150 милиона изгубени в трафика

За 7 години общината похарчи колосална сума, без да реализира нито един ключов проект за пътната инфраструктура

Трафикът в Пловдив става все по-лош и от това страдаме всички. Проблемът се задълбочава, а местната власт се държи сякаш не живее в този град. Всъщност прави, като троши едни пари за формални ремонти и проекти. За 7 години общината похарчи 110 млн. лева, без да изгради нито едно ключово съоръжение от пътната инфраструктура.

Откъде дойдоха парите:

* 30 млн. заем от Европейската банка за развитие /за ремонт на Коматевско шосе, бул. "Руски" и "Шести септември" и първия етап от изграждането на бул. "Северен"/

* 15 млн. - целева държавна помощ /за ремонта на моста на бул. "В. Априлов", надлез Скобелева майка, първия етап на реконструкцията на бул. "В. Априлов" и сега за подлеза на "Гладстон"/

* 65 млн. лв. от местната хазна  

Парите са похарчени основно за смяна на паважа с асфалт, изграждане на първия етап на новия бул. "Северен", ремонт на ремонтите и едно неефективно кръгово до Водната палата. Като прибавим лошо реализирания Транспортен проект, финансиран с 44 млн. европейски средства, похарчените пари набъбват до над 150 млн. И с тях обаче колите в Пловдив стигат все по-бавно от точка А до точка Б, бълвайки мръсни газове по кръстовищата с „умните светофари“. В същото време колите в Пловдив стават все повече, а общината така и не прави опити да предостави реални алтернативи и мерки, които да стимулират хората да слязат от личните си автомобили и да използват обществения транспорт или изградената мрежа от велоалеи. Местната власт не е особено активна и във взаимодействието си с държавата, когато става дума за опитите да се решат проблемите на трафика. Само тази година

Община Варна получи 85 млн. лева държавна субсидия, за да изгради бързо трасе, което да изведе движението от магистрата „Хемус“ към Аспаруховия мост, без колите и камионите да минават през същинската градска част. Същото с държавни пари преди време направи и Бургас, за да изведе трафика от АМ „Тракия“ към Южното Черноморие. В Пловдив подобен добър пример имаше преди 10 години, когато с държавни средства бе изцяло ремонтиран бул. „България“. През последните 2 мандата обаче такъв проект под тепетата не е реализиран. Сега надеждите са, че като част от многомилионния проект на НКЖИ ще бъдат изградени пробивът под Централна гара и естакада за жп линията по бул. „Копривщица“, която да премахне прелезите, превръщащи в кошмар връзката на район „Западен“ с центъра. При разгорялата се наскоро дискусия около двата проекта на националната компания се оказа, че общината няма готовност да осигури средства и чисти терени за изграждане на пътните връзки с бъдещия пробив под гарата, а не е подготвила гражданите и за това, което ги очаква след събарянето на Бетонния мост.

Задълбочаващите се проблеми с трафика и необходимостта от нови решения в градската инфраструктура са на дневен ред сред експертите от няколко десетилетия. Така в предишни години бяха изградени Коматевският транспортен възел, надлез „Родопи“ и разширението на моста на Герджика.

През 2007-а бе приет и новият Общ устройствен план,  който би трябвало да задава философията и политиките за развитие на града за 15-20 години напред. Той обаче не се спазва от местната власт. Вместо да го реализира, последният кметски екип заложи на ефектни, но неефективни решения за развитие на градската инфраструктура, като на практика не продуцира нито една съществена идея в перспектива, ако не броим бул. „Северен“, чийто край обаче не се вижда в обозримо бъдеще. При пътните ремонти, в които през последните години общината похарчи над 65 млн. лева от градската хазна за асфалтиране и кръпки, без да постигне реални разширения и увеличаване на пропускателната способност на основните пътни артерии. В същото време броят на колите в Пловдив непрекъснато расте, а кошмарът по пловдивските улици води до разправии между шофьорите, преразход на гориво и все така мръсен въздух. 

Таблица 1

Кой за колко пари ремонтира пътища, улици и тротоари в Пловдив

Фирмасума
1. Щрабаг 30 млн.
2. Драгиев и Ко27,6 млн.
3. Пътища АД и Агромах 27 млн.
4. Пътинженеринг 23,7 млн.
5. ИПС 6 млн.
6. ИСА 2000 5 млн.

Заб.: В сумите не са включени парите за изграждане на велоалеите по Транспортния проект, в които са вложени 11,6 млн. лева без ДДС

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?