По-добре сме с градския транспорт дори от София

Тролейбусите са погребани през 2007 г. с приватизацията на общинската фирма

 

 

 

 

Инж. Александър ДЪРЖИКОВ, заместник-кмет на Пловдив


 

 

Категорично не отговаря на истината коментарът, публикуван във вчерашния брой на „Марица“, със заглавие „Защо градският транспорт е най-масовият убиец на деца“. Гражданите ни не са толкова наивни, за да се влияят от подобни манипулации.

Какви са фактите? От 1999 г. , когато градският транспорт беше общински и в Пловдив бяха доставени 45 нови автобуса, не е имало толкова масова подмяна на автопарка, каквато се наблюдава напоследък. Само в рамките на по-малко от една година са внесени над 80 чисто нови автобуса и продължават да се доставят нови превозни средства. От тях над 40  са на фирма „Автотранс“, около 35 автобуса са  закупени от фирма „Хеброс бус“, пет-шест от „КЗК Златанови“, четири от „Грация“.

Новите автобуси представляват една трета от общо 240-250 превозни средства, с които се обслужват  29 линии. Градският транспорт в Пловдив е частен на сто процента. В София, където тази услуга се извършва от общината, са използвали част от средствата по транспортен проект, за да внесат 126 автобуса за 62 млн. лева. Това е една трета от целия столичен автопарк. Който говори за „душегубките“ в Пловдив, нека да се повози на старите Икаруси в София, за каквито ние отдавна сме забравили. И софиянци, и варненци  споделят, че транспортът в Пловдив е цвете в сравнение с техния.

Вярно е, че имаме три-четири линии, по които се движат стари автобуси по договори, сключени през 2007 г. Те изтичат през 2017 г. Няма как да прекратим договор, с който се обслужват линии № 1 и 66,  защото в него няма абсолютно никакви изисквания дори за минимален екологичен клас на превозните средства или за климатици. На базата на 20-25 такива автобуса не бива да се прави извод за целия градски транспорт, че е масовият убиец на деца. Условието, посочено в договорите от 2007 г., е автобусите да са годни за превоз на пътници. Това означава, че трябва да имат документ от пункт за годишен технически преглед.  

Основните превозвачи в Пловдив са фирмите „Хеброс бус“ и „Автотранс“, които обслужват двадесетина линии, част от които също са с договори от 2007 г. Те имат добър мениджмънт и не си позволяват да возят пътници с амортизирани автобуси. Как реагира общината, когато се допускат нередности? Например по повод на жалбите за стари автобуси по линия № 66, обслужвана от „Грация“, съм изпратил писмо до общинския Инспекторат да измерят шума. При проверката се потвърди, че шумът е над допустимото. Информирал съм ДАИ, че е необходимо да извършат контрол за съответствие  на автобусите по тази линия, което е в правомощията на Регионалния отдел - Пловдив. В резултат общинската система за контрол GPS показа, че по линия № 66 са тръгнали пет чисто нови автобуса. Община  Пловдив работи с документи, а ДАИ е институцията, която има право да преценя дали превозните средства, които вървят по улиците, отговарят на нормите за техническата годност.    

Подготовката на транспортния проект на стойност 44 млн. лева за нашия град стартира преди шест години. По това време общинската фирма „Градски транспорт“ вече беше приватизирана, а за останалите линии бяха сключени договори с частни фирми. Още тогава при проучванията, извършени с участие на европейски консултанти, беше казано, че община Пловдив няма право със средствата от този проект да доставя автобуси, тъй като градският транспорт при нас е частен за разлика от другите градове, където транспортът е общински. Сегашното ръководство на община Пловдив няма вина за тази ситуация.

И друг път съм казвал, че общинският, както и тролейбусният транспорт в нашия град бяха погребани през 2007 г. с приватизацията на фирма „Градски транспорт“. В нашия мандат спряхме агонията със 7  тролейбуса, които едва пъплеха по улиците на Пловдив, задръствайки движението. Само през 2012 г. имаше над 100 сигнала за паднала контактна мрежа и посред нощ сме обикаляли из града, където като узрели круши бяха започнали да се срутват  жиците. Преди да прекратим договора, писахме до МРРБ и управляващия орган дали можем да кандидатстваме за 350 млн. лева, отпуснати за подвижен тролейбусен състав в страната. От всички институции получихме отказ с мотив, че програмата не финансира частни фирми. Така парите бяха разпределени между петте града, където транспортът е общински. Невъзможно е на този етап да се говори за възстановяване на общински тролейбусен транспорт, защото 65 тролейбуса, които навремето се движеха в Пловдив, струват близо 30 млн. лева., която сума не е по силите на градския бюджет. Да не говорим за излязлата от употреба контактна мрежа, която е собственост на частната фирма „Градски транспорт“, вече е износена на 30 процента и става опасна. Тролейбусният транспорт трябваше да си остане общински, когато приватизираха дружеството.  

