Пловдив губи над милион от гръцката блокада

Ще съдим гръцките фермери за щетите и пропуснатите ползи, но сме песимисти

Йордан АРАБАДЖИЕВ, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи

Зарършил е специалност транспорт и енергетика. Работил е в механотехникума в Пловдив. Две години е бил началник на ДАИ в Пловдив, след което става зам. изпълнителен директор на Автомобилна администрация. От година и половина Йордан Арабаджиев е изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи - най-голямата браншова организация в сферата на международните автомобилни превози, в която членуват над 250 фирми.

- Г-н Арабаджиев, гръцките фермери вдигнаха временно блокадата на граничните пунктове. Какво се случва сега там?

- Очакваме това, което се договори предната нощ - между 11 и 16 ч. да има прозорец, в който да се пропускат товарните автомобили и от двете страни, за да няма струпване на границата. Преди това имаше 18 километра опашка от българска страна, в две ленти. Нашите шофьори направиха контраблокада на границата и спряха всичко - леки автомобили, автобуси. Постигнахме успех благодарение и на намесата на властите - министърът на транспорта заедно със зам.-министрите на вътрешните и външните работи, включително и представители на съюза, бяха там да успокояват шофьорите. В крайна сметка се стигна благополучно до изчистване на опашката. Сутринта нямаше никаква опашка от тирове.

- Пресмятате ли вече какви загуби са претърпели българските превозвачи досега от тази 10-дневна блокада?

- Разчетите и оценките ни са предварителни. Първо трябва да се отбележи, че загубите са в две посоки. Първите са преки загуби, свързани с неустойки по доставки на товари. Неустойка за обикновен товар започва някъде от порядъка на 150 евро на ден. Като имаме и такива товари от рода на бързоразваляеми храни, експресни товари, които са с точен срок на доставка, там вече неустойката отива на 300-350 и повече евро на ден. Това са преките щети, които търпят превозвачите, защото не могат да си доставят товарите в предвидения срок.

- Има ли някаква ориентировъчна обща цифра, която да изрази тези загуби?

- В момента сме започнали да събираме от нашите членове колко превозни средства са престоявали, за колко време, за да можем да изчислим точно.

- В тази опашка от 18 километра колко тира могат да се поберат?

- В един километър могат да се съберат 50 тира по 20 метра. В две ленти, както бяха наредени последните дни, това прави по 1800 тира на километър. По същия начин и от другата страна на границата.

- Ако пресметнем грубо, това прави около 300 000 евро загуби на ден, така ли е?

- Това не е загуба само за българските превозвачи, защото имаше и чуждестранни. Но все още събираме данни. Очакваме отговор от нашите членове какво всеки е загубил от тази блокада. Оттам насетне отиваме и в друга посока -пропуснати ползи. Защото един камион, като стои пет дни на границата, за това време той ще достави стоката до България, ще натовари друга стока и ще отиде другаде да генерира приходи за превозвача. Това също трябва да се отчете. На следващо място на шофьорите им вървят разходи за командировки, за храна, което също генерира някакви загуби. Други пък тръгнаха да търсят алтернативни маршрути през Сърбия, Хърватия, Словения. Те пък си оскъпиха превозите, за да могат да компенсират по някакъв начин. Ако всички тези щети се наложат една върху друга, сигурно ще се стигне до цифра над 10 милиона евро. Затова ние сме притеснени да не би отново да се получи същата ситуация. В момента всичко се освободи, тръгнаха превозите, но ако има отново спиране, това упражнение ще се повтори.

- В петък се очаква национална стачка в Гърция. Какво очаквате да се случи?

- Ние сме предупредили нашите членове да не преминават. По-добре да избират алтернативни маршрути или да поемат товар товари с отложена доставка. Защото ако затворят цяла Гърция, ясно е, че нищо няма да премине. Но през алтернативните маршрути услугата се оскъпява с 400-500 евро за превозвача.

- В Пловдив има много големи превозвачески фирми. Може ли да се каже от тези 10 милиона загуби какъв дял се пада на фирмите от града и региона?

- Трудно е да се каже точно, но във всички случаи можем да говорим за 7-цифрена сума в лева. Над милион лева са загубите за Пловдив при всички положения. Все пак най-големите превозвачи в страната са от Пловдив.

- Има ли шанс наистина превозвачите да получат някаква неустойка или компенсация за тези загуби?

- В момента опциите са много малко. Председателят на управителния ни съвет беше на среща с министъра на външните работи. Идеята е евентуално да търсим наши процесуални представители в Гърция, да завеждаме искове в гръцки съдилища, но сме настроени песимистично. Но това остана като една от малкото опции.

- А държавата може ли да застане по-твърдо в защита на губещите превозвачи?

- Никой не се надява, че държавата може да компенсира това по някакъв начин. И при предишни блокади в други години не е имало компенсации от страна на държавата. Ние и не очакваме това. Ще търсим виновната страна в случая -гръцките фермери.

- Но казвате, че сте песимисти за развръзката.

- Песимисти сме, защото още като започна блокадата, направихме анализ, гледахме ситуации, които са възниквали на френско-белгийската граница, на френско-испанската. Европейският съюз не е компенсирал никого. Другата опция е свързана с доказване на форсмажорни обстоятелства и да се търсят компенсации по тази линия. Но, пак казвам, песимисти сме, че загубите ще бъдат покрити.

Още по темата четете утре в новия брой на вестник "Марица"

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?