Брюксел ни поряза с пакета "Мобилност"
България ще търси правата си в Европейския съд
- 14:39, 09.07.2020
- 15:15, 09.07.2020
- 1232
- 3
След тригодишна сага, Европейският парламент окончателно отхвърли днес внесените изменения по Пакет мобилност 1. С голямо мнозинство на второ четене бяха елиминирани поправките за международните превози, внесени от българските евродепутати и техни колеги.
Пакетът се състои от регламент относно достъпа до пазара на автомобилен превоз на товари и до професията автомобилен превозвач на товари или пътници, регулиране на максималното време на работа и минималното време на почивка на водачите и определянето на местоположението чрез тахографи, както и директива за преразглеждане на изискванията за прилагане и за определяне на правила за командироването на водачи.
Ощетени от Пакет мобилност 1, са 9 държави в ЕС - България, Румъния, Полша, Унгария, Литва, Латвия, Малта, Кипър, Естония. Те ще трябва да спазват правилата относно връщането на превозното средство в държавата по установяване на всеки 8 седмици, а връщането на водача по местоживеене или в експлоатационния център ще е на всеки 4 седмици. Въведена е и забрана за ползване на седмичната почивка на борда на превозното средство. Правилата за командироване ще се прилагат за каботажните и трансграничните транспортни операции, с изключение на транзит, двустранните операции и двустранните операции с две допълнителни операции по товарене или разтоварване.
Тахографите на превозните средства ще се използват за регистрация на преминаването на граници, с цел борба с измамите. Сроковете за оборудване на тежкотоварните превозни средства с ново поколение интелигенти тахографи са края на 2023 г., а за преоборудването срокът е 2024 – 2025 г.
Новите правила за товарните превози ще влязат в сила след публикуването им в Официалния вестник на ЕС през следващите седмици.
Двигател на промените беше Франция с аргумента за подобряване на условията на труд на шофьорите и прекратяване на незаконни практики при каботажа /превоз на товари и пътници. По тази причина правилата придобиха публичност като пакета "Макрон".
От Министерство на транспорта коментират, че въпреки многократно представяните аргументи от страна на деветте единомислещи държави членки, Европейският парламент и Съвета на ЕС взеха решението да ограничат достъпа до Единния вътрешен пазар за периферните държави членки. Консолидираното мнозинство в ЕП за отхвърляне на предложените изменения е доказателство, че в тази мащабна реформа на транспортния сектор, за пореден път, идеята за правилно функциониране на Единия вътрешен пазар и правната сигурност не са били сред съществените елементи взети под внимание от гласуващите.
Въпреки мащабността на приетата реформа за сектора, Съветът на ЕС и ЕП не пожелаха да подготвят всеобхватна детайлна оценка на въздействие за част от спорните разпоредби, да осигурят практическата им приложимост, яснота и правна сигурност за всяко европейско законодателство. Множество текстове предстоят да бъдат обект на разнородни интерпретации като свободата на право на избор на водача относно мястото за ползване на почивката си и така необходимото спазване на основни свободи в ЕС като свободно движение на хора.
Атакуваме новите правила в Европейския съд
Очаква се България да атакува част от новите правила пред Европейския съд. Страната ни, както и групата единомислещи държави членки, ще продължи да ползва всички институционални механизми за защита на българския транспортен сектор, като в срок от два месеца от публикуването на законодателния акт в Официален вестник на ЕС ще внесе искане за анулиране на част от разпоредбите на Пакет мобилност 1. Редом с това българската страна ще продължи да настоява Комисията да представи срочно оценка на въздействие за последиците от връщането на камиона всеки 8 седмици, както и прилагане на част от правилата на сухопътната част на комбинирания транспорт.
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни