Професорска експертиза: Ето какво е погубило Милен Цветков

При сблъсък отзад има няколко характерни особености. Първата е, че предпазният колан почти не помага

Ускорение около 13 пъти по-голямо от земното ускорение погубило журналиста Милен Цветков.

Това сочат първоначалните данни от катастрофата, информира "Труд".


Този извод като възможен потвърди проф. Станимир Карапетков, зам. ректор на Техническия университет, председател на Съюза на автотехническите експерти, автор на множество научни статии и автотехнически експертизи.

Първоначалните данни сочат, че автомобилът “Субару Форестър” с тегло по каталог за този модел от 1250 кг на Цветков е бил спрян на червен светофар.

В него се удря автомобил “Ауди Q7” с тегло от 2000 до 2200 кг, според модела, в който седят водач и още двама пътници. По сведения от очевидци вторият автомобил удря първия с 80 км/ч и без спирачен път. Колата на Милен Цветков изминава 20 метра, а след сблъсъка аудито продължава и спира в защитна ограда до входа на метростанция “Витоша”.

Скоростта на автомобила “Субару” от 0 км/ч мигновено e възможно да стане 50 км/ч (изчислява се в зависимост от вида на предавателната кутия и в какво положение е била тя преди удара).



За времето за изменение на скоростта, респ. за времето на удара средно от около 0,1 секунди, автомобилът при скорост след удара 50 km/h придобива ускорение над 138 метра за секунда на квадрат, тоест ускорение, което е над 13 пъти по-голямо от земното ускорение – 9,81 метра за секунда на квадрат.

“Не желая да коментирам конкретно казуса с Милен Цветков, защото е в процес на разследване, а и освен това разполагам само с данни от медиите. Но мога да говоря по принцип за този тип катастрофи, при които е налице удар отзад, – обясни професор Карапетков.

"При подобни пътнотранспортни произшествия хората, които са в автомобила, загиват от преносни инерционни сили, които предизвикват силно натоварване на вътрешните органи и възможно движение на тялото.

Тези сили са толкова по-големи, колкото по-голямо е ускорението. Може да си представите за какво ускорение говорим, когато от покой скоростта стигне до 20-30 или 50 км/ч за 0,1-0,2 части от секундата. Тук доминиращо значение имат не абсолютната стойност на скоростта, а нейното изменение за времето на удара, респ. ускорението, което придобива автомобилът за това време.

Ако се ударите със 140 км/ч в друг автомобил, не челно, а с малка контактна площ и с малко изменение на скоростта за времето на удара, напр. да загубите скорост 10-15 km/h, но запазите управление, може и изобщо да не пострадате.

Ако обаче се ударите дори и с 40 км/ч в дърво или стълб и автомобилът остане до него, настъпват сериозни травми, много вероятно и смърт.

При сблъсък отзад има няколко характерни особености. Първата е, че предпазният колан почти не помага. Човекът загива от т. нар. камшичен удар, при който главата се оттласква силно назад, а тялото се движи напред със седалката.

Другият смъртоносен фактор са разкъсванията на вътрешните органи под действие на инерционните сили. В зависимост от големината на ускорението възникват вътрешни кръвоизливи, порязава се първо слезката, после черният дроб, сърцето и т. н.”, разказа още проф. Карапетков.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
21 коментара
Иван

Иван

22.04.2020 | 17:14

Кой изобщо ги пише тия глупости не мога да разбера? 50км в час бишо 138 метра в секундс ускорение.. Някой не е учил физика.. 1 метър в секунда е равем на 3.6 кмч. Сметнете си сами реалната скорост..

Отговори
4 4
Недей така сега...

Недей така сега...

23.04.2020 | 20:59

Пич прочети мерната единица.. Незапознатите не се изказвайте защото само показвате колко неуки сте.... Ignorance is a bliss

Отговори
0 0
Димитрова

Димитрова

22.04.2020 | 13:00

Хич не ми пука с 1км/ч или с 200км/ч., са го ударили, да ли е бил отпред или отзад. ПУКА МИ, че за пореден път има гавра с загинал при ПТП, силно се надявам този път да има справедливост

Отговори
29 1
Мирон

Мирон

22.04.2020 | 10:52

Възможно ли е и това да се е получило като при Шабан.

Отговори
3 1
Видев

Видев

21.04.2020 | 22:31

Преживял съм удар отзад. Спрях на знак стоп и изведнаж нещо се стовари върху колата ми. Отначало помислих, че е паднало дърво върху нея и излязох да установя причината. Бях доста зашеметен затова не успях да реагирам когато водачът на колата която ме удари-ром ме попита: "Абе ти защо спря внезапно?". Като видя стопа се качи на колата и избяга. Коментара оставям за вас.

Отговори
18 7
Тошо

Тошо

21.04.2020 | 17:11

Какъв колан???Милен е седял от зад не разбрахте ли още!!!Друг е карал колата!!!

Отговори
7 24
КККК

КККК

21.04.2020 | 22:38

Сам е бил.Има друго видео където се вижда,че е сам...

Отговори
10 3
Тошо

Тошо

21.04.2020 | 17:08

Извинете ме че пиша по темата!!Но незнам защо не сте разбрали още че Милен е седял на задната седалка друг е карал колата и до него е имало друг човек те са невредими!!!

Отговори
9 31
КККК

КККК

21.04.2020 | 22:39

Щото си в грешка

Отговори
4 4
Димитър

Димитър

21.04.2020 | 16:56

https://youtu.be/5i_tF2nltsk - изгледайте кадрите от краш тестване на Субару Форестър при скорост от 80км/ч, а след това вижте колата на Милен. Дали е ударен с 80kм/ч?

Отговори
16 4
Митко

Митко

22.04.2020 | 08:38

Този краш тест е направен с някаква смешна платформа. А Аудито тежи доста повече от тази платформа. Не може да се смята така както мислите....Дори с по малка скорост, Аудито с по-голямата си маса ще направи по-големи бели

Отговори
3 5
Ееее

Ееее

22.04.2020 | 23:44

При ограничение 30 км.ч на въпросното кръстовище, дори 80, е предостатъчно ,а и аудито тежи над 2 тона, които 2 тона ако ударят нещо с 80, си е доста убийствен сблъсък.

Отговори
7 0
Веселин

Веселин

21.04.2020 | 16:19

Конкретен пример с мен. Април 2017 г. управлявам Хонда Сивик купе, към ж.к. Люлин , на 20 м. от началото на тунела колоната спира . Аз съм последен автомобил. Колоната тръгва и аз се забавям с потеглянето 1-2 сек. Отзад ме удря Сеат спортно купе. От удара се счупва облегалката и се намирам на задната седалка. Добре че облегалката имаше предпазна опора за главата. Нямаше спирачен път, защото ABS не го допуска... Момчето каза, че си е гледал телефона, а скоростта му е била 80 км. След катастрофата нищо ми нямаше, само леко ме болеше главата. Тогава бях на 67 г. А сега Вие изчислявайте, имате изходните данни, както и направете автотехническата, и медицинската анализа...

Отговори
22 7
Ивайло Велчев

Ивайло Велчев

21.04.2020 | 15:10

Ето и клип на катастрофата https://www.facebook.com/simeon.denkov/videos/10216802599962195/UzpfSTEwMDAwMDcxMjkyMzQ5NzozOTgyOTY5MTkxNzIxMDA1/?sk=h_chr

Отговори
23 8
срам го е не казва.

срам го е не казва.

21.04.2020 | 14:34

Господа... Изтрийте си жълтата статия защото сте смешни. Това не може да е казано от експерт със титли. 1. Сметката за ускорението е доста абдалска и абстрактна. Това е еластичен удар с преразпределение на енергията, това не са топки за билярд. 2. Ако приемем че е близка до истината 13G , не е толкова голямо ускорение, при положение че пилотите на изтребители понасят до 10, без да припаднат, вярно с екипировка, но нормален човек би припаднал но не и да умре. 3. Това не е соц дръгел, а автомобил минал през дълго проектиране и изпитания, а седалките са предвидени за такъв удар, ролята на подглавника е точно за това, да не ти се счупи врата при удар отзад. Колана те спасява да не излетиш при рязкото спиране. Образовайте се малко преди да пишете простотии..

Отговори
27 9
Дали са глупости

Дали са глупости

21.04.2020 | 16:01

Дали са глупости или не, факт е, че човека си умря. Най-вероятно от вътрешно разкъсване/кръвоизлив. :(

Отговори
20 3
Ангел

Ангел

22.04.2020 | 18:26

Браво! Това вече е експертно мнение! Аз имам предложението, че нещо колана е имал проблем и въздушните възглавници са убили човека.

Отговори
1 0

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?