МОН предлага: След 10-ти клас да може да се учи и за „майстор"

След 10-ти клас учениците да могат да отиват в интегрални професионални колежи, предлагат от МОН. Идеята е от там да се излиза с т.нар. майсторска диплома.

Важното уточнение, което министър Тодор Танев направи обаче е, че ако тези хора желаят да продължат образованието си след колежа в университет, те ще трябва да си доучат, т.е. да положат матури. Министър Танев бе категоричен, че без средно образование няма как да се премине към университетското и да се придобие бакалавърска степен.

Във въпросните интегрални професионални колежи ще има интензивно практическо обучение, което да произвежда майсторството. Предвижда се да има здрава връзка между интегралните колежи и училището. "Не делим средното от висшето, нека има интегрален буфер", коментира Танев.

Освен тези звена се предвижда и създаването на последна степен на образование - Центрове за върхови постижения, което всъщност е и изискване на ОП "Наука и образование" за интелигентен растеж. В тях докторанти, професори, учени, студенти и технически лица ще бъдат обединени от идеята да творят иновации. „От просветен човек през 19 век се опитваме да направим просветен професионалист", коментира образователния министър.

Припомняме, че след завършване на 12-ти клас имаше предвиден и 13-ти клас, който обаче бе отменен поради липсата на интерес. Министър Танев е на мнение, че този 13-ти клас не би бил достатъчен за майсторска диплома, с която ще се излиза от интегралните колежи.

По реформата в сферата на образованието МОНМ работи активно в сътрудничество с Българската търговско-промишлена палата, БСК. Първоначално просветното ведомство предвижда да бъдат отворени два такива колежа, за да може да се направи сравнение как работи идеята. Засега интересът е те да бъдат насочени към информационните технологии.

Според министър Танев по отношение на университетите, доколко един ВУЗ е добър се изразява в качествения специалисти, който е произвел, а не с рейтинга, който притежава.
Той прокламира и друга идея, свързана с факултетите - според министъра катедрата, която предлага учебни планове, учебни програми и журита, трябва да дава тези предложения не както досега на факултетен съвет, а на т.нар. колегиум по професионално направление, който ще се намира между двете звена - катедрата и факултетния съвет.

Идеята е след като въпросния колегиум одобри направените предложения, едва тогава те да отиват на факултетния съвет, който да бъде последно звено в този процес.

Според министър Танев в момента по-старите силни катедри са тези, които излъчват декан на факултета. „Тази „срамотия" тече и в момента", посочи той. По този начин министърът открехна, че имало възможност деканите от два различни факултета да се наговорят кого да излъчат за ректор на университета.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?