Помощите раждат мързеливи бедняци

Време е за диференциран подход при социалните плащания

Не е тайна, че повечето слабости на системата за социално подпомагане са структурни и дългосрочни. Такива са влошаващата се демографска структура на населението, ниската заетост и големите различия между регионите. Капанът на безработицата в България остава сред най-високите в ЕС, което означава, че в общия случай безработните нямат стимул за търсене на нова заетост, преди да изтече срокът за получаване на обезщетения за безработица.

Заради непрекъснато свиващия се размер на работната сила в страната и застаряващото население, запазването на сегашната структура на системата за социално подпомагане може да има силно негативни последствия. Проблемът е особено сериозен, ако се вземе предвид нуждата за осъвременяване на размера на някои от социалните плащания. Ниската ефективност на програми като „Подпомагане на семейства с деца“, и въпреки това - увеличението на разходите по тях в навечерието на кризата, наложи замразяване на нивата на отпусканите помощи по други мерки на Агенцията за социално подпомагане. Жертва на тази политика е и една от програмите с най-висока ефективност - „Предоставяне на социални помощи при прилагане на диференциран подход“.

Основните изводи от изследването „Предизвикателствата пред социалното подпомагане в България” на Института по пазарна икономика са няколко и те са много показателни. Като начало покачването на размера на социалните помощи и покачването на данъчно-осигурителното бреме имат директен негативен ефект върху стимулите на безработните, икономически неактивните и заетите на ниска заплата лица. Това е фактор, който трябва да бъде взет предвид при потенциалното бъдещо увеличение на социалните плащания. Повишаването на минималната работна заплата пък създава допълнителни стимули за завръщане на пазара на труда, но намалява възможностите на лицата да си осигурят успешно заетост. Това може да доведе до повишаване на броя на бенефициентите по социалните програми и съответно - до допълнително нарастване на разходите по тях. Предвид структурните характеристики на безработицата в България, осигуряването на оптимални условия за създаване и намиране на заетост следва да бъде приоритет на политиките в социалната сфера.

От друга страна, залагането на диференциращи критерии по отношение на размера на някои от отпусканите в момента социални помощи (като тези по програма „Подпомагане на семейства с деца“) ще помогне за намаляване на отрицателния ефект от увеличаването им върху стимулите на работещите. Тоест трябва да се въведат коефициенти, с които да се диференцира размерът на детските надбавки спрямо дохода на семейството. По този начин по-големи помощи ще се насочат към по-бедните семейства.

В голяма степен ефективността на мярката „Месечни добавки за социална интеграция“ е жертва на недостатъците и анахронизма на цялостната държавна политика за подкрепа на хората с увреждания в България. Преобладаващата част от злоупотребите са следствие от универсалното значение на решенията на медицинската експертиза по отношение придобиването на определени привилегии. Това е фактор, създаващ грешни стимули на бенефициентите за сдобиване с решение от ТЕЛК. Много от тези привилегии нямат директно отношение към възможностите за социално включване на лицата с увреждания.

На база на изследването ние в Института за пазарна икономика смятаме, че основните принципи, на които следва да стъпи една бъдеща реформа в сферата на социалното подпомагане, са следните: Прозрачност при решенията на административните органи и анализ на въздействието на действащите и предлаганите промени; Диференциран подход при отпускането на помощи. И нещо много важно - покачването на нивото на социалните помощи трябва да следва темпа на повишаване на благосъстоянието на обществото.

Крайната цел на предстоящата реформа трябва да бъде ефективното насочване на средствата към хората, които най-много се нуждаят от тях. В условията на ограничени финансови възможности съвременните модерни социални системи трябва да имат за цел не устойчивото и дълготрайно омекотяване на негативните последствия от социалното изключване, а максимално бързото изваждане на бенефициента от програмата. С повишаването на успешните случаи на социална интеграция и ефективността на административните органи това ще доведе до освобождаване на ресурс, който може да бъде използван за засилване на ефектите от провежданите програми./Марица.бг

Бел. Заглавието е на редакцията

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
4 коментара
М. Сеизов

М. Сеизов

25.01.2015 | 21:22

\"....което означава, че в общия случай безработните нямат стимул за търсене на нова заетост, преди да изтече срокът за получаване на обезщетения за безработица. \" - А каква е ролята на Агенцията по заетостта? Само регистрира! Малкото работни места, които се пускат през бюрата са за минимална работна заплата. Кой е луд да работи за 360лв. на месец, ако държавата трябва да му плаща обещетение, което може да е и по-високо. А дори да е много активен в търсенето на работа, когато човек остане повече от 1-2 години безработен постепенно се отчайва и спира да търси.

Отговори
0 0
не ама да

не ама да

25.01.2015 | 21:10

гладът е лош съветник....а да си представим хукналите гладни тълпи по улици и булеварди...ах,ах,ах,а по креативните избиват чорбаджята да им вземат занаята...ох,ох,ох...икономиката глупако!!! , а не министерства,депутета,агенции,магистралки,вип квартали,дворци,мощни джипове,малдиви,сейшели и войни.

Отговори
0 0
папи

папи

25.01.2015 | 07:46

Към тия 7,20 като добавим още 2-3 вида помощи къде правомерно,къде с връзки стават 400-500лв и след 4 -те месеца ти ,дрън дрън ходи работи за тия пари 10часа,а някой наистина нуждаещ се има да чака за тях

Отговори
0 0
дрън-дрън

дрън-дрън

23.01.2015 | 13:20

Помоща за безработица е 7, 20 лв. на работен ден по принцип за 4 мес. С такова \"богатство\" голям мързел пада. А тия немързеливите от тоя институт, каква помощ получават от Сорос, за неща които никой не чете и защо не си намерят работа в частния сектор?

Отговори
0 0

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?