224 млн. лева от Европа за мегапроекта на Пловдив СНИМКИ

На 15 октомври показват на гражданите как се повдигат жп линиите до гара Филипово върху мостова естакада

На 15 октомври от 11 часа в заседателната зала на Общински съвет Пловдив НКЖИ организира среща за обществено обсъждане. Поводът е да се представи пред гражданите идейният проект и заданието за изработване на проект за изменение на ПУП-ПРЗ за железопътния участък Пловдив-Филипово. 

Т. нар. естакада, която ще се изгради по трасето, е част от Проект 1 „Развитие на жп възел Пловдив”, който пък е част от големия проект за „Рехабилитация на железопътната линия Пловдив-Бургас, Фаза 2”. Неин възложител е ДП Национална компания „Железопътна инфраструктура”. Какво представлява ключовият за Пловдив проект „Развитие на жп възел Пловдив” и как ще се промени градът след реализацията му?



През октомври 2017 г. стана ясно, че 224 милиона лева идват за проекта "Развитие на жп възел Пловдив". Националната компания „Железопътна инфраструктура” има одобрен проект, а финансирането му - на стойност 224 870 976,80 лв. - е от Механизма за свързване на Европа (МСЕ). Проектът е част от жп трасето София-Бургас. Проектант е ДЗЗД "Тракия консулт", като в обединението влизат фирмите "Трансгео" и "Екип 2000". Жп възел "Пловдив" се намира между гарите Скутаре, Крумово и Филипово, както и Централна жп гара Пловдив. В него се включва 1200 м жп линия от Коматевския възел, над река Марица до бул. "България".  

Проектът е ключов за Пловдив и неговата реализация ще даде зелена светлина на няколко нови решения в града. Първо - под Централна гара ще минава трасе с дължина 900 метра, което ще свързва бул. "Васил Априлов" и ул. "Димитър Талев". Второ - жп линиите до гара Филипово се повдигат върху мостова естакада. Така жп прелезите по ул. „Свобода” и бул. „Шести септември” остават в миналото. Влаковете ще се движат по 1122-метрова естакада, над нивото на пътя, а през река Марица за тях се проектира специален двупътен жп мост, върху който ще се разположи жп отсечката. Той ще промени облика на цялата територия над река Марица.

Един от акцентите в разработката е удвояването на жп трасето Пловдив-Филипово. Проектантите от „Трансгео”, София, твърдят, че капацитетът на междугарието Пловдив-Филипово се използва над 60%. Анализът на трафика показва, че в скоро време ще има недостиг на пропускателната способност на железопътната линия. Това е и основната причина за планираното удвояване на трасето. От години от НКЖИ имат намерение за нова железопътна естакада. С новите проекти нивото на уличната мрежа ще се запази, а железният път ще е върху мостово съоръжение (естакада) с обща дължина 1122 м. Железопътна естакада ще елиминира пътните пресичания по булевардите "Пещерско шосе", "Свобода" и "6 септември". Големият плюс на проекта е, че с него се ликвидират пресичанията на улиците с железопътната линия на едно ниво. Това ще стане чрез три двупътни жп надлеза, които ще заменят стари еднопътни съоръжения. Два пешеходни подлеза пък решават пресичанията на пешеходците в зоната. Проектантът инж. Илия Илиев от „Трансгео” уточни, че по цялото трасе ще има модерни шумозащитни съоръжения, които значително ще намаляват шума.    

 Доколко реални са шансовете този проект да се случи във времето - питат обаче много пловдивчани и експерти. Отговорът на инж. Папукчийски, генерален директор на ДП „Национална компания „Железопътна инфраструктура“, е категоричен: "Проектът "Развитие на жп възел Пловдив"  представлява важна част от цялостната концепция за рехабилитация и модернизация на железопътна линия Пловдив - Бургас и ще бъде реализиран в обхват и срокове съгласно стратегията на ДП НКЖИ".

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?