Следвайте ни

Право на отговор: Изследванията на "Неохрон" са коректни

Във в. "Марица" се появи материал с подвеждащото заглавие „Социологията - начин на (зло)употреба“, в който се отправят внушения, че последното изследване на НЕОХРОН представлявало „манипулация“ на общественото мнение в Пловдив.

Цитира се и един кандидат-кмет, очевидно недоволен от ниските стойности на подкрепа, който щял да подава сигнал до ЦИК.       

Необходими са някои уточнения, за да се коригират допуснати грешки.  

  1.  В материала се казва, че НЕОХРОН „предрича“  ниска подкрепа за кандидатите Костов и Колев. Длъжни сме да напомним, че изследването представлява - както почти всички подобни изследвания - преди всичко една „моментна снимка“ на електоралните нагласи на пловдивчани, а не е „предричане“ или прогноза - прогнозните цифри за крайните резултати на асоциацията се различават от „моментните“, тъй като се имат предвид и фактори, които ще влияят до края на кампанията. Достоверни прогнози могат да се появят 1-2 седмици преди изборния ден.  

2.  За Ат. Костов показаната възможна подкрепа е до 5%, а не „2%“, както пише в статията. (Тези възможни 5% са при  кампания, която ще овладее симпатизантите му.)  

3. Цитираното мнение („като юрист...“) на Костов, че „няма как една социологическа агенция да договаря сама със себе си...“, е в пълно противоречие с фактите. На практика ВСИЧКИ социологически агенции (екипи, институти и пр.) извършват повечето електорални изследвания със собствени средства, т.е. те са самовъзложени и самофинансирани.

Примерите са безброй -последният е на Центъра за анализи и маркетинг - вж.https://dnes.dir.bg/politika/yuliy-pavlov-pri-balotazh-mezhdu-fandakova-manolova-rezultatat-bi-bil-47-1-kam-42-1   -  „Проучването е със собствено финансиране и е част от изследователската програма на Центъра за анализи и маркетинг“; 2.10.2019;  виж още: h tps://www.mediapool.bg/ekzakta-obedinena-desnitsata-u-nas-ima-po-dobri-shansove-za-evrovota-news290797.html   -„изследването се провежда в рамките на собствената изследователска програма на ЕКЗАКТА РИСЪРЧ ГРУП“. ГАЛЪП - „Изследването е възложено, финансирано и проведено като част от собствена изследователска програма...“; „Изследването е извършено и финансирано от социологическата агенция "Афис...“; „Данните са от изследване на "Медиана", извършено със собствени средства..."  (Клуб Z);   „Изследването не е правено по поръчка на медия или политическа сила, а е финансирано от „Алфа Рисърч“...    

Разбира се, всекиму е ясно, че от факта, че едно изследване е собствено, изобщо не следва, че то ще бъде едностранно „манипулиране“ на изборите. Напротив, именно при поръчковите може да има такава опасност.  Но да не подценяваме толкова пловдивския избирател - неведнъж публикуването на „надути“ цифри за определен кандидат са предизвиквали мобилизация на опонентите, т.е. то е безсмислено.   

И НАКРАЯ - НЯМА НАРУШЕНИЕ, тъй като НЕОХРОН е обявил самофинансирането - вж. напр. БНР-Пловдив - „Методиката на изследването е интервюта „очи в очи“ по домовете на анкетираните, като проучването е проведено със собствени средства. - Б Н Р  П-в ;  Пловдив24: „По информация на "Неохрон" проучването е инициирано и финансирано от тях самите...“ и пр.    

Да не забравяме, че над 10 години НЕОХРОН е социологическата агенция с най-точни резултати за всички местни избори, носител на наградата „Най-добър социологически екип“ на ПОТВ, „Най-добра местна прогноза“ на в. „Дневник“ и др., отразявани и във в. "Марица". Пловдивската общественост е наясно, че „достоверните изследвания тук са на И.А.Неохрон“ („П.Н.“). И.А. НЕОХРОН  - ПЛОВДИВ 

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?