Следвайте ни

Ако държавата спре кранчето: Политиците стават инфлуенсъри

Без пари партиите слизат от екрана. Ще ни промиват мозъците предизборно през Фейсбук и Туитър

3,5 милиона българи имат профил в най-голямата социална мрежа - Фейсбук, а 60% от тях ползват поне още една онлайн платформа всекидневно. Данните са от проведено през 2017 г. изследване за използването на информационно-комуникационни технологии във всички страни - членки на ЕС.

Това е огромна аудитория, която представлява интерес не само за бизнеса и фирмите, но и за всички политици и обществени лица, изкушени от високите държавни постове. Социалните мрежи дават редица инструменти и възможности на далновидните политици да бъдат близо до хората и да използват всекидневния поток от информация в своя полза. Премиерът Борисов пръв у нас прозря силата на социалните мрежи и изнесе последните 10 дни от кампанията за европарламент в личната си страница в мрежата. Президентът на САЩ Доналд Тръм пък е световният лидер в това отношение. След като влезе в Белия дом през социалните мрежи, днес той пуска средно по 21 публикации на ден в любимия си Туитър.

Пренася ли се битката за доверието на хората в мрежата и на българския политически терен?  

От какво се издържат партиите?

Законът забранява на политическите партии да извършват търговска дейност. Това е един от основните мотиви  за въведеното  през 2001 г.  финансиране от държавния бюджет, което в момента е 11 лева за всеки получен на парламентарните избори глас. "Ножицата", която предлага премиерът Борисов, ще спести над 29 млн. лева годишно на републиканския бюджет, но ще изправи партиите пред нови предизвикателства.     

В следващите броеве "Марица" ще разкаже откъде политиците набавят пари за партийната си дейност.  Законът разрешава да събират членски внос и  да получават дарения, които задължително трябва да отчитат пред Сметната палата. Партиите, получили над един процент гласове на парламентарните избори, имат  още една преференция - да ползват евтини общински имоти за дейността си.    

Премиерът Борисов каза тежката си дума и съвсем скоро държавата ще врътне кранчето на политиците. Лидерът на ГЕРБ настоя занапред партиите да получават субсидия по левче за спечелен действителен глас на парламентарните избори вместо сегашните 11. Предложението на Борисов мина като с шапка невидимка през Бюджетната комисия на парламента.

Какво следва, ако идеята на премиера Борисов бъде одобрена в пленарна зала?

Сценариите са два - партиите обедняват, падат от екрана и билбордовете, а битката помежду им се пренася в социалните мрежи, или си набавят нови донори, от които стават зависими. И двете опции съдържат голяма доза риск. Политиците и сега имат нисък рейтинг, хората не ги разпознават, а ако излязат от телевизионните студия, съвсем ще бъдат забравени. В социалните мрежи партиите ще трябва да разчитат на модерните напоследък инфлуенсъри, а не на експерти, които да създават управленски програми и визия за бъдещето на България. Още по-опасна е втората възможност, при която, лишени от държавна субсидия, партиите се обвържат с бизнеса, за да могат да съществуват.  Както знаем обаче, подобно срастване създава олигархия, а от нея до диктатурата разстоянието е една крачка.     

Дали субсидията ще бъде на​ма​лена на левче, или на 5, предстоят нови времена за българските политици и специалистите, които им лъскат имиджа. Телевизионното време и билбордовете, които доскоро бяха "дежурният" агитационен инструмент на основните играчи в изборите, със сигурност ще се окажат твърде скъпи за свитите партийни бюджети.  

И така най-после ще ги настигнем американците, защото съдбата на отечеството ще се решава във Фейсбук и Туитър по модела на президента Тръмп. За да не излезем съвсем плагиати - в нашия случай партиите не трябва да пропускат и инфлуенсърките от bgmama.    

Преместването на политическите кампании в социалните мрежи не е новина. В САЩ президентът Тръмп отдавна инвестира всички получени средства от дарения и спонсори в две неща - обиколки в различните щати за живи срещи с избирателите и публикации в Туитър. Тактиката на Тръмп има много предимства и явно е успешна. В социалните мрежи всеки кандидат за слава и власт получава абсолютно безплатно трибуна и неограничено време да изложи политиките си. Същото е и със срещите на живо, за които е необходимо само добро транспортно средство. Не е необходима дори зала, ако навън не вали.  

Последните евроизбори показаха, че подобна тенденция вече има и на Стария континент. Според финансовите анализатори бюджетите на политическите организации и партии за така наречената "реклама в традиционните медии", включваща основно телевизия, са свити между 10 и 30 процента в отделните страни. Политиците започват да търсят поле за изява на местата, които се събират големи групи от хора. Социалните мрежи предоставят много по-голяма свобода на изразяване на кандидатите, както и възможност за двустранна комуникация с потенциалните избиратели. Според Би Би Си до 2025 година повече от 50% от бюджетите на големите европейски партии ще отиват в развиване на собствени канали в социалните мрежи. Което прави още по-важна ролята на инфлуенсърите. Докладите на Европейската комисия пък показват, че близо 56% от хората в ЕС на възраст между 18 и 35 години използват само интернет и нямат никакъв интерес към телевизията или радиото. 

Българските политици няма как да плуват срещу течението и също ще трябва да се учат как се трупат фенове в социалните мрежи. А намаляването на партийната субсидия и необходимостта от по-скромни откъм харчове кампании ще ускори процеса.  

Така че идват нови времена на политическата сцена - когото го няма в нета, аут от парламента.  

 

 

Станимир Кронев

Редактор

Станимир Кронев е завършил журналистика в СУ и финанси в ПУ. Участва в създаването на редица културни и развлекателни събития в Пловдив. Публикува в американски издания.   Още

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?