Черен петък по света - у нас и черен уикенд, и черна седмицa

Не само Black Friday а надписи за Black Weekend и Black Week могат да се видят по магазините в центъра на София, предаде репортер на БГНЕС.

В центъра на София например магазините примамват с атрактивни намаления, които освен с различна продължителност са и с различен процент на намаление. Надписите по витрините канят с намаления от – 10%, та дори и от до -50%, -70%.

Експертите на Комисията за защита на потребителите препоръчват на хората да пазаруват с „повишено внимание” и дадоха практични съвета. Сред тях и този, че кампанията „Черен петък” не може да е единствена причина да купите! Освен това високият процент отстъпка не е гаранция, че пазарувате изгодно! Обмисляйте всяка покупка и не вземайте в движение решения да си купите нещо, само защото е намалено. Не оставяйте качеството на стоката на заден план!

„Може би е важно да кажем на хората, когато пазаруват, тъй като черния петък в България се очертава не като един ден, а като малко по-продължителни периоди, в които има различен тип намаления, да не се изкушават само по-високия процент, който е обявен, ако е възможно да правят съпоставки, включително когато пазаруват и в интернет на оферти със сходен характер от различни търговци и да гледат най-вече цената. Защото процента си е процент, но в крайна сметка всеки от нас плаща цената на това, което си купува и е важно да сме напълно наясно, че тя е действително изгодна и можем спокойно да направим планираната покупка”, каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов.

Проверки и по време на черен петък и преди, а и след това ще правят от КЗП. „За да можем да установим, че са били налице някакви нарушения, ние трябваше да наблюдаваме пазара преди старта на самата кампания, да следим динамиката на цените, за да установим дали анонсираните проценти стари, нови цени, намаления, промоции всичко това съответства на истината, а не просто опит потребителите да бъдат въведени в заблуждения и принудени да си купят не чак до там изгодни неща, които пък обикновено се оказва, че не са и чак толкова нужни”, обясни Маргаритов. За нелоялна търговска практика комисията може да наложи наказания до 30 000 лв. при първоначално нарушение, ако пък същото нарушение търговецът е извършил в разстояние на една година от първия случай, тогава санкцията може да достигне и до 50 000 лв. „Обикновено в последните години когато сме установявали нарушения по време на такъв тип кампании, конкретно по време на черния петък е ставало въпрос именно за нелоялни търговски практики за фалшиви намаления, за нереални проценти, за нещо, което ние наричаме намаление в намалението, тоест търговците правят механичен сбор на едно или повече намаления на цената, като събирайки тези проценти, те създават у потребителя погрешното впечатление, че стоката спрямо последната продавана цена е намалена с този висок процент, а всъщност може да става въпрос за много по-дълъг период от време и за неколкоктратно понижаване на цената”, обясни Маргаритов.

Потребители разказаха за различен свой опит с черния петък. За едни е разочароващ, за други намаленията са реални. Борислав, например, който е работил близо 10 години в Германия смята, че там Черния петък има съвсем друг характер. В България, неговите наблюдения показват, че стоките, които се продават на Черен петък, са обикновено произведени, или направени, или залежали от складове специално за тази цел. „Това не са нормалните стоки, които са по магазините в друго време на годината”, казва мъжът и е категоричен, че не е реален черния петък за стоките за широко потребление – за дрехи, обувки. „За електроника не бих могъл да каже, може би там се прави някакво частично намаление, но иначе другите стоки една подмяна на понятието Черен петък”, каза Борислав. Оксана призна, че е разочарована. Тя се е надявала да имало истински Черен петък, но тъй като нямало, разочаровала се е и си купила това, което искал на истинските цени. Заради това, че не е в България често, а в Мароко, Антоанета не пазарува често на Черен петък. Според нея има нужда от такава инициатива, защото когато има реални намаления може когато си изберете нещо, да си го купите по-евтино. Тя например е направила така. Преди няколко дни е харесала дреха и днес купува. Намалението е било от 30 процента, което според нея е реално.

Реални намаления са категорични, че имат в магазина за дрехи на Павлина в сърцето на София. Тя е собственик и продават италианска стока, както казва с много вкус и желание избират всеки един артикул в техния магазин. „Включихме се, защото първо това е традиция по цял свят, вече много разпространена и в България, като жест към нашите клиенти. Те са основно работещи дами, които са ангажирани през седмицата и в работния ден, затова решихме да бъде цяла седмица и в тази връзка направихме Black Week, като имаме намаления до 50% - абсолютно реални. 30% имаме на текущата есен-зима колекция и 50% на артикули, които са от други сезони”, каза младата дама.

А иначе в деня на т.нар. Черен петък се очаква струпване на автомобилен поток край моловете и големите магазини, органите на реда съветват пътуващите да избират алтернативни маршрути. От полицията припомниха, че често големите търговски сгради, в които се концентрира събирането на много хора, са обект за извършителите на джебчийските кражби, които в повечето случаи се възползват от невниманието на клиентите и слабия контрол върху личните им вещи, за да отнемат пари, документи и мобилни телефони. От ГДНП напомнят на потребителите на интернет да не се доверяват на сайтове, на които не е посочено конкретно юридическо лице и ЕИК на фирмата. Засилена бдителност е необходима при пазаруване в новосъздадените сайтове. Особена бдителност е необходима, ако в сайт, представящ се за български, е посочена чуждестранна сметка за плащане. ГДБОП предупреди за измамни сайтове по време на “черния петък” и предстоящите Коледни и новогодишни празници.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?