Подай сигнал

11 км до Асеновград за 23 млн., 600 м на Гладстон - за 6 млн.

Позлатихме подлеза под Пощата, а той се превръща в море при всеки дъжд

Разследване

от Валентина Йеремиева 2835 прегледа 0

11 км до Асеновград за 23 млн., 600 м на Гладстон - за 6 млн.

Ремонтите на подлеза на ул. „Гладстон”, бул. „Руски” и „Васил Априлов” струват близо 25 млн. лева, но след проливните дъждове видяхме, че има нещо гнило не в Дания, а в Пловдив. Съоръжението беше се превърнало в най-скъпия плувен басейн под тепетата.

Реконструкцията на подлеза под Централна поща е петият подобект на инженеринга, който беше възложен на фирма „Драгиев и ко” под общото название „Облагородяване на територията на площад „Централен”. Единствено за подлеза имаше одобрен от Община Пловдив проект, в който бяха разписани всички дейности по отстраняване на течовете. Оказа се, че новата хидроизолация пропуска, а водата на ул. "Гладстон" не се оттича, затова беше стигнала цял метър.


Строително-монтажните работи за подобект № 5 бяха възложени на подизпълнителя на "Драгиев и ко" - фирма "ИСА 2000", която се ползва с добра репутация. Това се потвърди и на пътя Пловдив - Асеновград, където "ИСА 2000" изпълни държавна поръчка. Там за 23 млн. лева фирмата изгради изцяло ново платно с 2 ленти, дълго близо 11 км, направи пълна реконструкция на старото, добави две огромни кръгови кръстовища, мантинели, маркировка, крайпътна инфраструктура с канавки и всички останали задължителни елементи.

В същото време основният ремонт на подлеза на ул. "Гладстон", дълъг малко повече от 600 метра, струва 5 960 940 лева без ДДС, или 7 153 131 лева с включен данък. Макар никой да не видя проекта, изработен на прословутия инженеринг, освен преасфалтиране на двете платна фирмата е санирала съоръжението, което обаче не е по-дълго от 300 метра.

За подлеза, както и за площада финансирането пак е от държавата.

То е част от 20-те милиона, които правителството отпусна за подготовката за Европейска столица на културата. Разликата е, че в случая с подлеза на "Гладстон" възложител на поръчката е Община Пловдив.


В техническата документация на проекта за ремонт на подлеза изрично е записано, че при направа на изкопните работи зад устоите на съоръжението ще се открият съществуващите канализации. Там, където тръбите не отговарят на изискванията, трябва да бъдат подменени с цел да се спре изтичането на дъждовни и фекални води.


Проектантите подчертават също така, че хидроизолацията на подлеза се изпълнява от битумна мембрана, модифицирана с APAO полимери и че е необходимо тя да съответства на единната европейска норма, която важи за стоманобетонни мостове. В техническата документация се казва още: "Всички повърхности и площи, върху които материалите ще бъдат полагани чрез метода на газо-пламъчно заваряване, трябва да бъдат сухи, твърди и чисти. Всякакви замърсявания, прах, остатъци и свободни частици трябва да бъдат отстранени преди започване на работата. Основата трябва да бъде без дупки или пропадания, ако има такива, следва те да бъдат запълнени и заравнени. Всички остри издатини и ръбове трябва да бъдат загладени. Лошите метеорологични/ климатични условия (дъжд, сняг, висока влажност) могат да причинят усложнения и да влошат качеството на операциите на полагане".

За всяка обществена поръчка се избира надзор.

Отделно инвеститорът, в случая Община Пловдив, има задължение за контрол на строително-монтажните работи. В тяхна компетенция е да се произнесат защо в подлеза на ул. "Гладстон" можеше да се плува с лодки.

От "Драгиев и ко" обясняват, че по горната част на съоръжението, особено откъм градината, все още се работи. Главният инженер на ВиК ЕООД Антон Гълъбов в интервю за "Марица" каза, че каналът на ул. "Гладстон" е с максимално възможен диаметър ФИ 1000 и не може да бъде подменен.

Иначе ние видяхме, че офанзивата по ремонта на подлеза и площада не спря през цялата зима, включително и в дъждовно време. Сроковете са спазени, парите - усвоени. У пловдивчани обаче остава горчилката, че и след скъпия ремонт подлезът се превръща в езеро при всеки дъжд. И съмнение защо една и съща фирма работи на едни цени в Пловдив и на съвсем други на няколко километра от града.