Шофьори ще бутат с бунт цената на бензина
Срещу кого обаче ще е протестът, след като близо 45% от стойността на горивата у нас е за акциз и ДДС
- 13:55, 02.09.2015
- 13:55, 02.09.2015
- 945
- 2
Шофьорите стигнаха до бунт. По план вчера трябваше да блокират ключови кръстовища в София и Варна. В Пловдив недоволните от цените на бензина се заканиха да заприщят Кемера. Призивът за гражданско неподчинение и този път идва от фейсбук и звучи доста гръмко -"Българи, дойде време отново да сме задружни". Групата мощно ехти: "В цяла Европа горивата са по-евтини, отколкото в България. В цяла Европа доходите им са в пъти по-големи, отколкото в България. Всички заедно можем да променим това". Активистите посочват още, че виновните са в парламента и е време да им се потърси сметка.
"Не сме доволни от цената на горивата. Не сме доволни от качеството на горивата. Не сме доволни от борбата с монополи. Тя е неефективна. Високата цена на горивата пряко завишава цената на всички продукти от първа необходимост. Така се срива икономиката на страната ни. Свалете цената на горивата!", призовават в групата.
За какво обаче са толкова ядосани шофьорите? За последния месец най-масовият бензин А95 е загубил 13 стотинки от стойността си и се продава средно за 2,17 лева. За една година назад спадът е още по-драстичен - с 38 стотинки надолу. За 30 дни дизелът се смъкна с 15 стотинки, а за година назад е поевтинял с 42 стотинки. Това сочат данните на fuelo.net. Платформата ежедневно обследва цените на горивата и дава сравнения за 1, 3,6,12 месеца назад.
В чужбина пък определено зареждат колите си на по-високи цени. Не пренебрегваме факта, че там разполагат с много по-високи доходи от българите. Ето няколко примера с вчерашна дата за цената на бензин А95 в няколко европейски държави. В Хърватия литърът струва 1,24 евро, в Белгия - 1, 37 евро, в Австрия - 1,10 евро, в Италия - 1,59 евро, в Сърбия - 1,16 евро. Гръцките бензиностанции продават горивото средно за 1,14 евро, а румънските - за 1,16 евро. И така стигаме до бизнеса на бензиностанциите.
Да имаш бензиностанция в България е шест пъти по-печелившо отколкото в западния свят. Това пък изчисли Трайчо Трайков, бивш министър на икономиката пред bTV. „Средният марж за богатия свят е около 5-10 стотинки на литър гориво, а в България е 30-40 ст. за литър”, допълни той. Според него лятото цените са били извънредно надути, за да се приберат най-много пари от хората, съзря пъклен план ексминистърът. Предвиждам, че цената на горивото ще падне до под два лева, където е мястото”, прогнозира Трайчо Трайков.
Оказва се, че цената на горивата не е свръх разтегливо понятие. Преди по-малко от година Андрей Делчев, шефът на петролната и газова асоциация поясни, че в България около 45 % от цената на течните горива се пада на акцизи и ДДС. В този смисъл, ако тази част остава непроменена, няма как да има очаквания за голяма промяна в крайната цена на горивата, независимо от котировките на международните пазари. Втората ключова причина е увеличаващите се екологични норми, които намират реализация чрез скъпи програми и също оказват влияние върху цената.
За да печелят бензиностанциите толкова, колкото изчислява Трайчо Трайков, значи има нещо гнило в стоката, която ни продават. Фактите обаче опровергават и това. Миналата седмица бяха оповести резултатите от разпоредената от премиера Бойко Борисов проверка за качеството на горивата и изправността на измервателните уреди по бензиностанциите.
Проверките показаха под 1% нарушения по обектите. 60 процента от прегрешенията са за количеството отчитано гориво, а 40 процента - за нарушени пломби по разходомерите.
"Факт е, че откакто направихме проверките, има спад на цените, макар и малко - 3-5-7 стотинки", похвали се и министърът на икономиката Божидар Лукарски. Критици обаче определиха проверките като "много шум за нищо". Според тях ревизиите не засягат ценообразуването.
"Дълбоко се съмнявам и до каква степен един такъв терор с постоянни проверки би принудил производителя да намали цените, защото, в крайна сметка, се проверяват търговски обекти, които очевидно не произвеждат горива", коментира финансистът Емил Хърсев, цитиран от КРОСС.
Той е категоричен, че държавата може да регулира цените на горивата. Държавата в лицето на Комисията за защита на конкуренцията обаче вдигна ръце - първо трябва да се докаже, че между отделните компании има картел. А това може да се случи само и единствено ако един изпорти колегите си. /Марица.бг
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни