49

Износът на българско зърно скочи двойно

Причината са високите цени и огромното търсене на световните борси

Масовият износ на зърнени култури, произведени в България, продължава. В рамките на последната седмица през „Пристанище Варна“ ЕАД1 са изнесени 31,5 хил. т пшеница и 4,7 хил. т ечемик. Общо за периода от началото на пазарната 2021/22 г. до 8 май 2022 г. експортът на пшеница и ечемик през порта бележи ръст съответно 86 и 74,5 процента на годишна база. Все още не са преминавали товари с рапица. Както "Марица" писа, експортът върви с пълна пара. На годишна база вече е минат пикът през януари -  от началото на текущия пазарен сезон до 23 януари 2022 г. през порта на морската ни столица бяха изнесени общо 971,5 хил. т пшеница, което представлява ръст от близо 66%.

Макар да остава в застой за втора поредна седмица - от началото на текущия пазарен сезон до сега, 

общият експорт на царевица през Пристанище Варна изпреварва над два пъти миналогодишния.

В цифри картината е следната: за периода 30.08.2021 - 08.05.2022 г. изнесената царевица е 702 320 т, което е 117,6% скок на годишна база.

Иначе сеитбата на  пролетни култури продължава. До момента са засети 783,8 хил. ха с маслодаен слънчоглед, 441,1 хил. ха - с царевица за зърно, и 1,3 хил. ха - с пролетен ечемик. Според прогнозите на Центъра за икономически анализи в селското стопанство (САРА)  площите с царевица за реколтата 2022/2023 г. ще намалеят до 580 хил.ха. По данни за заетостта на земята на Министерството на земеделието за 2021 г. засетите площи са заемали 634 хил. ха. Площите с царевица през последните 3-4 години отбелязват повишение от около 20-25 процента, но независимо че ценовата конюнктура е много добра, вероятно част от площите с царевица ще бъдат засети със слънчоглед заради по-малките вложения.

При слънчогледа се очаква реколтираните площи да останат стабилни над 840 хил.ха. Значителното подобряване на ценовия пазар, както и очертаващото се сериозно снижение в производството на най-големия износител - Украйна, ще поощряват развитие в тази посока. Прогнозирането на пазарните цени става все по-отдалечено от фундаменталните фактори.

Само за месец цените скочиха с около 20%,

което е резултат от ситуацията на световните пазари. Ако тези цени останат и за новата реколта, глобалната достъпност до храни ще стане критична. От САРА коментират, че FOB цените от Украйна към средата на месец март са се повишили на месечна база с около 40%. Достигнатите цени са: хлебна пшеница - 450 щ.д./т, ечемик - 395 щ.д./т, фуражна пшеница - 420 щ.д./т. При царевицата FOB цената е 380 US$/т. При слънчогледовото олио, FOB цените скочиха с около 45%, до 2060 щ.д./т. Цените не само се повишават, но и се колебаят на дневна база с 5-10 процента. По някои оценки пълното блокиране на морската търговия от Украйна ще доведе до намаление на прогнозния експорт на пшеница за 2021/2022 г. с около 4,3 млн. т, а на царевицата - с около 12 млн. т.

Вградка

Коридори на солидарността

Преди дни Европейската комисия представи план за действие за създаване на т.нар. „коридори на солидарността“. Целта е да се гарантира, че Украйна може да изнася зърно, както и да внася стоките, от които се нуждае - от хуманитарна помощ до фуражи и торове. След руското нашествие в Украйна и блокадата на тамошните пристанища украинското зърно и други селскостопански стоки вече не могат да бъдат изнасяни извън страната. Ситуацията застрашава продоволствената сигурност в световен мащаб и е необходимо спешно да бъдат намерени алтернативни логистични маршрути, използвайки всички видове транспорт. В момента хиляди вагони и камиони чакат в Украйна да бъдат освободени да преминат границата. Понастоящем вагоните чакат средно 16 дни, като на някои пропусквателни пункта -  до 30 дни. В украинските силози все още се съхранява зърно, готово за износ. Едно от препятствията е различната ширина на междурелсието: украинските вагони не са съвместими с по-голямата част от железопътната мрежа на ЕС (която е по-тясна), така че повечето стоки трябва да бъдат претоварени на камиони или вагони, които отговарят на стандартното междурелсие на ЕС. Този процес отнема много време, а съоръженията за претоварване по границите са ограничени. Комисията призовава участниците на пазара на ЕС спешно да предоставят допълнителни превозни средства. С цел да се отговори на търсенето и предлагането и да се установят съответните контакти, Комисията ще създаде логистична платформа за намиране на партньори и ще поиска от държавите членки да определят специални звена за контакт („обслужване на едно гише“) във връзка с „коридорите на солидарността“.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Коя дата е най-подходяща за национален празник на България?