2374

92-годишен авиоветеран спец и по бури, и по билки

На енергията му може да завиди всеки младеж. Годините му не са малко, но не се дава на възрастта.  На 92 о.з. подполк. Коста Костов има много работа за вършене, много идеи за осъществяване.

Има респектиращ стаж в златното време на военната ни авиация - цели три десетилетия, 20 години на летището в Толбухин, днес Добрич, 10 години на летище Щръклево като началник на аерологичната служба. Подполковникът от запаса е един от първите дипломирани метеоролози в страната. Няма дипломи по градинарство и хомеопатия, но познанията му и в двете области са завидни. Следи изкъсо и политиката, има и концепция за просперитет на страната. 

Завършил е с пълно отличие първия випуск на специалността аерология на Висшето народно Военно-въздушно „Георги Бенковски“. Младежът с остър ум и бърза мисъл бил любимец на преподавателите, особена на математика проф. Константин Станчев, с когото били  и адаши.

Първото му работно място е летището в Толбухин, където през 50-те била дислоцирана цяла въздушна дивизия, три авиополка - цели 120 самолета.

Екипът на о.з. подполковника осигурявал за денонощните полети сигурна метеорологична прогноза, което преди 60 години било трудоемка и рискова мисия.

Най-тежкият момент от кариерата му е трагедията през март 1953 г. при нощен полет с майор Спас Содев, командир на полка. Локаторите засекли нарушител на въздушното ни пространство откъм натовската база Инджирлик в Турция. Содев излетял с изтребител Як-23 срещу нарушителя. В бързината пропуснал да получи данни от дежурния метеоролог Костов за възможно рязко влошаване на времето. Това недоглеждане коствало живота на въздушния ас. Минути след излитането рязко обледяване направило самолета неуправляем и той се забил в нивите. Така военната ни авиация дава първата жертва по време на Студената война.

Един от най-драматичните спомени по време на дежурство на авиоветерана е гледката на горящ самолет. Само че в кабината на самолета бил не холивудският герой Том Круз, а истински авиоас - инж. Иван Петков, пилот първи клас, инструктор, изпитател на ремонтираните в местния завод "Хан Аспарух" самолети. Веднъж, точно преди кацане, пламнал  двигател на самолета на Петков. Той отказал да катапултира - самолетът щял да падне над града. За да не загинат невинни хора, пилотът приземил самолета - по чудо инфарктната ситуация се разминала без жертви. 

Чести гости на летището били синът на министъра на отбраната Добри Джуров - Чавдар, и подполк. Калъпчиев, началник на парашутните ни сили. Поставяли световни рекорди - скачали от 15 000 метра. Беше невероятно момче, изключително скромен, спомня си Костов. Той имал важен принос за скоковете - осигурявал информация за вятъра, ключов фактор при скокове от такава височина. 

До днес авиоветеранът сънува пистата с десетки самолети МиГ. Не може да преглътне мъката, че сме на ръба да останем без самолети, които да пазят небето ни.

От години хоби на бившия военен е хомеопатията - събрал е хиляди рецепти за природолечение, след като излекувал язва с чудодеен микс от жълт кантарион, орехи и мед.  

Следва правилата за здравословен живот на прочутия учен акад. Иван Неумивакин, с когото дори обсъждал  създаване на Център за природолечение България - във Варна или Пловдив. След смъртта на професора най-добрият му ученик продължава традицията в оздравителен център в Крим. Дотам  достъпът в момента е невъзможен, но ветеранът Костов не се отказва да доведе идеята докрай. 

Пловдивската връзка 

Пловдив е любим град на метеоролога. Преди години не пропускал да разгледа техническите новости, представени на Пловдивския панаир. 

По самолетите Костов се запалил от разказите на братовчед си Никола Казаков, присаден пловдивчанин. Бате Кольо бил отличен бордови радист, участник в боеве с немските войски през Втората световна война.

Пловдивчанин е и най-добрият приятел от студентски години на Костов - Димитър Драганов, синоптик в Граф Игнатиево. Пловдивска снаха е и дъщерята на о.з. подполковника.

План за  просперитет  България по швейцарски модел

Цялостната си визия за просперитет на България подполк. Костов е изпратил на президента Румен Радев, на когото има пълно доверие като на човек от авиационното братство.

Демографската криза е най-сериозният проблем пред страната ни, чието население се топи със застрашителни темпове, категоричен е бившият военен. Сред спешните мерки за обръщане на тенденцията в програмата му фигурира рязко увеличаване на стимулите за млади семейства с деца по унгарски модел, кредитиране на жилища с минимална лихва за млади семейства, създаване на министерство, което да работи за връщане на наши сънародници в активна възраст в родината.

Сред най-драстичната мярка в програмата на подполк. Костов е рязка промяна в начина на работа на Народното събрание, при която депутатите работят по професиите си, не получават заплати от НС, събират се на сесии за приемане на подготвени от експертни групи законопроекти. Това ще спести на страната огромни средства - издръжка от 275 000 лв. на ден,  ще анулира риска от калинки и корупция, убеден е авиоветеранът.

Според него по-удачна форма за управление на малка страна като нашата е президентска република. България трябва да е напълно неутрална страна по швейцарски модел, в която  най-важните въпроси се решават с референдуми.    

 Диплома от наш национален  Институт по политически науки да е задължително условие за заемане на най-важните държавни постове в България, предлага подполк. Костов.  За модел може да послужи прочутият университет в Париж, чиито възпитаници са най-известните френски политици, включително президентите Франсоа Митеран и Еманюел Макрон.

Акценти в програмата на авиоветерана са Закон за забрана на продажбата на българска земя, Закон за анулиране на ощетяващи страната ни концесии, както и изграждането на паметник на помирението на българската нация по образец на мемориала в Долината на падналите, издигнат от Франсиско Франко, където са погребани 34 000 жертви от двете страни в Гражданската война в Испания.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
2 коментара
92-годишен спец

92-годишен спец

17.12.2022 | 18:54

Това е проблема на България. Казва се тоталитаризъм. Затова младите предпочитат да градят живота си навън.

Отговори
1 3
Младите да четат

Младите да четат

18.12.2022 | 04:52

и да изграждат собствено мнение. 120 самолета само в авиобазата Добрич. Как звучи това? А сега колко има, опосканата ни от разни "демократи" държава?

Отговори
8 0

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?