Убиват евтините таксита в Пловдив с минимална тарифа
Превозвачи искат 0,65 стотинки дневна и 0,75 нощна. Това е картел, категоричен е шефът на Еко такси" Станимир Донев
- 12:30, 29.07.2014
- 12:38, 29.07.2014
- 3344
- 34
В Пловдив се слага край на евтините таксита, които возят на дъмпингови цени. С последните промени в Закона за автомобилните превози се въвежда минималната цена на километър. Досега имаше само горна граница, която беше определил Общинският съвет и която таксиджиите нямаха право да надхвърлят.
Минималната цена също ще бъде фиксирана по предложение на администрацията и след решение на местния парламент. Подготвяме среща с представителите на таксиметровите фирми, на която да уточним прага, съобщи вчера зам.-кметът Александър Държиков. Според него промяната е справедлива, защото досега таксиметровите шофьори масово се оплакваха от дъмпинг. Изкуствено занижените цени зле се отразяват върху качеството на услугата, счита Държиков. В Пловдив са издадени разрешителни за 1400 таксита. При дъмпинг приходите се намаляват, макар че и сега не са кой знае колко големи, и собствениците на таксиметровите фирми не могат да инвестират в нови коли.
Пловдив, който през последните години държи първото място в класацията на най-евтините таксита в страната, скоро ще слезе надолу в класацията. В момента най- ниската тарифа, на която работят две от фирмите - „Интер такси” и „Еко такси” е 0,45 стотинки дневна и 0,55 нощна. От „Елма такси” също бяха принудени да намалят цените, за да издържат на конкуренцията. Останалите фирми работят на 0,65 през деня и 0,75 вечер. Заради голямата разлика в тарифите, много от превозвачите работят с промоция от „от точка до точка” в рамките на град, като фиксираната цена е 3 лева.
Повечето собственици на таксиметрови компании обаче са категорично против дъмпинговите тарифи и настояват за въвеждане на минимални ставки.
„Минимални тарифи трябва да бъдат въведени по най-бързия начин. Повечето превозвачи от бранша отдавна настояват за такъв регламент и сме доволни, че Народното събрание успя да приеме промените в закона. Цената ще бъде определена на обща среща, но засега смятаме, че 0,65 лв. дневна и 0,75 нощна са оптималните цени. Така ще успеем да задържим клиентите, тъй като периодът на кризата все още не е отминал, а същевременно ще могат да се отделят повече средства за поддръжка на автомобилите” коментира Диян Станев, собственик на „Виайлет такси” и председател на Асоциацията на таксиметровите водачи в Пловдив, в която членуват близо 500 таксиметрови водачи. Организацията защитава и идеята за въвеждане на единна тарифа в рамките на града.
„Отдавна настояваме за минимална тарифа, защото през последните години браншът буквално бе съсипан от нелоялна конкуренция. Тарифа, която е под себестойността на услугата не е в полза нито превозвача, нито на шофьора, нито на клиентите. Косата ми настръхва като виждам как разпадащи се автомобили, с изтъркани гуми возят хора. Не знам дали клиентите са наясно, че рискуват ужасно, когато спестяват стотинки или левче” твърди Шефът на „Такси 1” Иван Анчев. Колегата му от „Перфект” е още по-краен. „21 век се върнахме към робовладелския строй. Шофьорите трябва да работят денонощно , за да се приберат с 15- 20 лева в къщи. Това е си е чиста експлоатация. И това е така, защото в бранша влязоха пълни олигофрени, които си нямат понятие от мениджъмънт. Ако има нормална тарифа , условията за бизнес ще се нормализират” категоричен е Мариян Киров от „Перфект такси”. Той също смята, че тарифа 0,65- 0,75 ще е изгодна за коректните превозвачи.
Според Иван Анчев обаче е много важен и въпросът за контрола. След като бъде въведена минимална тарифа , промоциите „от точка до точка” и различните отстъпки, че бъдат незаконни, защото ще противоречат на наредбата. „Затова от самото начало трябва да бъде ясно кой ще контролира систематично тарифите” твърди предприемачът.
На абсолютно противоположна позиция обаче е собственикът на „Еко такси” Станимир Донев. „Това ми прилича повече на картелно споразумение, отколкото на чиста пазарна икономика. Цените трябва да бъдат определяни от търсенето и предлагането, а не от общината. Законът позволява вече 15 годишни коли да се движат като таксита. Каква е логиката да возим пътниците със стари трошки и да вдигаме цените? Така съвсем ще си загубим клиентите!” казва таксиметровият бос. Той е категоричен, че цената от 0,45 стотинки не е под себестойността на услугата. „ В нашия бизнес се иска работа. Някои хора искат да направят по 5-6 курса на ден и да си направят надницата. Но няма как да стане. Имаме много клиенти и шофьорите ни са доволни. Ако не можеха да си покриват разходите, нямаше да стоят при нас. Ето сега половината са в отпуск по 1 месец. Ако на някого не му стигат парите ще може ли да си позволи толкова голяма ваканция”, пита Донев.
Въвеждането на минимална тарифа ще бъде полезна за регулиране на конкуренцията, но няма да реши основния въпрос- липсата на постъпления под формата на данъци в държавния бюджет. Таксиметровите превози продължават да бъдат в „зоната на здрача” и приходите от тях са символични.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни