46
Следвайте ни

Дронът като кола във въздуха: Караме с книжка, вижте новите правила

viber icon

Забраняват се видеозаписи на хора без тяхното съгласие, както и да се ъпгрейдва машината

Тийнейджър може да пилотира само ако е записан в аероклуб

 

Безпилотните летателни средства, или така наречените дронове, навлязоха във въздушното пространство и в живота ни със скоростта на светлината. Недостъпни допреди години, сега хвърчащите апарати се намират почти във всеки дом, имат широко приложение във филмовата индустрия, в медиите, в заснемане на значими събития, при спасителни акции, при изучаване на непристъпни за човека места и т.н.

Сами по себе си дроновете се превърнаха в бързоразвиващ се сектор с голям потенциал. Много скоро обаче възникна нуждата от въвеждането на правила за тяхната употреба, от измерването на предимствата и недостатъците на машините, от правилната преценка кой да ги пилотира и кой да носи отговорност.

През последните години в ЕС използването на по-малките и по-леки дронове беше регламентирано единствено с разнородни и фрагментирани национални правила за безопасност. Освен това, основните предпазни мерки не се прилагаха по последователен начин. Така се стигна до регламент на ЕС за безопасното интегриране на дистанционно управляваните дронове в европейското въздушно пространство, който е активен от началото на годината. Така всяка държава членка бе длъжна да изготви проект за наредба за управление на дроновете, както и да прецизира по какъв начин ще се осъществява контрол и как пилотите ще се сдобиват с необходимата квалификация. Конкретният проект е първият нормативен документ у нас, който има за цел да внесе ред и яснота по отношение на пилотирането на дронове в страната.

Според наредбата, извършваните операции с дронове са разделени в общо три категории. Първата категория е неограничена. В нея влизат пилоти, обучени да боравят с дрон до 25 кг и на височина на полета максимум до 120 метра. Самата категория е разделена на три подкатегории - А1, А2 и А3. Накратко, за подкатегории А1/А3 е необходимо да се премине онлайн обучение и онлайн теоретичен изпит през платформата X-TESLA. За подкатегория А2, освен онлайн обучението и онлайн теоретичният изпит, е необходимо да се премине и допълнителен теоретичен изпит - точно както при шофьорски изпит, осигурен от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация".

Изискването за обучение и оценяване не се отнася за пилоти, които извършват полети с дронове под 250 грама, предвижда още регламентът. Там е записано, че минималната възрастова граница за управляване на дрон е 16 години. Тоест тийнейджър може да пилотира такава машина, но само и единствено ако е записан в аероклуб. В документа се казва още, че на всеки оператор на дрон ще се издава уникален номер, а този номер ще бъде поставен на всеки безпилотен апарат, който притежава. Този номер ще бъде в сила от 2 до 5 години, тъй като се счита, че толкова е средният живот на един дрон. Ако дистанционно управляващият пилот няма навършени 18 години, за оператор на безпилотната летателна система се регистрира негов родител или настойник, пише още в нормативния документ.

Освен всичко останало, наредбата въвежда и географски зони за полет на дронове. Така са рамкирани зони, в които е абсолютно забранено да летят дронове или пък това може да се случи, но с хиляди условия.

Подкатегория А1

Тази категория обхваща пилоти на дронове до 500 грама. Поради своя малък размер тези машини не се считат за опасни. Поради минималният риск, подобни дронове се използват за заснемане на събития като концерти, кросове и т.н. Регламентът предвижда от 1 януари 2023 година теглото в подкатегорията да се увеличи до 900 грама.

Подкатегория А2

Подкатегорията обхваща дронове с тегло до 2 кг, при които е позволено да излетят и да кръжат в близост с хора. Според Европейския съюз тези безпилотни летателни машини са най-рискови. Предвид това, за собствениците и пилотите на този клас дронове се изисква присъствен практически курс в авиоучилище и присъствен теоретичен изпит. Така процедурата наподобява тази при шофьорски изпит. От 1 януари 2023 година килограмите на дроновете, влизащи в тази подкатегория, ще се увеличат на 4.

Подкатегория А3

Тази подкатегория обхваща най-тежките дронове - до 25 килограма. Собствениците и пилотите на тези масивни безпилотни машини имат право да ги управляват само далеч от хора и извън жилищни и индустриални зони е изричнио написано в наредбата.

В регламента на ЕС и в проекта на наредбата, изготвен в страната ни, са предвидени още две категории операции с дронове. Едната е наречена „специфична“, като тя е определена със среден риск на операциите. При нея, за да полети дрон и да се рее в небето, задължително се изисква разрешение от Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“. Съответният оператор изготвя оценка на риска. Освен това се преценява и какви мерки да предприемат, за да може тои риск да е сведен до минимум.  Ако например е постъпило искане за разрешение за пилотиране на дрон с тегло 4 килограма да лети в близост с хора и да снима, то той трябва да е максимално обезопасен - да има парашут или системи за смекчаване на удара, ако се повреди и се приземи сред събрали се хора. Третата категория обхваща сертифицираните операции с дронове. Тук влизат военните дронове в САЩ. Но в рамките на ЕС няма произведени такива.

Проф. Димо Зафиров:  Край на оправданието "Този дрон не е мой!"

Целта е да се създадат общи пространства за пилотирани и непилотирани машини, казва зам.-председателят  на „Българска дрон академия”

- Проф. Зафиров, кой стои зад новата наредба за дроновете?

 - Тя е дадена в момента за обществено обсъждане. До 4 декември имаше възможност да се дават предложения. Наредбата е подготвена от новата дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация”. Ние като сдружение ще дадем нашето мнение.

 - Как досега не е имало изискване за правоспособност и възрастово ограничение за хората, които управляват дронове?

 - Това е от ограниченията на Европейския съюз. Досега нямахме официален документ, който да казва: Толкова от това и толкова от онова. Сега правим наредби, които да са по-конкретизирани. Тази специално идва от регламент на ЕС от 2029 - тя е свързана с обучението на пилоти и отговорността на операторите на дронове.

 - Въведе ли се регистрационен режим?

 - До края на миналата година имаше изискване да се регистрират всички дронове. В съответствие с регламента на ЕС сега наредбата изисква регистрация само на т.нар. категория „Сертифицирани дронове” - тоест онези, които са над 25 килограма. Тези до 25 килограма поне в тая наредба не се предвижда да бъдат регистрирани. Нашата асоциация е за това да бъдат регистрирани всички дронове над 250 грама. Така ще е ясно кой дрон на кой оператор е и какви възможности има.

 - Дронът може да се използва и злоумишлено - тероризъм, наркотици…

 - Не сте единственият, който мисли за това. Когато водя курсове за дистанционни пилоти, им казвам, че дроновете може да се ползват за различни неща, но не казвам за какво. Не го споменавам умишлено официално.

 - Продавачите на дронове не трябва ли да регистрират продажбите, за да има двойно замерване?

 - Двойното замерване е малко по-силно нещо, отколкото трябва. Но трябва да има замерване - тоест регистрация. Досега, който ги използваше за недопустими цели, казваше: Този дрон не е мой! Така е, когато няма официална регистрация. От 2020-а има ограничение и на възрастта, при която можеш да оперираш с дрон - тя е над 16 години. От 2023 година ще се иска и едно ново законодателство, което да определя т.нар. „EU space”.

 - Значи страната ще бъде разделена на зони - „за дронове” и такива, в които те са забранени?

 - Не е точно така. Целта е да се създадат общи пространства за пилотирани и непилотирани машини. Въпросът опира до това, че дадено пространство трябва да се заяви така, че в него да могат да летят дронове. Когато това стане - те летят там и в същото време един самолет също минава в това пространство. И се обозначава, че влиза в такова пространство. Авиодиспечерите сега обслужват около 100 самолета на денонощие, а в момента купените у нас дронове са над 10 хиляди. В Щатите са регистрирани милион и половина. Досега авиодиспечерите водят по 1-2 самолета едновременно. А ще се намери ли по един диспечер за всеки дрон?

 - Дроновете разполагат ли с транспондери, за да ги ловят авиодиспечерите?

 - Не е точно транспондер. Има по-модерно устройство ADSB /Automatic Dependent Surveillance–Broadcast/. То излъчва постоянно. Устройството е въведено в голямата авиация. Заговори се да бъде използвано и в дроновете, но се оказа, че те ще запълнят цялото пространство за пилотиране. Има и още едно устройство, което е достатъчно малко, за да бъде вдигнато дори от дрон от 250 грама. Така дронове и самолети ще излизат едновременно на картата на диспечерите.

Заснеха от въздуха катастрофата на АМ "Струма"

Дрон помогна за изясняването на причините за най-тежката катастрофа за последното десетилетие в страната, случила се на автомагистрала "Струма". Заснетите отгоре кадри успяха да дадат по-добра представа на експертите и властите върху ситуацията, довела до трагичния инцидент. 

Експертите от Европейския център за транспортни политики направиха ключов анализ на състоянието на пътя, неговата маркировка и техническо изпълнение благодарение на снимките от въздуха. Те бяха категорични, че дроновете са незаменим помощник в подобни ситуации, защото от наземните наблюдения често се пропускат важни детайли или не се дава пълната картина.

Търговците: Новите правила няма да  намалят търсенето

Димитър Волов продава дронове от близо 4 години и е категоричен, че търсенето на летателните машини става все по-голямо. По думите на търговеца е необходимо да има единен метод на обучение, защото към момента всеки кандидат-оператор се самообучава или търси приятел, който вече може да пилотира дрон. 

