Наше возило на водород грабна сребро в Ротердам

Четири български отбора премериха сили на Shell Eco-marathon

Четири български отбора триумфираха на Shell Eco-marathon Europe с енергийноспестяващи суперинтелигентни автомобили в Ротердам, Холандия. Студенти от Техническите университети в София и Варна, Русенския университет „Ангел Кънчев“ и ученици от Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н. Й. Вапцаров“ в Чепеларе, премериха сили с близо 200 студентски и ученически отбора от 26 страни в Европа и Африка. Състезанието, което тази година отбелязва 30-годишен юбилей, се проведе от 21 до 24 май в емблематичния конгресен и спортен комплекс Ahoy Rotterdam. Всички участници бяха изправени пред предизвикателството да изминат повече километри с еквивалента на 1 кВтч или 1 литър гориво с футуристични автомобили, собствена разработка. Участието на българските ученици и студенти през 2015 г. мина под патронажа на Министeрството на образованието и науката и Министерството на околната среда и водите. За втора поредна година родните участници в Shell Еco-marathon имаха подкрепата на Националната комисия на България за ЮНЕСКО.

Отборът на Техническия университет в София спечели престижното второ място в крайното класиране в категория „Градски тип” с водородна горивна клетка. Той

успя да измине 215 км с 1 кубичен метър гориво.

Дългогодишният състезател в престижната надпревара не успя да се пребори единствено с французите от Политехническия университета в Нант, които завършиха с резултат 373 км.

С изминатите 105 км с 1 литър гориво, отборът от Варна стана шести в крайното класиране в групата градски модели на бензин. Точно преди първия старт студентите от морската ни столица бяха подложени на сериозно изпитание, тъй като се наложи да пренастройват горивната система на автомобила си от метан на бензин. Причината е, че бяха единствения отбор, измайсторил возило, задвижвано с компресиран природен газ. Въпреки това реагираха експресно и професионално, и успяха да се наредят на стартовата линия.

На градската писта в Ротердам най-оспорвана бе битката в категорията електромобили, в която се състезаваха студентите от Русе и учениците от Чепеларе. Прототипът с електрическа батерия на Русенския университет, се класира на 28-о място, с резултат 213 км за кВтч. За съжаление учениците от родопския град останаха на 31-во място в категорията, със 132 км за кВтч. Въпреки това резултатът и на двата отбора е по-добър в сравнение с миналата година. Челно място в групата зае Техническият университет в Мюнхен, с резултат 863 км. 

Четирите дни на Shell Eco-marathon Europe, преминаха с

много динамика и адреналин.

За съжаление на нито един от нашите отбори не му се размина без авария на автомобила. За късмет повредите бързо бяха отстранявани. Колкото и да е невероятно, но между чуждестранните конкуренти на „Ахой” цареше пълно разбирателство и взаимопомощ. Всеки от тях имаше "офис - сервиз" в огромно хале и притичваше до съседите при необходимост. На учениците от Чепеларе им подадоха ръка французите, след като на втория ден гръмна бушон в двигателя на STORM BG. По-богатите отбори, като французите например, носят всякакви резервни части и помагат на който му потрябва, коментира капитанът на отбора Тодор Лазаров.

Преди всяко излизане на пистата, всеки автомобил задължително минаваше технически преглед. За да бъдат допуснати до състезанието, отборите трябваше да направят 10 обиколки на пистата или общо 16 км. Зоркото око на комисията следеше и за иновационни технологии и творчески проекти. Като цяло, всички екипи се представиха с подобрени дизайни и иновации в областта на софтуера и контрола на управлението. Организаторите коментираха, че по време на първото състезание през 1985 г., спечелилото превозно средство е било толкова ефективно, че е можело да се измине разстоянието от Ротердам до Лондон /475 км/ само с един литър гориво. Сега, след 30 години, със същото количество може да се стигне от Ротердам до Москва. Това е своеобразен рекорд тази година, постигнат в категорията прототипи.

Още три нови рекорда се поставиха на пистите,

подобрения се регистрираха и в категорията Градски тип. Фурор направи автомобил от категорията прототипи с електрическа батерия. Превозното средство има система за контрол, която прецизира скоростта с помощта на компютър, за да се гарантира най-ниското потребление на енергия. В категорията Градски тип, френският отбор  постигна най-доброто по рода си изпълнение и резултати от 517.3 kм/л, а екипът на Дания постигна най-добрите резултати с етанол - 665 km/л . Накрая бяха раздадени отличия и в конкурсите за иновации, безопасност, комуникации, дизайн и запазване духа на състезанието. Победители в съответните категории станаха представители на домакините от Холандия, както и представители на Турция, Дания, Германия и Франция.

КАРЕ 
ENERGY LAB

Пълна с иновациите в бъдещето на енергетиката бе атрактивната съпътстваща проява Energy Lab. Една от огромните зали на Ahoy Rotterdam посрещаше посетители от всички възрасти и всякакви националности. Малки и големи се впускаха в завладяващо образователно пътешествие в бъдещето на енергетиката, технологиите и мобилността, участваха и в зрелищни експерименти с енергия и технологии. Голямо предизвикателство за малчуганите бе да сглобяват мини електромобил, задвижван с разтвор от вода и сол в съотношение 4/1.  Пред виенското колело пък имаше нонстоп опашки.



 СЪСТЕЗАНИЕТО

Shell Eco-marathon е уникална глобална инициатива, която поставя пред студенти и ученици предизвикателството да изпитат границите на енергийната ефективност на пътя. Състезанието, което догодина ще се проведе в Лондон, предлага арена за студентите и учениците да тестват превозни средства по свой дизайн и изработка. Целта на Shell Eco-marathon e да вдъхнови младите хора да се превърнат в учени и инженери на бъдещето. Това е амбицията и на четирите български отбора, които взеха участие в тазгодишното 30-ото юбилейно издание.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
1 коментар
Кирил Георгиев

Кирил Георгиев

08.09.2015 | 15:45

Браво на нашите! Успех и за напред!

Отговори
0 0

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?