7 игри учат хлапетата да разпознават фалшива новина

Ученици стават наужким репортери на BBC, проверяват съмнителни факти, споделят само верните

В истерията, че с влизането в сила на Стратегията за детето хлапетата още на 4 г. една ли не ще се учат да мастурбират, експерти съзряха проблем с дигиталната грамотност, критичното мислене и боравенето с информация. И опитват да противодействат с тъй наречената „медийна грамотност” - едно от новите умения, на които се опитва да учи и образователната система. В отговор на постове от групата „Не на Стратегията на детето” хората от другата страна разпространяват указания на Коалицията за развитие на медийната грамотност на българските деца - 7 игри, чрез които и самите хлапета да се научат по забавен начин да проверяват факти и разграничават истинските от фалшивите новини.

Коалицията е доброволно обединение на организации, които работят в областта на образованието, медиите и гражданското общество. Сред тях е и Националният център за безопасен интернет. Игрите, които препоръчва, вкарват децата дори в ролята на репортери на ВВС, и на обикновени ползватели на социалните мрежи, които лайкват и споделят.

В играта „Bad  News” потребителите са създатели на новини. Целта е да спечелят повече последователи, но губят, ако кажат очевидни лъжи.

Още миналата година ВВС стартира играта „BBC iReporter” в опит да помогне на деца между 11-18 г. да разпознават неверни сведения онлайн. Тя ги поставя на мястото на репортер, който трябва да избере на кои източници да се довери. Включени са съвети как да се забележи онлайн фалшификация.

„Fakey” е подобна - симулира емисии с новини в социалните медии. Потребителите  трябва да решат кои публикации да харесат. Печелят точки, споделяйки достоверните и проверявайки факти, които са под въпрос.

„NewsFeed Defenders” също учи как да се оценяват източниците онлайн. Потребителите избират свой аватар и имат задача да избират кои публикации да качат на своя уебсайт и кои да разследват.

„Interland: Reality River” пък поставя основите на „дигиталното гражданство“. Графиката отвежда на пътешествие през река, охранявана от измамник. Потребителите отговарят на въпроси, свързани с опити за измама, за да преминат и спечелят.

Във „Factitious” четат кратки новинарски истории и преценят дали са истински. А във „Fact-Check It” са в измислена страна, където трябва да оперират с информационна зала и да проверяват 25 новини в ден на избори.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?