Пишеш "Произведено за" и пробутваш каквото ти падне
Мерят произхода на храните с различен аршин
- 10:00, 28.08.2015
- 10:05, 28.08.2015
- 2254
- 7
Може ли да бъде истински мед, представян за натурален пчелен мед, но който след отварянето на буркана има трайност 30 дни? Този въпрос зададохме на пчеларя Николай Гайдов - председател на пловдивското пчеларско дружество „Акация 1899”. Отговорът му бе категорично не. Той допълни, че няма мед, който, ако е истински, да има толкова малък срок на годност. В противен случай е имитация, представляваща микс от малко мед, гликозо-фруктозен сироп и добавки против вкисване. Същият се доказва само с лабораторен анализ. Въпросът на „Марица” бе провокиран след наша публикация „Пробутват ни съмнителен мед, развалени кюфтета и отровни зеленчуци”, предизвикала недоволството на „Лидл”, цитирана като хранителната верига, която предлага мед, без да е обозначен производител на етикета. В статията сме се позовали на сигнали и снимки, поместени във Фейсбук страницата на Българската агенция по безопасност на храните, и коментари на недоволни клиенти не само от качеството на техния мед, но и на месни заготовки. К. Димитър пише: „Госпожи и господа, давате ли гаранция за този продукт, че е натурален, чист пчелен мед и няма примеси, опасни за здравето на хората? Продава се в маг. ЛИДЛ за 4.99 лв. Имам подозрения, защото е много течен и рядък, не се задържа, няма мириса на цветен мед, а и най-важното - не е упоменат производителят, а пише само България”.
В писмо до редакцията от Лидл коментират, че са изрядни относно етикетирането и се позовават на чл. 13, т. 3 от Допълнителните разпоредби от Закона за защита на потребителите, че производител е всяко физическо или юридическо лице, което: а) по занятие произвежда стоки в завършен вид или съществено променя или преправя стока с оглед пускането на пазара; и б) което се представя за производител, като поставя върху стоката, опаковката или върху техническата или търговската документация за нея своето име или фирма, свой производствен или друг отличителен знак. На етикета на меда, който се продава в Лидл, е обозначено, че продуктът е произведен за тях. Според цитираната разпоредба производител е веригата, което според тях било коректно и законосъобразно посочено.
Точно тук е тънкият момент с предлагането на мед на пазара в България, а злоупотребите се прикриват зад законови вратички. Все още продължава порочната практика да се внася мед основно от Китай, у нас да се разфасова и да се предлага за български. Така се внесоха тонове на ниска цена, които се раздадоха на социални домове. От това се облагодетелстваха определени търговци, а продукцията на българските производители на мед остана непродадена, коментира Николай Гайдов. Сезирахме какви ли не инстанции, но никой не ни обърна внимание. Имаме подозрение, че и тази година се готви подобен удар, подозира Гайдов. Той обясни, че при самата разфасовка могат да се влагат какви ли не добавки, които въпреки че са позволени, развалят качеството на меда, чистият от който е около 20 на сто.
Въпреки драконовските мерки, които Агенцията по храните предприе относно етикетирането на хранителните продукти - с посочено име на производител, място на предприятието, състав в проценти и др., наредбата за меда, приета на база европейски регламент, е с изключително занижени изисквания. Промените в Наредбата за изискванията към пчелния мед, които влязоха в сила през юни 2015 г., предвиждат върху етикета задължително да се посочва страната на произход, където е бил добит медът. Ако той произхожда от повече от една държава членка или трета страна, на етикета трябва да бъде изписано следното: „смес от видове мед с произход от ЕС“, „смес от видове мед с произход извън ЕС“ или „смес от видове мед с произход от ЕС и извън него“. На етикетите не се изисква надпис, че продуктът съдържа полен, тъй като той е естествен съставен елемент на меда. Според наредбата продуктите, които са пуснати на пазара или етикетирани преди тази дата, могат да бъдат предлагани в магазините до изчерпване на количествата.
Тъй като са изпечатани хиляди етикети, така може да се продава още година-две. На практика „куче влачи диря няма”, недоволстват пчелари. Според тях изискването да се посочва само държава производител на меда, без конкретно име и място, както е при останалите храни, не е достатъчно. Така клиентът не може да разбере кой е истинският производител, което предполага и злоупотреби. Пчеларите ще повдигнат въпроса на европейско ниво и ще поискат корекция в етикетирането, която да е в полза на клиентите.
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни