Революция от ученици на МГ: Стоп на оценките в училище!

Всеки даскал да избира къде да преподава - в класна стая или в музей

Ученици от математическите гимназии от Пловдив и Варна изпратиха предложение за корекции в Закона за образованието до ресорния министър проф. Тодор Танев. Както "Марица" първа писа, тийнейджърите готвеха свой проект с революционни идеи за промяна, между които първият час да започва в 9 ч., учене на една смяна, право на избор за изучавани предмети и др.

Междувременно новият Закон за предучилищното и училищното образование бе приет от парламента на второ четене на 30 септември. Той ще влезе в сила от 1 август 2016 година. Толерансът от време дава шанс мотивираните предложения на учениците, ако се одобрят, да се приемат като допълнения към закона.

Уважаеми г-н Министър, това са първите наши идеи, които ви представяме. Ако сте готов и да ни изслушате, сме отворени за диалог. Така започва писмото до министър Танев, подписано от дванайсетокласника Александър Петров от ОМГ "Акад. Кирил Попов" - Пловдив и Васил Георгиев - 11. кл. от МГ "Д-р Петър Берон" - Варна. Предложенията им са структурирани в няколко основни аспекта, с акцент върху учебния процес и финансирането на училищата.

Едносменният режим ще реши някои от проблемите, пред които са изправени учениците. Ще се въведе здравословен начин на ученическия труд, ще се реши проблемът на пътуващите от други населени места, а сградният фонд ще се стопанисва и използва ефективно. Да се назначават млади кадри и да се приеме ранно пенсиониране при учителите.

Оценяването на знанията да се извършва от различен орган извън структурата на училището и Министерство на образованието, както е в някои западноевропейски държави. Необходимо е също да се даде свобода на учителите да преподават извънкласно, в музей или в друга институция. Това са малка част от предложенията на Александър и Васил за промяна на учебния процес.

Във връзка с финансирането те са на мнение, че трябва да се усъвършенства формулата, по която всяко училище получава пари от държавата. Смятат, че ако във всяко школо се инвестира в алтернативни енергоизточници - например в слънчеви панели, ще се спестят пари от ток, вода, газ и т.н.

Идеите за радикална промяна в образованието дошли на реформаторите Александър и Васил миналия месец по време на посещение в Европейския парламент в Брюксел. Пътуването им до белгийската столица бе по покана на евродепутат Мария Габриел. Двамата са сред призьорите, спечелили ученически конкурс за мултимедийна презентация, иницииран от г-жа Габриел. Тя също е запозната с предложението на учениците до министър Танев. Поздравила ги е за смелостта да предлагат промени и ги е уверила, че идеите им ще стигнат до националния парламент.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
4 коментара
maka

maka

16.10.2015 | 12:20

Чудесни идеи.

Отговори
0 0
Илиана Илиева

Илиана Илиева

15.10.2015 | 11:47

Много смислени предложения. Най-хубавото е, че са направени от ученици. Поздравления!

Отговори
0 0
Александър Петорв

Александър Петорв

12.10.2015 | 20:22

Скъпи asd, ние сме оптимисти, не всички хора в училището са крадливи и алчни хора. Има и такива, които наистина искат да направят от нас децата хора. Друг е въпросът как ще реагират на това нашите управляващи. :)\n

Отговори
0 0
asd

asd

12.10.2015 | 19:13

jalko 4e nqma da stane. u4ili6teto e za da pravi pari ne da obrazova decata

Отговори
0 0

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?