Подай сигнал

Александър Стайков: Ще помагаме за развитието на Пловдив

Станах изпълнителен директор на "Бизнесът за Пловдив" след спечелен конкурс

Интервю

от Валентина Йеремиева 1154 прегледа 0

Александър Стайков

Новият изпълнителен директор на сдружение "Бизнесът за Пловдив" Александър Стайков е на 43 години. Има три дипломи за висше образование - завършил е българска филология с изучаване на гръцки език в Югозападен университет в София, финанси във Великотърновския университет и здравен мениджмънт в МУ - Пловдив. Работил е в охранителна фирма „Егида“ в София, бил е административен директор в IT компания в София и на същата длъжност в „Ботев“ - Пловдив. През 2010 г. е оглавил Общинска охрана - първо като член на Съвета на директорите на търговското дружество, по-късно като негов ликвидатор и едновременно директор на Общинско предприятие „Охрана и сигнализация“ , а след преобразуването му като директор на ОП „Общинска охрана“ .

За изпълнителен директор на сдружение "Бизнесът за Пловдив" е назначен наскоро след спечелен конкурс.

- Г-н Стайков, защо предпочетохте сдружение "Бизнесът за Пловдив" пред "Общинска охрана"?

- Това е едно ново начало. Сдружението работи за благото на града и неговия приоритет, затова реших, че мога да бъда полезен. Участвах в конкурс за длъжността и го спечелих.

- "Общинска охрана" не работи ли за благото на града?

- Разбира се, че "Общинска охрана" изпълнява важни и необходими функции за обществения ред в Пловдив. Но "Бизнесът за Пловдив" дава по-широки възможности да се подпомогне развитието на Пловдив и областта, за създаване на по-благоприятна атмосфера за инвестиции и туризъм, за популяризиране на културно-историческите ценности. В сдружението членуват 34 фирми. Новият председател на Управителен съвет е Атанас Рогачев, собственик на фирма "Атаро клима". В съвета участват авторитетни бизнесмени, сред които са Максим Митков на "Макском", Любозар Фратев на "Новиз", Илиян Филипов на ПЕМК, Здравко Линкин на "Профилинк" и други. Всеки от членовете на сдружението със сигурност може да бъде полезен за Пловдив и областта със свои идеи, експертиза и предложения.

- По какъв начин ще се оказва тази помощ?

С диалог по важните проблеми,

който сдружението води и ще продължава да води занапред с областната администрация, Община Пловдив, Общинския съвет, с неправителствени организации. Бизнесът е по-гъвкав от една общинска или областна администрация и целта на това партньорство е да се случват добри неща. Тепърва предстои да създаваме работни групи за различни сфери на икономиката, културата, туризъма.

- Как спечелихте конкурса за изпълнителен директор?

- Трудно, но няма да влизам в подробности.

- Вярно ли е, че заплатата ви е 4000 лева, което е четири пъти повече от директорския пост в "Общинска охрана"?

- Не бих желал да коментирам това творчество.

- Радвате ли се, че вече няма да сте подчинен на кмета?

- Този въпрос не е много коректен. На всяко работно място човек се съобразява с условията, които му се поставят. Работата в "Общинска охрана" ме научи на много неща, включително създадох много контакти, които ще ми бъдат от полза, и аз съм благодарен, че ми беше предоставена тази възможност.

- Сдружението ще участва ли под някаква форма на изборите за местната власт?

- В устава изрично е записано, че

"Бизнесът за Пловдив" не се занимава с политическа дейност.

- Г-н Стайков, до вчера бяхте директор на "Общинска охрана" и отлично познавате работата на това предприятие. Защо, при положение че Община Пловдив има своя структура за охрана, големи общинските обекти се охраняват от частни фирми? Например "Колодрума"?

- Ресурсът на „Общинска охрана“ е ограничен, още повече че общинските обекти се увеличават. Не виждам нищо нелогично след съответните процедури частна фирма да поеме опазването на даден обект. Общинското предприятие има лиценз за самоохрана, което означава, че може да пази общински обекти, но не и частни. Охранява денонощно 37 обекта, например социалните домове, Община Пловдив, Общинския съвет. Над 200 обекта са оборудвани със СОТ, която система се поддържа от предприятието. Техниката е свързана с оперативен център, където също така са изведени и близо 150 камери за денонощно видео наблюдение. В случаите, когато става нещо нередно, автопатрулите веднага информират съответното управление на МВР.

