Най-после видяхме управленска програма с ясни идеи

Съдебната реформа ще предизвика политическо напрежение през следващите месеци

Онова, което характеризира в най-голяма степен правителствената управленска програма за периода 2014-2018 г., е опитът да бъдат описани съществуващите проблеми и да бъдат адресирани като приоритети на управлението. Затова документът е 177 страници, 21 глави, 423 цели и 1155 мерки. Програмата се опитва да позиционира ясно политиките на правителството спрямо съществуващите проблеми. Прави впечатление това, че като абсолютен приоритет се извежда върховенството на закона и работещите институции, както и необходимите реформи като средство за постигането на тази цел. В други подобни документи и програми издигането на върховенството на закона като абсолютен приоритет не е характерно, а обикновено се адресира като един от проблемите на българското общество. 

Идеи са приети не само от политическите парти, но и от външни експерти и неправителствени организации. От друга страна, за електронното здравеопазване, електронното правосъдие, електронното управление има много неща, които са направени на части. Тези части трябва да бъдат събрани и да бъдат превърнати в реална политика. Програмата на правителството е доста обемен списък за действия, които би трябвало да извърши не само това правителство, но и следващото.  

Разбира се, този документ не би могъл да гарантира стабилността на управляващата коалиция, имайки предвид, че самата коалиция е коалиция от коалиции, само ГЕРБ е партия. Става дума за една много сложна структура, чието оцеляване зависи само от темпото на управление, от решителността и последователността в действията. 

За мен е важна темата за това има ли ясни приоритети в този документ. Приоритетите не са дефинирани достатъчно отчетливо, те не са дефинирани така, че да могат да бъда постигани. Един политически документ е сложна материя, в която има възможност да бъдат обследвани връзките между отделните сектори. Мислят ли управленците по това, че постигането на цели в една посока, в един сектор влияе, облекчава или затруднява постигането на цели в друг сектор? Тази вътрешна системна връзка, тази хоризонтална връзка между секторните политики е много важен критерий за един добър политически аргумент. Тук за съжаление тази връзка не е толкова очевидна, има нужда да бъде изграждана през самото управление. 

Предстоят много съществени неща, които трябва да се свършат и аз очаквам увеличаване на политическото напрежение. Доминиращата теза през тази година ще бъде съдебната реформа. Много сериозно напрежение генерират идеите за промени в статута на ВСС, начинът, по който функционира той, но едновременно с това ще бъде винаги тема и качеството на правораздаването, гарантирането на справедливостта и равенството пред закона. Това е фундаментален въпрос за България и ние очакваме след няколко дни техническия доклад на ЕК, който още по-силно ще постави политически този въпрос. Това със сигурност ще е едната реформа, по която ще бъде генерирано много сериозно политическо напрежение през следващите месеци. Смятам, че управляващите си дават сметка за това, но в същото време съдебната реформа ще е и много сериозно изпитание за устойчивостта на управляващото мнозинство. Защото ще бъде трудно удържането на това напрежение, ще бъде трудно постигането на съгласие между всички партньори за всяко действие и всеки етап на съдебната реформа. Със 177 гласа "за" парламентът прие стратегията за съдебна реформа- това е конституционно мнозинство. Не съм убеден доколко става дума за последователно отстоявана подкрепа, но резултатът е добър и окуражаващ, защото показва, че политическите сили си дават сметка, че тяхното отношение към съдебната реформа ще определи до голяма степен и позициите им в по нататъшното развитие на парламента. Освен всичко останало съдебната власт е важна тема за качеството на демокрация в България. Винаги повтарям, че, ако имаме съмнение в съда, ако нямаме доверие в него, страда демокрацията. Партиите демонстрираха разбиране за изключителното отношение към тази тема, друг е въпросът доколко в конкретните си действия ще подпомогнат този процес или ще се опитат да го партизират, ще се опитат да се възползват от общата енергия и да постигат някакви свои цели./Марица.бг

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
2 коментара
доценте

доценте

26.01.2015 | 18:01

каталог от идеи не е програма,това са \"стратегически идеи\",всъщност преписани и сумирани от подхвърляни идеи на десетки политици,държавници,институции,партии и обществени организации,които,Бучварка,уплътнявайки времето е събрала,подредила и папкосала.Думата \"програма\" има съвсем друго значение и се изготвя по съвсем друг начин.Повникни малко в контекста на съдържанието на думите,а не веднага с възторжени ръкопляскания и бла-бла...ама щото са нашите нали,ако бяха от дпс,бсп,па и от абв,да не говорим за атака друго щеше да каканижеш...пък може и да е басираме.че нищо няма да се изпълни щото са били,са и си остават калинки.

Отговори
0 0
...

...

26.01.2015 | 15:07

VSICKO E OK NA PROGRAMATA , NO TOVA DETO SE NADUPVAME S EVROZONATA SI E CHISTO SAMOUBIISTVO....GERB DA POMISLIAT PREDI DA NI HVARLIAT NA KUCHETATA...

Отговори
0 0

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?