Следвайте ни

Агросекторът след COVID-19: Ще оцелеят гъвкавите, а не големите компании

Решението е в уедряване и автоматизация на фермите

viber icon

Само тези, които имат качества да се приспособят, а не най-големите компании, ще оцелеят след пандемията COVID-19.Това е посочено в анализ на компанията за пазарни проучвания HIS Markit, съобщава agri.bg.

Кризата ще увеличи и подсили съществуващия стремеж към автоматизация в земеделието. Това ще доведе до уедряване на стопанствата и до необходимост от инвестиции в иновации на ниво ферма. Още преди началото на пандемията повечето земеделски компании посочваха липсата на работна ръка във всички сфери на специализация като един от водещите проблеми, с които се сблъскват. Кризата задълбочи този проблем и ще стимулира нуждата от автоматизация от страна на фермерите, която да замести липсващата работна ръка.

Ограниченията и затрудненията пред груповите трудови дейности са друго явление, които ще продължи да възпрепятства земеделците. То засяга най-вече берачите на селскостопанска продукция, работниците в преработващата индустрия и други.

Кризата удари най-силно именно груповите дейности, като парализира или забави значително осъществяването на някои от тях. Очакванията на анализаторите са да има отслабване на мерките за хигиена, здравеопазване и други ограничения там, където се прецени, че рискът за хранителната сигурност е по-голям, отколкото за здравната такава.

Промяната в модела на доставки и преориентирането им ще продължи. По оценки на анализаторската компания в някои критични райони 25% от световните доставки на нетрайни земеделски стоки и хранителни продукти са застрашени в следващите 12 месеца.

След срива в търсенето на хранителни услуги през последните два месеца ще има средносрочно нарастване на консумацията на храни извън дома в зависимост от успеха или провала на отварянето на заведенията и ресторантите. В по-дългосрочен план - над 1 година, едва ли ще има ниво на консумация извън дома отпреди кризата.

Нараства рискът от затягане на граничния контрол в дълъг период. Предположението за безпрепятствено движение на стоки в свят без граници вероятно няма да е валидно.

Необходимостта от гъвкавост и бърза реакция в доставките на храни ще променят модела им, като крайните потребители ще очакват по-адаптивни решения.

 

Мария Петрова

Мария Петрова

Журналист - екип "Бизнес"

Мария Петрова е ръководител на екип "Бизнес". От 2006 г. работи във вестник „Марица“. С награди от посолствата на USA и Ирландия и приз Зелено перо.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще ходите ли на море и къде?