Следвайте ни

Инвестициите в БДЖ ще подобрят качеството на превозите

Коментар на инж. Олег Петков, бивш изпълнителен директор на БДЖ АД

viber icon

Позволявам си да направя коментар на Плана  за възстановяване и устойчивост на правителството в частта му за железопътния транспорт, защото отново основна част от средствата  се насочват за Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), а не директно в БДЖ, където е  и основната необходимост, за да има европейска услуга, каквато трябва да бъде целта, особено в европейската година на жп транспорта.

Сега проблемът е не инфраструктурната компания,  а старият и морално остарял подвижен състав на БДЖ (вагони и локомотиви), затова нямаме качествена  услуга, особено за пътници. Стига сме наливали пари в НКЖИ, които се използват неефективно. Предвиждат се проекти, които ще подобрят работата на работещите в НКЖИ, автоматизират труда им и условията в някои гари, но това е от полза за самата компания и съвсем слабо - за клиентите на БДЖ.

Парите ще отидат в свирката, както се изразяваме железничарите, а не в същността за решаване на основния проблем -  да имаме европейска  услуга и особено пътническа. В план №22 се предвиждат около 312 млн. лева за закупуване на 20 композиции, което е капка в морето. Ако приемем, че една композиция е от 4 вагона и локомотив, то това значи 80 нови вагона и 20 локомотива. Крайно недостатъчно,  за да го усетят пътниците, и  тези инвестиции няма да привлекат повече пътници  към железопътен транспорт.

Сега е моментът от раз да се подновят вагоните и локомотивите. Трябва да се предвиди покупката на поне 300 нови съвременни  пътнически вагона, отговарящи на последните европейски стандарти, и поне 50-60 нови локомотива  отделно от вече закупените, за да се направи качествен скок в пътническата жп услуга и да усетят българите, че имат европейски транспорт, и да го предпочитат.

Предимствата от това за държавата се изразяват в милиони приходи, да не говорим за екология и  безопасност, които ще се подобрят.  Средствата могат да се пренасочат от планираните за НКЖИ. За поддръжката на този нов подвижен състав ще се наложи да се обучат кадри, да се организират и реновират бази за ремонт. На база новия подвижен състав може да се съживи българската жп промишленост, да се развият нещата и отново да произвеждаме наш пътнически вагон, съвместно с европейски производител. Ако тръгнем по този път с европейски и наши пари, ще решим проблема с поминъка на стотици българи за 50-60 години напред и ще гарантираме веднага  по-качествена пътническа жп услуга, което е смисълът на този план.

Още от категорията

Виж всички

Коментари (2)

Йордан Василев

Йордан Василев

29.07.2021 | 10:45

От много некъдърен,не компетентен ,а и не чист човек само глупости може да прочетеш!

Отговори
1 0
Петьо

Петьо

29.07.2021 | 10:45

Напълно правилно.

Отговори
0 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ако парламентарните избори са сега, за кого бихте гласували?