Следвайте ни

Кабинетът: Близо 9 милиарда лева са дадени без обществени поръчки за две години

viber icon

Служебното правителство информира за милиарди, изхарчени без държавни поръчки. На брифинга присъстват министрите на икономиката Кирил Петков, на финансите Асен Василев и регионалният Виолета Комитова.  В Гранитна зала е и говорителят на правителството Антон Кутев.

Темата е разхищението на държавния ресурс без обществени поръчки и конкурси, т.н. „ин хаус“.
„Първата тема в министерството ни е свлачища, а втората магистрала „Хемус“, започна министър Комитова.

„570 милиона лева са отпуснати за свлачища през 2019 години. 221 милиона постъпват в „Автомагистрали“, която разплаща 180 милиона на фирми изпълнителки. Става въпрос за авансови плащания за 3-4 дни – без обществени поръчки.

Към 1 юни, тази година – от всичките свлачища, се работи само по едно. За останалите няма дори разрешение. Срокът за изпълнение изтича този декември. Трудно е да си ги представя как ще свършат“, каза Комитова.

При магистрала „Хемус“ започва през 2018 година с отпускането на 3,71 милиарда лева. „Автомагистрали“ получава 1,114 милиарда. Държавната фирма отпуска авансово 976 милиона на 45 фирми авансово. И то инхаус. Става въпрос за участъците само до към Ябланица, добави Комитова. 

ДКК в министерството на икономиката е еквивалент на „Автомагистрали“, добави икономическият министър Кирил Петков.

„90 000 кв.м. административна сграда за 182 милиона без обществена поръчка има в „София Тех Парк. Защо е 90 000 кв. м. административна. Защо точно в "София Тех парк“, попита Петков.

„Но защо нашите пари се дават без обществена поръчка е най-важният въпрос.

За язовирите са дадени 630 милиона. Завършени са едва 10 ремонта. Цените са два пъти завишени на бетона. И пет пъти на транспорта“, продължи той.

20 милиарда лева са изхарчени от държавни фирми от 2019 година до пролетта на 2021. Над 11 милиарда лева са с поръчки, близо 9 милиарда без поръчки, обобщи министърът на финансите Василев.

80 процента от поръчките са на 7-8 фирми, усъмни се икономическият министър Петков. Една и съща печели и в Ловеч, и в Сливен, толкова ли е добра, попита той.

Министър Василев допълни, че ще проверяват и куп поръчки само с един кандидат.

„Инженерингът позволява една и съща фирма да проектира, изпълни и надзирава. Това ли е пазарна икономика, възмути се Комитова, „Може да се напише 500 кубика бетона, а не 100 кубика, колкото е необходимо“, добави регионалният министър. 

„В пътното строителство има фирмено робство. Фирма се сдобива с огромна поръчка без да има капацитет. Тя наема подизпълнители фирми „роби“. Без договори, без нищо".

Комитова уточни, че инженерингът е позволен и на Запад, но само за уникални проекти, които може да бъдат изпълнени само от една фирма с уникално ноу хау. "Път в полето какво му е уникалното", попита тя.

Ивайло Йолчев

Ивайло Йолчев

Редактор

Ивайло Йолчев е работил във вестниците "7 дни спорт", "Планета спорт" и "Стандарт", агенциите Standartnews и OFFnews, както и в PR сферата. Носител на журналистическата награда "Черноризец Храбър" за 2011 г.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (5)

Тези

Тези

01.07.2021 | 07:53

За двата месеца в които заграбиха властта, какво свършиха освен да ровят и да търсят кусури на предходното правителство и да спрат помощите за хората и бизнеса и най вече да съчиняват истории за "големите престъпления". Особено противна е тази женица Комитова, която видимо е по възрастна от проф. Кантарджиев, но добре се старае в оплюването и затова не е пенсионирана. Тя може ли да посочи колко са големите фирми в България които могат да изграждат големи инфраструктурни проекти и тогава да търсят причините защо поръчките са за едни и същи дружества. Хората посочиха защо са давани авансово парите, защото е било предвидено закупуване на материалите преди покачване на цените и с цел да се спести ресурс на държавата. Ама не, важното е предизборно да критикуваме и внушаваме пък и да поукрасим нещата. Не знам колко са сгрешил предходните управляващи но се вижда и с просто око какво са построили. Тази бабушкера дето критикува да не би да ходи до морето по стария път. Не се ли виждат и с просто око ремонтираните училища които светнаха като нови и то в малки населени места, не се ли виждат пречиствателните станции, които са пренебрегвани от всички възможни правителства години наред, за пътища и магистрали да не говорим. Абе с една дума тези са супер нагли хора и освен всичко и некадърни.

Отговори
1 0
Драган

Драган

30.06.2021 | 14:46

Празни приказки на нищоправци.Какво свършихте вие ! Къде сложихте една тухла за да надградите! Никъде нали! С деиствията ми напомняте за платени измамници.

Отговори
9 12
Радо

Радо

30.06.2021 | 14:42

Да, и аз искам да видя злоупотребите, покажете факти, покажете справки, всикчо друго е лъжа, една тлъста лъжа, защото комунистите и ДПС отново искат да се докопат до кокала. Нека да видим как са похарчени без обществени поръчки, кой е подписал документите. Хиляди въпроси, а отговор няма. Защото, по време на предизборна кампания е най-лесно се обвинявате предходните и така всяко правителсто си мие ръцете с предходните управляващи, само да се докопате до някой глас. Не мисля, че ще Ви повярваме само с едни голи обвинения. Толкова Ви вярваме, че ако кажете една стена е бяла, трябва да я видим със собсвените си очи, за да Ви повярваме. Дела трябват, а не думи! Думите вече нямат тежаст, след толкова лъжи!

Отговори
10 11
Иво

Иво

30.06.2021 | 14:19

Добре, ако има виновни , има и съд.Аз обаче очаквам да видя и да чуя вие колко пари с "обществени" поръчки ще похарчите.Иначе както на мен, така и на много хора им се струва, че това са приказки от "Лайкучката".

Отговори
10 13
Тоягасан

Тоягасан

30.06.2021 | 13:53

Золумите са огромни, а Борисов е на свобода и говори все едно е построил България. Трагедия

Отговори
21 10

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво ще се случи в България след изборите на 11 юли?