Следвайте ни

Мощни машини и изкуствени пътеки дълбаят в сърцето на Рила

viber icon

Жестоко и вандалско е отношението през последните години и към Рила. Джипове, а доскоро и багери рият буквално в сърцето на най-високата ни планина. 

200 000 туристи годишно посещават района на Седемте езера,  откакто през 2009 г. беше пуснат лифтът от курорта Паничище към едно от най-красивите места у нас.

Високопроходими джипове рушат крехкото равновесие в района, като превозват пишман туристи до Седемте Рилски езера в грубо нарушение на правилата на Националния парк.

Варварската практика, която превръща красиви местности в офроуд трасета,  е печеливш бизнес от години. Особено в разгара на лятото никой не жали 15 лева, за  да си спести километричните опашки за двуседалковия лифт към езерата.

От 1 юли 2021 г. превозът с джипове до хижа "Рилски езера" е официално забранен. Бариерата на пътя към езерата обаче не е спирачка за офроуд джигитите, маскирани като невинни берачи на билки и гъби. По алтернативни пътища  джипове качват клиенти нагоре, а контролът трудно се осъществява от рейнджърите на НП "Рила".   

Движението на МПС на територията на Национален парк "Рила" е абсолютно забранено. Никой досега не е платил солената глоба от 5000 лева.

А се твърди, че един от офроуд превозвачите е натрупал нарушения за 310 000 лева.     

Още по-сериозен враг от джиповете обаче се оказва мегапроект за реновиране на достъпа към Седемте езера. Напук на протестите продължава изграждането на алеи от масивни плочи на 2200- 2500 м надморска височина в защитената територия на Национален парк "Рила". 

 Всъщност нарушаването на естественото състояние на екосистемите в трите ни национални парка е забранено със Закона за защитените територии, но пък европроект за 12 милиона гарантира за добра и бърза печалба. Подплатен  и със солидни  аргументи - борба с ерозията и удобство на туристите. 

"Навсякъде в Европа пътеките в националните паркове се правят по такъв начин. Изграждането на каменните пътеки цели ограничаване на ерозията, причинена от туристите", убеден е на  Красимир Андонов, директор на Национален парк „Рила“.

Изпълнението на проекта, спечелено от "Юнайтед Пропърти Груп" ЕООД, продължава след спиране миналото лято. Тогава туристи алармираха екоминистерството за багери, които трасират пътеки в защитената зона на 7-те езера.

Според преработения проект вече багери няма, копае се с кирки, материали се пренасят само с коне под зоркото око на охраната на НП "Рила". 

Вече са постлани 300 метра пътеки, монтирани са и част от парапетите.

Дали обаче вредите от проекта за 12 млн. няма да са повече от ползите? Дали и кога изкуствените пътеки навръх Рила ще се изронят опасно и  кой ще ги поддържа?

Дали "спасителният" европроект няма да се окаже съсипващ за Седемте езера - един от уникалните природни феномени на планетата?!

Хенриета Костова

Хенриета Костова

Журналист - екип „Политика“

Хенриета Георгиева е завършила Английска гимназия в Русе, ПУ „Паисий Хилендарски” и Софийския университет, специалност журналистика. От 1993 г. работи в екип Политика на в.”Марица”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

Пламен Ботев

Пламен Ботев

10.08.2021 | 19:36

Застилането е прекрасен, ужасно бавен, труден и единствения начин за спирането на ерозията по пътеките. Поне за 5 години напред. Уважаема, поощрявайте такива хора, идеите и ентусиазма им. За автомобилите съм напълно против да излизат нагоре. И не само там. Ако властимащите желаят ще ги спрат.

Отговори
0 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ако парламентарните избори са сега, за кого бихте гласували?