Кога ще ги стигнем: Приказният Страсбург разкрива тайните си

Тук е като в средновековна приказка с еврочиновници, стари сгради и 400 км велоалеи

Когато чуят Страсбург, повечето хора си представят деловия център на Европа - ордите костюмирани чиновници, лъскавата фасада на Европейския парламент и Съда по правата на човека с модернистичния си покрив, наподобяващ хеликоптерна площадка. Пристигайки там обаче, откриват, че това е само едното лице на града. Старите къщи, спиращата дъха готическа катедрала „Нотрдам”, мостчетата над река Ил, тесните улички и десетките магазинчета за ръчно изработен шоколад им създават усещането, че са попаднали в някаква средновековна приказка.

 

Най-предпочитаният от туристите маршрут е самолет до Франкфурт и оттам влак или автобус до Страсбург. Може би защото и немското летище си е истинска забележителност. Спокойно можете да прекарате половин ден в шопинг из лъскавите бутици и фри шопове в Терминал 1, да похапнете италианска, френска или немска кухня в някой от десетките ресторанти и закусвални или да посърфирате безплатно в интернет, полегнали в удобните кожени кресла. Летището е цял град - с хотелска част, зали за бизнес срещи, банкови и пощенски офиси, бюра за обмяна на валута, аптека, стаи за бебета, супермаркет, казино. Въпреки че в момента мерките за сигурност са доста затегнати и от всеки ъгъл дебнат въоръжени полицаи, служителите на аеропорта са изключително любезни. „Добър ден”, посрещат на развален български на гишето за паспортен контрол пътниците от полета на „България Ер”. „Правилно ли го казах?”, продължава на английски русоляв младеж и обяснява, че всеки ден учи по една чужда дума.


Друг любезен служител пък насочва хората към жп или автобусната спирка, от които на всеки половин час тръгва някакъв транспорт към Страсбург. Цената на автобусния билет е 50 евро, на влака - между 60 и 70. Железницата е по-скъпа, ала предлага по-комфортно пътуване. Високоскоростният влак ICE се движи с 250 км/ч, така че разстоянието до столицата на Обединена Европа се взима за по-малко от два часа. За да привлекат повече тийнейджъри и млади семейства, от железницата са изготвили пакетни билети с отстъпка (250 евро например струва пътуването за четирима с едно прикачване). Във вагоните са преградени отделения за семейства с деца, където малчуганите могат да си играят необезпокоявани. На седалките са оставени списания, има безжичен интернет, в тоалетните - течен сапун и топла вода. Чаровна стюардеса предлага напитки и храни на пътниците. Контрольорите говорят най-малко три езика (немски, френски и английска), а туристите разбират, че са преминали от Германия във Франция единствено от съобщението на мобилния си телефон за новите цени на роуминга.

 


Изключително добре организиран е транспортът и в самия Страсбург. Частните автомобили по улиците са рядкост, тъй като страсбургчани предпочитат градския транспорт. Наземна железница опасва целия град. Влаковете се движат на всеки 2-3 минути и дори минимално закъснение е в състояние да вдигне местните на бунт. Билетчето за 1 час струва 1.70 евро и важи за всички линии. 6.40 евро е цената за дневен билет за двама. Градът е прочут и с 400-километровата си мрежа от велоалеи, която е сред най-дългите велоалеи на Стария континент. Дори и в най-студените дни (и вечери) голяма част от жителите на Страсбург се придвижват на две колела. Велосипеди под наем се предлагат на всеки по-голям булевард срещу 50 цента на час или малко над 2 евро на ден. /Марица.бг

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?