Подай сигнал

150-килограмова дама стана звезда в танците СНИМКИ

Показвам, че "Трите грации" може да са трима напълно обикновени мъже, казва Силвия Грибауди

Култура

от Росен Саръмов 2714 прегледа 0

Всеки човек на възраст над 60 години може да бъде прекрасен танцьор. Това доказва проектът на италианската хореографка Силвия Грибауди. Днес и утре пред сградата на общината в Пловдив Силвия ще демонстрира теорията си на практика, като качи на откритата сцена подготвените от нея изпълнители - всички в предпенсионна възраст, които ще играят танго, ча-ча и валс. Фокусът е върху танците от началото на ХХ век.

Уменията на участниците нямат абсолютно никакво значение. Ще избира и кани да се включат и сред пешеходците, като на подиума може да се качи всеки, който събере кураж или просто пожелае. Проектът „В ритъма на танца” е част от проявите, свързани с Европейската столица на културата.

Идеите на Силвия са свързани с няколко сдружения на хора с различни телесни особености. В Италия тя е осъществила същия проект като този в Пловдив, само че с местната асоциация „60+".

Първото, което чуваш, когато срещнеш Силвия Грибауди, е, че

всеки трябва да харесва тялото си.

„Независимо какви тлъстини има по него", набляга тя. Другото е да знае какво може да направи с него. Стандартите за красота при нея са доста различни от стереотипите на 2019-а. Измерва всеки с поглед отдолу нагоре и заявява убедено, че има „прекрасно тяло" - оценка, която модерните хора не си дават дори насън.

„Опитвам да работя с тези, които не са секси по общоприетите стандарти. Аз самата бях танцьорка - учила съм класически балет. След това на 30-годишна възраст тялото ми започна да се променя. Напълнях драстично", разказва с усмивка Грибауди.

Задала си въпроса какво може да направи оттук нататък като танцьор.

„И открих, че част от тялото ми е само тлъстини, но то също може да участва в танца. Каква е стойността на всяко тяло? Така се роди философията ми, че всеки става за танци. Така се интересувам от хора, които харесват телата си и могат да ги използват", обяснява разбиранията си тя. За по кратко казва, че работи с „неконвенционални" тела.

Последният проект в Италия се казва „Трите грации". Заигравката е с онази част от „Илиада", когато на Парис се явяват трите богини и го карат да избере една от тях.

В проекта на Силвия грациите са трима мъже, сякаш избирани с конкурс за обикновеност. Не са нито дебели, нито слаби, нито имат смайващи тела. Не са и професионалисти. Те пречупват идеята за мускулестия мъж.

Хореографката твърди, че иска да отвори очите на хората за стереотипите - на сцената има не три красиви жени, а

трима нормално изглеждащи мъже

- с бради и космати тела.

На кастинга, на който са избирани, изобщо не е повдиган въпросът могат ли да танцуват. Тя излиза заедно с тях на сцената. Облечени са само по черни бански и къси чорапи.

В края на танца „трите грации" си събуват чорапите и ги мятат като трофеи на ентусиазираната публика. „Така задавам въпроса: Какво означава да си танцьор през 2019-а? Или да си човек?", обяснява хореографката.

Трите грации току-що са се завърнали от турне в Швеция. „В Северна Европа ни харесват, защото там явно имат нужда да поработят върху самоиронията си. Затова харесват езика на хумора в танца", казва Грибауди.

Другият й голям проект е спектакълът „R.OSA" с известната театрална актриса Клаудия Марсикано. „R.OSA" е показван в почти цяла Западна Европа.

Актрисата е доста пълна

и когато излезе на сцената по бански костюм, става ясно, че тежи 150 килограма. На подиума тя танцува с музиката от песните на Доли Партън и Майли Сайръс.

„Клаудия участва в уъркшопа ми и двете решихме да работим заедно. Тя може да е дебела, но е невероятна актриса и танцьор. Сега вече работи по други проекти, но пожъна големи успехи", разказва за предизвикания фурор Силвия Грибауди.

Различните сдружения и асоциации участват във финансирането на проектите й. Подкрепя я и италианското министерство на културата.

Изучавала е класически балет, но не е завършила такава специалност по начина, по който се разбира у нас. „В Италия можеш да завършиш балет само в „Ла Скала" и в „Балето ди Рома". Аз учих в Торино", обяснява Силвия.

Коментари