо обратното е при новите коли, където в Топ 10 няма нито една от Германия).
Възрастта на внесените у нас возила не е учудваща – близо 66% са над 10-годишни. Други 15 на сто обаче са почти нови – на възраст до 6 месеца.
Като цяло пазарът на употребявани автомобили в България се е свил през 2022, най-вече заради порасналото търсене за тях на Запад и значително по-високите им цени. За първите 11 месеца на годината в МВР са регистрирани 183,135 употребявани коли, с над 18,000 по-малко от същия период на миналата година. В същото време пазарът на нови автомобили е пораснал с близо 7,000 бройки. Така съотношението стари-нови е около 5.9 към 1 - най-доброто от повече от десетилетие (преди година беше 8.2 към 1).
Почти половината от пазара втора ръка се пада на германски марки, малко над една пета е за японците, и около една десета - за французите. Все пак доминацията на Германия полека-лека отслабва: докато в миналото всички японски марки, взети заедно, не можеха да стигнат продажбите на Volkswagen, сега съотношението се е подобрило и те са почти равни на VW плюс Opel.
Няма съществена промяна в съотношенията между типовете задвижване. Все още най-популярният двигател по българските пътища си остава дизеловият - близо 55% от всички коли. С бензинов мотор са около една трета, а една десета са с газови уредби за пропан-бутан. Електромобилите са скромните 0.2% от целия автопарк, но за последните две години броят им на практика се е утроил.
И две уточнения за статистиката на изданието за 2022 г. Първо, статистиката ни се отнася само до автомобили с категории M1 и N1. И второ, моделите с различни имена се разглеждат поотделно - иначе Peugeot 206, 207 и 208 с обединени усилия биха заели 10-ото място в класирането. Изключение сме направили само за Mercedes ML и GLE, защото при тях смяната на името на практика стана по средата на третото поколение.
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни