Днес е велик ден за родната авиация
- 08:17, 16.10.2016
- 469
- 0
На 16 октомври 1912 г над обсадената Одринска крепост е извършен първият български боен полет, на самолет „Албатрос”, германско производство. Неговата цел е разузнавателна. Пилотира поручик Радул Милков, а наблюдател е офицерът Продан Таракчиев. Двамата правят разузнавателна обикалка над Одринн и хвърлят торби с гранати от самолета върху вражеските позиции.
Мисията е изпълнена благополучно, макар и рискована, защото самолетите тогава летели на малка височина. Слабо информираните турски войници реагирали по-скоро с ужас и паника, виждайки новото оръжие, приближаващо като крилато чудовище. Едва при завръщането става малко произшествие – на аеродрума се счупва шасито на самолета. Скоро след този полет войниците от двете страни си припомнили легендата за българския майстор Манол, затворен от турския султан в минарето на одринската Султан Селим джамия. Майсторът си направил крила, с които излетял от минарето, връщайки си свободата.
Затова след подвига на Радул Милков и Продан Таракчиев, на 16 октомври се чества Денят на българската авиация.
105 годишната история на българската авиация обхваща участието и в две балкански, две световни и една "студена" война. Хиляди българи се обучават в летателните школи и военно-въздушните училища на Франция, Германия, Русия, Полша, СССР и България. Стотици загиват при изпълнение на служебните си задължения, десетки са признатите асове. Двама достигат и Космоса.
След Първата световна война самолетите ни са унищожени, след Втората - отнети като репарация, а след "студената" - снети от въоръжение. Още по-тежка е съдбата на хората. Първите български авиатори и кумири на нацията от Балканските и Първата световна война след Ньойския договор остават без професия и започват живота си от начало.
Защитниците на София от Втората световна война след 9-ти септември 1944-та постепенно са уволнени и част от тях са осъдени за противонародна дейност. Други емигрират, а трети под надзора на Държавна сигурност преживяват като каменоделци, строителни работници, музейни уредници.
Майор Симеон Петров и полковник Радул Милков са сред авиаторите-пионери, воювали през Балканските и Първата световна войни - хора с невероятна съдба и силен характер, създали бойната ни авиация.
Полковник Димитър Списаревски и генерал-майор Стоян Стоянов са част от плеядата защитници на България от англо-американските бомбардировки през Втората световна война.
Първият загива, превръщайки името си в легенда, а вторият е пример за това, как се преодоляват трудности и как няма нищо невъзможно за човек с мечти, воля и амбиция. Изложбата ще може да бъде разгледана до 15 ноември 2013 г
Мисията е изпълнена благополучно, макар и рискована, защото самолетите тогава летели на малка височина. Слабо информираните турски войници реагирали по-скоро с ужас и паника, виждайки новото оръжие, приближаващо като крилато чудовище. Едва при завръщането става малко произшествие – на аеродрума се счупва шасито на самолета. Скоро след този полет войниците от двете страни си припомнили легендата за българския майстор Манол, затворен от турския султан в минарето на одринската Султан Селим джамия. Майсторът си направил крила, с които излетял от минарето, връщайки си свободата.
Затова след подвига на Радул Милков и Продан Таракчиев, на 16 октомври се чества Денят на българската авиация.
105 годишната история на българската авиация обхваща участието и в две балкански, две световни и една "студена" война. Хиляди българи се обучават в летателните школи и военно-въздушните училища на Франция, Германия, Русия, Полша, СССР и България. Стотици загиват при изпълнение на служебните си задължения, десетки са признатите асове. Двама достигат и Космоса.
След Първата световна война самолетите ни са унищожени, след Втората - отнети като репарация, а след "студената" - снети от въоръжение. Още по-тежка е съдбата на хората. Първите български авиатори и кумири на нацията от Балканските и Първата световна война след Ньойския договор остават без професия и започват живота си от начало.
Защитниците на София от Втората световна война след 9-ти септември 1944-та постепенно са уволнени и част от тях са осъдени за противонародна дейност. Други емигрират, а трети под надзора на Държавна сигурност преживяват като каменоделци, строителни работници, музейни уредници.
Майор Симеон Петров и полковник Радул Милков са сред авиаторите-пионери, воювали през Балканските и Първата световна войни - хора с невероятна съдба и силен характер, създали бойната ни авиация.
Полковник Димитър Списаревски и генерал-майор Стоян Стоянов са част от плеядата защитници на България от англо-американските бомбардировки през Втората световна война.
Първият загива, превръщайки името си в легенда, а вторият е пример за това, как се преодоляват трудности и как няма нищо невъзможно за човек с мечти, воля и амбиция. Изложбата ще може да бъде разгледана до 15 ноември 2013 г
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни
0 коментара