Волов смята, че новите правила няма да откажат мераклиите, защото технологията става все по-достъпна. По негови наблюдения 90% от клиентите у нас купуват дронове от първа и втора подкатегория (тоест между 0,5 и 2 кг), които попадат под най-малка регулации. "Съветвам всеки мой клиент, който си купува подобна машинка за пръв път, преди да излети, да гледа ноу-хау клипчета в мрежата", казва Волов.

Според търговеца обаче, е необходимо преосмисляне на категориите и  разширение на обхвата на подкатегория А1, защото дроновете до 500 грама практически са неизползваеми за снимки на шествия, концерти и фестивали заради крайно ограничените параметри.

"Най-масовите модели у нас са с тегло от 700 до 1500 грама. Тези до половин килограм са компромисни варианти. Дали батерията ще е с малък капацитет, или стабилизацията и камерата ще са компромисни, подобни машинки трудно могат да бъдат надеждни за заснемане", смята Волов.

Как е по света: Във Ватикана и Венеция забраняват полети, в Португалия арестуват

Любителите на дронове често са изправени пред един проблем, свързан с регулациите както за управление, така и за зоните, разрешени за полет и снимки. Ако допреди 5-6 години пилотите вдигаха машините необезпокоявани почти навсякъде, сега, заради зачестилите инциденти с хора и имущество, редица държави въведоха различни регулации. 

Според тях най-общо се очертаха три категории страни. Тези с лек режим са общо 66, като в тях към момента попада голяма част от членките на ЕС, Русия, Австралия, Япония и Канада. Втората категория включва 64 държави, при които  се изисква определен регистрациионен режим или свидетелство за преминат курс, за да може да се управлява дрон. Такива страни са САЩ, Великобритания, Бразилия, Франция, Ръмъния, Обединените арабски емирства, Индия, Мексико, а вече и България.  

В последната категория са държавите, в които практически е невъзможно да летите с дрон, без това да доведе до сериозни последици и дори задържане в ареста. В този списък попадат 20 страни по света и изненадващо забранени за полети са редица популярни туристически дестинации като Египет, Ватикана, Венеция и Куба, Мадагаскар и Мароко, наред със Иран, Ирак, Северна Корея, Либия и Афганистан.

Франция е една от държавите в ЕС, които първи внедриха правила за дроновете и полетите с тях. В страната има регистрационен режим и ако внасяте личен дрон, сте задължени да уведомите местните власти. Франция обаче е първата страна, която изгради подробна интерактивна карта на полетите на дронове (GEOPortail), която обособява 4 зони за летене - до 100 м, до 50 м, до 30 м, както и напълно забранени места за прелитане.

Подобен подход възприе и Италия през последната година, въпреки че на Ботуша не гледат с добро око на полетите над градове и гъсто населени зони. Изключение правят Ватикана и Венеция. Колкото и привлекателно да звучи за пилотите да направят панорамен кадър над тези исторически места, ако бъдат засечени, ще се простят с дрона си, а и ги грози  глоба до 2500 евро и допълнителни обвинения.

В Германия режимът остава либерален. В страната има няколко различни забранени зони, но дронове до 2 килограма могат да летят спокойно извън тях без допълнителни лицензи или регистрационен режим. Макар и повечето страни да затягат режима на малките любителски дронове, Испания е точно обраният пример. Там допреди 4 години беше напълно забранено да се лети с дронове, но от 2017-а има нов указ, който направи любителските полети много по-лесни, а през миналата година разшири позволените зони за летене, като включи и плажовете в тях. 

Очаквано, почти целия Близък изток е забранена зона за дронове, тъй като там от години се ползват безпилотни самолети както за атентати от страна на терористични организации, така и от военните сили на САЩ за удари по цели, контролирани от терористите. В Египет всеки внесен от турист дрон се конфискува още на летището и собственикът му получава разписка, срещу която ще си го получи при излитане от страната. 

В Куба режимът за дронове също е изключително строг. В страната има квотен принцип за пилотиране на безпилотни самолети, без оглед на размер и тегло. Властите там са изключително строги за полетите с дронове, а уведомителният режим, за да получите разрешение, често отнема до 4 месеца, което прави почти невъзможно използването им от туристи. През 2018 година редица световни медии писаха за двойка от Португалия, която попадна в ареста за цели 14 дни и бяха изправени пред съд, след като местните власти откриха в тях 400-грамов дрон, който те са вмъкнали нелегално в страната.

По темата работиха: Тони Михайлов, Росен Саръмов, Станимир Кронев

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

Койчо

Койчо

12.12.2021 | 12:09

В Стара Загора има един "пилот",Иван се казва.....голяма уста има и много лайна яде

Отговори
4 2

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Кои са най-големите предизвикателства пред новото правителство през 2022-ра година?