Следвайте ни

Фаталният полет на Ивайло Пенчев може да му е последен като пилот

viber icon

Фаталният полет на бизнесмена Ивайло Пенчев, който падна със самолета си, но оцеля, може и да му е последен като пилот. Причината не е в получените контузии от катастрофата край летище Лесново в събота, а в заключението от разследването на инцидента.

Много е вероятно е да се окаже, че собственикът на "Уолтопия“, най-голямата компания за изкуствени катерачни стени в света, и още куп фирми, не е спазил мерките за безопасност и това ще доведе до отнемане на свидетелството за управление на самолети. Това твърди Нова тв като се позовава на запознати с хода на проверката за причините, довели до катастрофата.

Христо Христов, шеф на звеното за разследване на авиационни произшествия, ще назначи в понеделник комисия, която да разследва инцидента с Пенчев. Засега експертът отказва да коментира какви са причините за него, защото предстои преглед на компютъра, на системи, дали няма запушване на някои тръбопроводи, ще се гледат документи. Според него обаче двигателят е работел, което отхвърля версията, че повреда в мотора може да е довела до падането.

Двуместният самолет "Скайлидер 600“се срива от 5 метра височина на пистата на летището в Лесново. В събота към 13,10 ч той е излетял от малкия аеропорт, но три минути и двайсет-трийсет секунди след това Пенчев е съобщил на координатора на летището, че се връща, защото има проблем в двигателя.

При завой за заход към пистата машината внезапно пропада, удря ляво полукрило, винта и се провлачва по асфалта 25-30 метра. На пистата има следи от удара на полукрилото, обясни Христов.

Той уточни, че от 2001 г. има 53 инциденти с леки и утралеки самолети у нас. Пикът е бил миналата година, когато те са 14.

 За вероятна вина на Пенчев стана ясно и от коментара на бившия главен инспектор за безопасността на полетите към Министерство на транспорта Ангел Борисов.

"Самолетът е катастрофирал заради сериозен гръбен вятър. Тези самолети са изключително чувствителни към метеорологични условия. Пенчев е допуснал компромиси, спокойно е можел да иде от другата страна на пистата. И най-добрите пилоти бързат и пренебрегват условията", заяви Борисов.

Причината за катастрофата ще бъде обявена, след като се прегледат документите на пилота и изправността на самолета. Двете версии обаче са грешка на пилота или техническа неизправност.

"Пенчев не е летял от зимата, съответно нито пилотът, нито самолетът са били във въздуха. Има съмнение за загуба на тренинг", предположи Борисов.

 Той обясни, че тъй като Пенчев е и собственик, и пилот, той е длъжен сам да си направи техническите прегледи преди това. Отговорността за техническата и летателна изправност на самолета е на бизнесмена, категоричен е експертът. 

Според него 50-годишният бизнесмен не е предал и вярно какво се е случило при инцидента.

"Първичната информация, която се подава от пилота към "Пирогов", не съответства със реалната обстановка на пистата. Той съобщава към кулата, че има проблеми с двигателя. След което самолетът тръгва надолу и се удря в дървета. Това не е така, той прелита оградата и реално пада на пистата. Тук има налице загуба на памет, както и множество наранявания", обясни Борисов.

Други експерти вече заявиха, че реално самолетът на собственика на "Уолтопия" не е паднал от високо, а се е сринал от около 5 метра височина и се е ударил в лявото полукрило.

Капитан Янко Стоименов – старши пилот и директор на компанията, която стопанисва летището в Лесново, обаче коментира пред bTV, че до момента може да се заключи, че една от причините може да е проблем със силовата установка на самолета или двигателя.

„Този тип двигател има много добро име в индустрията и 80% от леките самолети са снабдени с точно този тип („Ротекс“). Ако човек започне да чете внимателно публикации на експерти, които са в сферата на поддръжката – ще стане ясно, че тази силова установка е изключително капризна и изисква много добри познания и точност при обслужване“, допълни той.

Пилотът обясни, че се съмнява Пенчев да в направил компромис с обслужването на самолета и предположи, че реакцията му е била адекватна.

„Бих искал да го поздравя за това, което е направил. Той не е пилот с голям опит, но времето, което е прекарал във въздуха, е от порядъка на 4 минути и с този не голям опит е взел решение как да постъпи. С взимането на това решение, той е изключил риска да пострадат и други хора. Търсил е да постигне максималното от гледна точка на безопасност при приземяването“, каза още Стоименов.

 

 

 

След катастрофата в събота Пенчев беше откаран в "Пирогов" с множество травми. Той все още е Неврохуриргията, където продължават да му се правят различни изследвания и манипулации. Най-вероятно утре ще чу бъде направена операция. Бизнесменът продължава да е адекватен и в добро здравословно състояние", твърдят от болницата.

135 бизнесмена в България имат разрешително и пилотират подобни малки самолети като машината, с която е летял Пенчев.

Малките самолети са лесни за пилотирани, но изключително опасни, защото се влияят изключително много от времето. За миналата година има най-малко 6 инцидента с осем жертви у нас.

Преди малко повече от месец двама души загинаха при инцидент с малък самолет край Оризари. 45-годишен пилот и 18-годишен младеж, който се е обучавал. Най-вероятната причина за инцидента е повреда в крилото. Според очевидци то се е отчупило, докато машината е била във въздуха. Разследването продължава.

През април северозападно от връх Солунска глава на територията на Северна Македония при инцидент загина 4-членно българското семейство. Малкият частен самолет „Чесна” се разби недалеч от Скопие при лошо време. В него пътували пилотът, съпругата му и двете му дъщери.

През юни миналата година ултралека машина падна край Казанлък. Самолетът загубил мощност и паднал от 10 метра височина върху дървета и храсти. За късмет, пилотът и детето му получиха леки травми.

Малък самолет с двама души на борда се разби в покрайнините на Шумен през август 2018 г.. Пострадаха 62-годишен мъж и 27-годишният му син. За съжаление, по-късно бащата почина.

Само два дни по-късно друг малък самолет се разби при кацане на летище Балчик, а пилотът загина.  При кацането машината се ударила силно в пистата, преобърнала се и се запалила.

 

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще ходите ли на море и къде?