Не съм съгласен, че община Пловдив търпи „душегубките“ и „бомба със закъснител“. Напротив, ние започнахме да обезвреждаме тази „бомба“ и този процес ще приключи след 2017 г., когато изтече срокът на старите договори за част от линиите. Сега имаме възможност да изберем превозвачи за други осем линии, които се обслужват с временни договори. Заложили сме такива условия като екологичен клас минимум евро 4, наличие на климатици, които трябва да се пускат при плюс 29 градуса, санкции за всяко нарушение. Предполагам, че именно високите изисквания са причината, поради която конкурсът се обжалва. Но ние ще го проведем, без да снижаваме изискванията, защото имаме интерес от качествено транспортно обслужване.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
8 коментара
Иванов

Иванов

17.09.2014 | 22:01

Някой знае ли каква е цената на картите в София и В Пловдив. Сравнете ги.

Отговори
0 0
Ric

Ric

17.09.2014 | 19:24

Инж. Държиков качвал ли се е скоро в автобус на линия 116? Мръсни, с неработещи врати... пълна трагедия!

Отговори
0 0
ПЕНСИОНЕР

ПЕНСИОНЕР

17.09.2014 | 19:12

МАМИН ЗА КАКВО НИ ДИГНА ЦЕНАТА НА КАРТИТЕ БЕ , КРАДЕЦ , КАТО УСЛУГАТА СТАВА ВСЕ ПО - ЛОША.

Отговори
0 0
haha

haha

17.09.2014 | 15:17

Така като лъжете на едро вярвате ли си .Я се изправете да почакате през зимата коли от градския транспорт,а после и да постудувате в тях и пак кажете ,че са о\'кей.

Отговори
0 0
гражданин

гражданин

17.09.2014 | 11:24

Това, че няма тролейбуси, докато такива има почти във всеки областен град, не е за хвалба. Тролейбусите не тровят въздуха, и без това натровен от сдухани дизели на по няколкостотин хиляди километра. Ако приватизирания Градски транспорт беше забатачен, ваше беше задължението да създадете нова, ако трябва общинска фирма за електротранспорт. Както е в София например, а и не само там. Но от хора като вас, които не ползват градския транспорт, а го препоръчват на простия народ, разбиране няма да получим.

Отговори
0 0
Пловдивчанин живеещ в София

Пловдивчанин живеещ в София

17.09.2014 | 11:20

Г-н ДЪРЖИКОВ,\nВ София има нови автобуси, за които Пловдив само може да мечтае и в момента се реализира най-мащабният проект за подмяна на транспорота, автобуси нови трамваи и тролейбуси плюс доставка на още нови мотриси за метрото. Влагат се такива милиони по европейски проект за доставка, че всичките превозвачи в Пловдив не биха реализирали такива инвестиции, защото както се казва утре може да не спечелят линии. А в София се движат тролеи икаруси, които са с извършен капиталов ремонт, ускоряват по-бързо от всички талиги на фирма Грация и не отделят вредни емисии. Да не говорим, че тролейбусната мрежа се поддържа с много пари и тролейбусите не пъплят. Пуснете си командировка до София да поразгледате как се прави и после са барайте.

Отговори
0 0
лъжите на шефовете

лъжите на шефовете

17.09.2014 | 10:53

Драги ми Държиков, до 2018 г. Ви предлагам да се возите на линия 66 ПОНЕ 2 пъти дневно за година. Това нека стане в лято на пона 36 градуса температура, както и зиме на - 10. После разнообразете като отидете в София и ползвате тамошния гр. транспорт и НЕДЕЙТЕ да лъжете, че той е по-смотан от вашия в Пловдив. \nДокога ще търпим след 21 ч. да няма никакви автобусни връзки във втория по големина град? Плащаме сума данъци, но като се прибирам от Сточна гара в Тракия в 22 ч. НЯМА никакъв автобус!!! Кой и защо го допуска това? Комбина с такси-фирмите има ли? Картел м-у частни превозвачи - на автобуси и таксита?! Живо изнудване си е това. А седмицата на мобилността - ми направете да се движи транспортът до 24 ч. и тогава говорете за това как е добре да ползваме автобуси. В София ОТДАВНА това вече е постигнато.

Отговори
0 0
ииииииииии

ииииииииии

17.09.2014 | 10:23

И до 2017 г. ще трябва да използваме тези катафалки, които Вие наричате автобуси. Нови били.Като са нови къде са им климатиците. Държиков май не се е качвал на автобус от години.Итова инж. го махни, че срамиш титлата. В статията е отразена истината на градския транспорт. Но на Държиков не му изнася, защото транспортните фирми са на наши хора, а те си плащат.

Отговори
0 0

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?