Австралийски фермер си брои овцете от въздуха с наш самолет

За модела „ДАР-Соло” вече има поръчки от Англия и Кореа

Български самолет, чийто части се произвеждат в цехове в Оризаре и в Горни Лозен, предизвика фурор сред бизнесмени от цял свят. Оранжевият модел, който е лек като водно конче, може да се види почти всеки уикенд на летището край Белозем. Конструкторът му Тони Илиев е влюбен в малкия аеропорт край магистралата, защото там времето винаги е подходящо за летене. Бизнесмени и конструктори от цялата страна се събират край Белозем всяка седмица, за да си мерят летателните джаджи. Там освен хитовия модел "ДАР-Соло" на българската фирма производител могат да се видят странни хвърчила, балон, дронове.

Крупен фермер от Австралия долетя в България, за да види с очите си новия ултралек самолет, произведен от авиоинженера Тони Илиев. След като се запознал с работата на машината, която е с размери на хвърчащ велосипед,  бизнесменът онемял. Той веднага поръчал една бройка. Сега оранжевият самолет пътува към Австралия. С него фермерът ще може от въздуха да наблюдава  стадата си и да се приземява където пожелае. Друг самолет от едноместния модел вече е в Англия. Има поръчки от Южна Корея и Русия.

В България смятат хората, които си купуват самолети, или за луди, или за фукливи тузари. Затова продаваме нашите "Аероплани ДАР" от Шанхай до Лос Анжелис, но рядко у нас, шегуват се във фирмата производител. Компанията "Аероплани ДАР" произвежда  самолети недалеч от София в Горни Лозен. В пловдивското село Оризаре е производствена база, където се правят някои от най-важните елементи на самолетите. Миналата седмица хитовият модел „ДАР-Соло” обра овациите на изложението „Енергийна ефективност. Възобновяема енергия. Интелигентни градове" в Експоцентъра в София. Всяка минута там се спираше някой, който разпитваше за характеристиките на новия български едноместен самолет. 

Ако си мислите, че да си купиш самолет е твърде скъпо удоволствие,  сте в заблуждение. Необходими са ви средства колкото за една кола средна класа. Това казва Тони Илиев. Цената на едноместния "ДАР-Соло" е между 20-22 хил. евро, в зависимост от екстрите. Най-важните части се произвеждат от карбон в цеха в Оризаре. Консултант на производителя е Георги Чобанов, който от дълги години е на ти с авиацията. По соцвреме е работел в завод, произвеждал безпилотни мишени за някогашния СИВ. За новата машина разказва, че е лека и здрава. Носещата греда е едва 11 килограма, но издържа натоварване плюс 6 джи. Крилото е изработено в България и за него се използва лазерно рязане с аутокатско проектиране, казват производителите. Двигателят е немски, 313 кубика. Заради безопасността на пилота е снабден със спасителна система и собствен парашут, произведен от чешка фирма. Едва ли някога ще се стигне до използването на парашута, тъй като дори при отказ на двигателя, самолетът планира отлично, казват конструкторите.

За Тони Илиев казват, че е по-скоро артист в самолетостроенето, отколкото бизнесмен. Той решава да възстанови производството на български самолети през 1995 г. За начало регистрира фирмата и патентова името на самолета "ДАР". То не е избрано случайно. Така са се казвали първите български самолети, като съкращението идва от "Държавна аеропланна работилница - Божурище". Те са се произвеждали в периода 1925 - 1945 г.. "Възродих и продължих една традиция", обяснява инж. Илиев. Дизайнерският център на "ДАР" е разработил няколко прототипа, като първият построен от инж. Илиев самолет се пръква през 2000 г. Машината е обявена за продукт на годината от Агенцията за малките и средни предприятия. Сега инж. Илиев произвежда и продава едно и двуместни модели.

Самолетите на инж. Илиев се купуват за удоволствие, ей така да полетиш, когато ти е кеф. Аеропланите "ДАР" летят на 3000 метра височина със скорост 140-150 км/час и могат да издържат във въздуха до 2 часа.

По професия Илиев е инженер по подемно-транспортна техника. Работил е като мениджър в карго терминала на летище "София", а по-късно в "Хемус еър". Напуска частната компания за да реализира детската си мечта - да произвежда самолети. Така за десет години е успял да произведе и продаде двайсетина самолета и продължава напред. 

Ултралекият „ДАР-Соло”е самолет за първоначално обучение, за удоволствие. Има много хора, които са изкарали курса за пилоти и трябва да натрупат часове, но няма къде.  Този е много подходящ, защото е с ниски разходни норми, а цялостното му поведение е на типичен самолет с триосно поведение, казват конструкторите. На всички изложения той е признат като най-добрият едноместен самолет в клас до 120 килограма.
.

"ДАР-Соло" не е предназначен за пръскане на селскостопанска продукция, тъй като е ултралек. Бизнесмени казват, че е номер 1  като качества за визуален контрол на трафика, за оглед на горски пожари, за наблюдение от въздуха при различни ситуации. Един от моделите пътува в момента към ферма в Австралия, друг вече е купен от дилър на ултралека авиация в Англия, трети се подготвя за Русия, има поръчка за производството му в Южна Корея. Преди дни при Тони Илиев отишъл бургаски бизнесмен, който има ферма за миди в Черно море. Обяснил, че тя е много навътре във водата, има радар, който сигнализира при наближаване на яхти или други морски съдове. Самолетът обаче щял да бъде най-доброто средство за минути да стига до нарушителите и да предотвратява набезите на морските пирати.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
1 коментар
34567

34567

29.03.2015 | 10:23

Sled 6 meseca kitaycite shte go prodavat za po E1000 .

Отговори
0 0

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?