- Колко служители работят в предприятието и с какви заплати?

- На щат са назначени близо 300 служители.

Основната заплата на охранител е 588 лева

Както се знае, има тенденция през 2019 г. възнагражденията да се вдигнат с 15 процента. В сравнение с частните охранителни фирми заплащането в общинското предприятие е по-добро. За дневната смяна е осигурен обяд, за нощната -топла вечеря, която се доставя на кетъринг. Всеки ден менюто е различно.

- Различават ли се изискванията за частните и общинските
охранители?


- Не. Има набор от задължителни документи по Закона за частните охранителни фирми, който важи и за общинското предприятие. Изисква се охранителят да бъде физически и психически здрав, да не е съден, да има документ от Националната следствена служба, да е изкарал курс за охранител в лицензирана фирма. Контролът на тази дейност се осъществява от МВР, където ежемесечно се подават справки за наличния състав и охраняваните обекти. Отделно служители на районните управления на полицията проверяват документацията.

- Създава се впечатление, че основната дейност на "Общинска охрана" е налагане на санкции за неправилно паркиране. С тази цел ли е създадено това звено и трябва ли да бъде така?

Налагането на санкциите не е единствената дейност,

а е една от многото в "Общинска охрана". Предприятието контролира изпълнението на всички наредби на Община Пловдив - за опазване на околната среда, за зелената система, за обществения ред, за паркиране и престой и т.н. През миналата година например бяха наложени глоби за неправилно паркиране с над 20 000 фиша. Тази мярка е необходима, защото в ремонт и изграждане на тротоари се инвестират много средства и настилката се руши, когато отгоре се качват автомобили. Да не забравяме, че тротоарите са за пешеходци. Ако са заети от спрени коли, минувачите са принудени да слизат на пътното платно, което създава предпоставки за инциденти.

- Къде дежурят патрулите?

- Най-много са в централната градска част, по ул. „Княз Александър Батенберг“, „Райко Даскалов“, Цар-Симеоновата градина, в Стария град. Превенцията има голямо значение за опазването на обществения ред.

- В Пловдив има цяла армия контролни институции - Областна дирекция "Полиция", Общинска полиция, Инспекторат, "Общинска охрана". Защо вандалите продължават да вилнеят със страшна сила и няма наказани?

Не може полицаи и охранители да дежурят до всяка пейка,

подлез или автобусна спирка. "Общинска охрана" помага за обществения ред, доколкото има възможност. Задържали сме и непълнолетни, и малолетни, които чупят, драскат със спрейове, рушат, след което ги поема детска педагогическа стая. Безспорно има необходимост от дейността на "Общинска охрана". Например по време на обход патрулът беше забелязал огън до Джумая джамия и навреме уведомил Пожарната и районното управление на МВР, в резултат на което огънят бързо беше загасен. Друг пример - допреди няколко години в Стария град имаше много кражби, особено на медни улуци. Крадци влизаха в дворове на хората, но след като се въведе нощна охрана, кражбите рязко намаляха.

- Постоянно се говори за необходимостта от видеонаблюдение. Предвиждахте ли, докато все още бяхте директор на "Общинска охрана", монтаж на нови видеокамери?

- По проект за видеонаблюдение по бул. „Кн. Мария-Луиза“ от църквата „Св. Петка“ до бул. „Източен“ подготвихме да се монтират над 20 камери. Видеонаблюдение вече има в подлеза от северната страна на Тунела, където доскоро непрекъснато чупеха и цапаха стените. Сега такива вандалски прояви няма. Видеокамери ще бъдат поставени на Сахат тепе, а след ремонта - и на Бунарджика. Благодарение на Центъра за видеонаблюдение към "Общинска охрана" помогнахме на полицията за разследване на кражба на автомобили. От видеонаблюдението има голяма полза и се надявам, че Община Пловдив ще продължи да го разширява.

Коментари